Kan vi ikke undgå det
Fra : Kim2000

Dato : 27-07-06 21:50

Vi har en hund der har det med at løbe afsted på tur alene.

Nu har vi her i byen en fin forståelse med hinanden med at hundene løber
frit rundt, og det fungere fint, men min/vores indstilling er den, at hunden
ikke bare skal løbe rundt som det passer den. Hvis den er på strefetur, så
er det fordi vi har givet lov, ikke fordi den lige har lyst. I dag kunne var
vi fx nødt til at udsætte en gang cykeltræning fordi hun pludselig var
smuttet igen igen igen igen.

Hvad har vi så gjort.

Vi har sat hegn op, hun har præsteret at grave sig 30 cm !!! under det. Vi
startede med et hegn på 1,2 m rundt om hele haven, det hoppede hun fint
over, så satte vi et op på 1,8,hun graver sig under. Imponerende af en hund
på 40 cm over ryggen.

Så prøvede at vi at låne gårdmandbjørns elhegn op i cirka 10 cm højde. Så
havde vi en forventning om at hun stoppede med at grave sig under. Resultat.
Det gjorde ondt een gang, derefter undgår hun tråden og graver sig under og
i dag kunne vi så se til vores forbløffelse at hun hoppede over vores 1,8
høje hegn..... Så er det jo man begynde at blive irriteret.

Nu er vi efterhånden ved at nå frem til at købe et såkaldt tysk hundehegn,
hvor man gaver det ned og hun så får et halsbånd på. Det gør jo bare avs, og
hun skal såmænd nok fatte det i løbet af en dags tid, men egentlig synes vi
det er synd, så er der noget vi ikke har prøvet, inden vi griber til så
drastiske midler.

Vi ser det ikke som en mulighed at hun skal stå i snor, det er mere synd og
hun er frygtelig ked af det. Det andet vil "kun" være synd et par dage eller
tre, mens snoren vil være ren tortur konstant.

Det vi ønsker er at hunden frit kan løbe rundt på hele vores grund og at vi
kan være sikker på den er der. Både når vi skal afsted, men da også når vi
skal ud og gå med hende

mvh
Kim

Fra : Anette

Dato : 27-07-06 23:06

Kim2000 wrote:
> Vi har en hund der har det med at løbe afsted på tur alene.

Første tanke: Er du og din familie det vigtigste i hele verden for din hund?
Anden tanke: hvad er det for en "slags" hund? Nogle har det jo mere med at
strejfe end andre.

Mange hunde vil jo helst blive ved deres "flok", passer på og beskytter
"hulen" og "flokken", men nogle vælger at få oplevelserne "ude i verden"
eller skræmme farerne væk ude i verden, alene væk fra flokken.
Hvis det var min hund der strejfede vil jeg spekulere på om der var
oplevelser nok for hende hos os, om vi var så vigtige for hende, som jeg
synes en hund skal mene.
Jeg ville træne meget med hende lydighedstræning/agility - hvad som helst
hun ville synes var sjovt, lege flok-afhængigheden ind i hende. Der skulle
være så sindsygt spændende her hos os at hun ville være sikker på at hun gik
glip af noget vildt sjovt, hvis hun bare dappede af.

Men igen, det er afhængig af race.Jeg er mest vant til hyrdehunde. De er
meget flok-afhængige af natur, så her skal ikke så meget til at "puste til
flammen"

/ Anette

Fra : Kim2000

Dato : 28-07-06 08:08

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> Første tanke: Er du og din familie det vigtigste i hele verden for din
> hund?
> Anden tanke: hvad er det for en "slags" hund? Nogle har det jo mere med at
> strejfe end andre.

Tja, hun er opvokset i et kollektiv vi boede i, der var der 4 voksne og 8
børn, nu er vi to voksne, og dens mani handler først og fremmest om at komme
over til naboens 5 børn. Nu mener de ikke det er specielt fedt at den er der
hele tiden og nogle gange smutter den jo også væk fra dem og er så helt væk.
Så mon ikke hun antager at naboen også er en del af flokken. I hvert fald
sker der jo mere derinde end der gør her (mere larm og skrål).

> [...]
> være så sindsygt spændende her hos os at hun ville være sikker på at hun
> gik glip af noget vildt sjovt, hvis hun bare dappede af.

Vi gik til lydighedstræning med hende da hun var lille, her blev hun kylet
ud af holdet efter 5 gange med beskeden om at den hund ikke kunne opdrages
og burde aflives. (Efter vi gik til ugeavisen fik holdlederen meget travlt
med at tilbyde hende plads igen eller give pengene igen). Som vi ser det har
vi en hund der er meget ukoncentreret, men er god som dagen er lang. Vi har
dog fået hende lært at sidde, dække, og komme når vi kalder på hende, så
helt håbløs synes vi jo ikke hun er.

> Men igen, det er afhængig af race.Jeg er mest vant til hyrdehunde. De er
> meget flok-afhængige af natur, så her skal ikke så meget til at "puste til
> flammen"

Det er en blanding af schæfer og gravhund. Med hendes energi niveau skulle
man tro der var hyrdehund i hende. Til kollektivet var hun perfekt, men set
i bakspejlet så var hun helt forkert valgt, vi skulle have haft en lille
bitte hund, der blev træt efter 30 minutter i skoven og ellers tilbragte
tiden i sofaen, en lille selskabshund, for det er det vi har hund for. En
hund der kan holde os med selskab og sige vov til indbrudstyven.

mvh
Kim

Fra : Holm

Dato : 28-07-06 10:07

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

Klip

> [...]
> tiden i sofaen, en lille selskabshund, for det er det vi har hund for. En
> hund der kan holde os med selskab og sige vov til indbrudstyven.

Hej Kim

Nu kan jeg se at du gerne vil lære din lille bandit at finde nøgler også, så
en ren sofa-hund er vist ikke dit absolutte ønske, he he)
Hvor gammel er det nu hun er?

Jeg hører det ufattelig tit, at folk "bare skal have en hund som
familie/selskabs hund"...og ikke andet. Det er synd, ikke kun for hunden men
i høj grad også for menneskene! Man går glip af et ufatteligt samarbejde og
de sjoveste oplevelser, hvis man bare tager sin hund for givet og ikke
leger/træner med den.
Når man først får én succes i sin træning så bliver man ofte bidt af det, og
tænker at så kan den hund vist også lære mere...

Har man en meget "svær" hund som man føler næsten ikke kan lære noget, så
ved jeg godt at det ikke er sjovt ret længe, men et meget hårdt arbejde. Her
skal man måle sin succes i meget små doser) men dog ¨huske at se dem.

Det første man skal finde ud af er ; Hvad motiverer min hund? Hvad er det
der kan fange dens opmærksomhed? Godbidder? Legetøj? Et klap? En
klikker?...når man har fundet noget hunden absolut gerne vil have, så kan
man begynde at legetræne øvelser ind i den, og belønne den med dens bedste
"godbid".

Nogle gange er man nødt til at træne i meget rolige omgivelser først hvor
hunden ikke bliver distraheret eller prøver at løbe væk, det er faktisk
meget relevandt at starte sådan, så får man succes med at fange dens
opmærksomhed, og det er grundstenen i al træning, at få hundens
opmærksomhed.
Så ja da...din hund kan da sikkert godt lære at finde nøgler, men pas nu på
at den ikke også lærer at bruge dem, sådan som hun vil på langfart over til
de mere spændende nabo børn ))) (det kræver en længere forklaring at
fortælle hvordan man kan begynde at nøgle træne...)

Mange sommer Hilsner
Holm

Fra : pwh

Dato : 28-07-06 10:41

Holm wrote:
> [...]
> ufatteligt samarbejde og de sjoveste oplevelser, hvis man bare tager
> sin hund for givet og ikke leger/træner med den.

Nu er jeg så en af dem der har mine hunde for selskab/hyggens skyld,
det synes jeg da ikke ligefrem er synd for dem eller mig.
Jeg leger da en del med dem og er bevidst omkring at give dem nogle oplevelser,
men disideret træning af hvad jeg vil kalde formålsløse egenskaber gider jeg altså ikke.
Jeg kan huske at jeg lærte Tyson at give pote da han var lille, det var såmænd nemt nok,
men hold kæft hvor den slags keder mig, det er for ensformigt til min natur, gentagelse
på gentagelse for at lærer hunde noget du ikke har en fis brug for.
Jeg vil da feks. meget hellere bruge energien på at lærer mine hunde at færdes korrekt
i den virkelige verden og ikke den kunstige verden som en træningsplads jo er.

Vi er alle forskellige, og jeg ser ikke ned på folk der går til diverse former for
træning,
men ligefrem at sige at det er synd ikke at træne et eller andet er at skyde over målet.
Man kan sagtens give sin hund et godt og indholdsrigt liv alligevel.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-07-06 11:40

pwh skriblede bla:
> men disideret træning af hvad jeg vil kalde formålsløse egenskaber
> gider jeg altså ikke.

Jeg "træner" da med min hver dag i mit samvær med den.
De sidste par dage har jeg lært den at jeg skal ud af døren først.
Det vil sige den sætter sig og venter til jeg er ude så må den.

Sådan kan man gå og træne små ting i hverdagen.

Intet er så ulideligt og stressende som en dårligt opdraget hund, og kan de
ikke selv klare opgaven kan jeg ikke se at det skader at få kyndig
vejledning i en klub eller lignende.
Man kan faktisk også lære hunden ikke at forlade grunden.

Jeg har fra starten kaldt min til mig når den var ved at overskride min
grund så den ved præcist hvor den må gå til, og den går aldrig længere.
Der kan selvfølgelig være forskel på hunderacer.
Nogen er klogere end andre.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-07-06 12:25

> Jeg "træner" da med min hver dag i mit samvær med den.

Det mener jag da også at jeg gør med mine.
Med mine hunde fungerer det heller ikke sådan at jeg bare kan lærer
dem et eller andet en gang for alle, det skal holdes ved lige.

> De sidste par dage har jeg lært den at jeg skal ud af døren først.
> Det vil sige den sætter sig og venter til jeg er ude så må den.

Det har så åbenbart også en praktisk funktion for dig,
mine hunde får nu lov til at fise ud først, de stopper så altid nede
for enden af grunden og venter pænt til jeg følger efter.

> Intet er så ulideligt og stressende som en dårligt opdraget hund, og
> kan de ikke selv klare opgaven kan jeg ikke se at det skader at få
> kyndig vejledning i en klub eller lignende.

Nogle mennesker fungerer bedst med at andrer vejleder dem,
jeg har altid været god til at løse problemerne selv.
Jeg ville hade at en eller anden bøvet træner skulle fortælle mig
hvordan jeg skal behandle mine hunde, det skal jeg nok selv bestemme

> [...]
> min grund så den ved præcist hvor den må gå til, og den går aldrig
> længere. Der kan selvfølgelig være forskel på hunderacer.

Imponerende, men det har nok også taget mere end 2 dage at lærer Milo.
Min have er da heller ikke specielt godt hundesikret, og det er kun Angel
den lille mokke der har lavet afstikkere da hun fandt et hul i hegnet efter en ræv.
Det er måske Tysons Schæferblod der gør at han aldrig har prøvet at stikke af,
men ligefrem klog vil jeg ikke kalde ham

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-07-06 14:23

pwh skriblede bla:

> Imponerende, men det har nok også taget mere end 2 dage at lærer Milo.

Ja jeg startede jo da jeg fik den
Den bliver 2 den 1 dec og har aldrig forladt gårdspladsen eller haven.
Jeg har intet hegn omkring min grund.

> [...]
> hegnet
> efter en ræv. Det er måske Tysons Schæferblod der gør at han aldrig

Min erfaring er at schæfere bliver på ejendommen, og passer på at ingen
fremmede kommer uanmeldt
Har aldrig haft en der strejfede, derfor kan det da godt være andre der har
haft det men så er de ikke ordentligt opdragede
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 28-07-06 14:34

jopa skriblede bla:
> pwh skriblede bla:

Glemte lige en ting

Hvis vi kører til storstaden kommer vi forbi en større kvægfarm der har
gårdsplads direkte til hovedvejen.
De har så langt jeg kan huske tilbage altid haft schæfere, og de ligger som
regel og følger trafikken 5 - 10 m fra vejen, og den er rimeligt befærdet.

De hunde har altid imponeret mig.
Cykler tit den vej også og ikke så meget som værdiger mig et blik når jeg
triller forbi, så jeg tror det ligger igenerne at blive hjemme.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-07-06 15:15

> Ja jeg startede jo da jeg fik den

Fik... så har du alligevel ikke givet en rød øre for ham som jeg gættede på

> Den bliver 2 den 1 dec og har aldrig forladt gårdspladsen eller haven.
> Jeg har intet hegn omkring min grund.

Så er han jo også kun en stor hvalp stadigvæk, det er ikke en rigtig hund
før den har rundet de 2 år

> Min erfaring er at schæfere bliver på ejendommen, og passer på at
> ingen fremmede kommer uanmeldt

Det passer med Tysons temperament, han er 10 gange mere vagtsom
herhjemme end Angel er, hun er det til gængæld 10 gange mere vagtsom
end ham når vi ikke er hjemme

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-07-06 15:22

pwh skriblede bla:

> Fik... så har du alligevel ikke givet en rød øre for ham som jeg
> gættede på

8K er jo næsten det samme som gratis

> Så er han jo også kun en stor hvalp stadigvæk, det er ikke en rigtig
> hund før den har rundet de 2 år

Korrekt og så begynder han nok at pisse som en mand.

> Det passer med Tysons temperament, han er 10 gange mere vagtsom
> herhjemme end Angel er, hun er det til gængæld 10 gange mere vagtsom
> end ham når vi ikke er hjemme

ps nu er det nok lettere at lære hunden at blive på ejendommen når man bor
som jeg hvor der ikke hele tiden går folk forbi.
Men da vi boede i Karlslunde og havde alm villahave blev hunden såmænd også
på grunden
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-07-06 17:22

> Korrekt og så begynder han nok at pisse som en mand.

Du vil da ikke påstå at han stadig tisser som en tøsehund,
selv Angel letter da ben hver anden gang hun tisser

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-07-06 17:29

pwh skriblede bla:
> Du vil da ikke påstå at han stadig tisser som en tøsehund,
> selv Angel letter da ben hver anden gang hun tisser

Jo da han er stadig en baby, men har da set en gang på stranden hvor han
pissede på en stolpe, samt en gang han pissede på en dame i hundepensionen

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 28-07-06 22:28

On Fri, 28 Jul 2006 16:21:30 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>pwh skriblede bla:

>8K er jo næsten det samme som gratis

Er det så fordi han er 2. sortering?

>ps nu er det nok lettere at lære hunden at blive på ejendommen når man bor
>som jeg hvor der ikke hele tiden går folk forbi.

Hmmmm... Ja, Vaks og Hans har næsten lært det, og løbske tæver
inviterer man så indenfor...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 28-07-06 22:32

> Er det så fordi han er 2. sortering?

Milo havde valget mellem John og sæbefabrikken

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-07-06 22:38

pwh skriblede bla:
> Milo havde valget mellem John og sæbefabrikken

Så nu gider jeg ikke snakke med jer tosser mere i dag.
Gør som Marie siger gå i seng
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-07-06 22:39

jopa wrote:
> Så nu gider jeg ikke snakke med jer tosser mere i dag.
> Gør som Marie siger gå i seng

God ide, det vil jeg også gører.
Jeg må hellere lige chekke madrassen først hvis Angel har ligget der

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 29-07-06 07:06

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> Så nu gider jeg ikke snakke med jer tosser mere i dag.
> Gør som Marie siger gå i seng
> --
> Mvh.John
> www.john.jp-web.dk
---------

Se, det er noget jeg sætter pris på, john... jeg æææææææææælsker når mænd
gør som jeg siger..dyygtig dreng, tag dig en kiks...(-;
mvh. marie

Fra : Winther

Dato : 30-07-06 15:06

> Jeg "træner" da med min hver dag i mit samvær med den.
> De sidste par dage har jeg lært den at jeg skal ud af døren først.
> Det vil sige den sætter sig og venter til jeg er ude så må den.

Det prøvede jeg også, men det lykkdes mig ikke at lære hunden at lukke døren
efter sig, så det opgav jeg

> [...]
> grund så den ved præcist hvor den må gå til, og den går aldrig længere.
> Der kan selvfølgelig være forskel på hunderacer.

Ja, min tæve får besøg af en flot schæferhan disse dage, den kan ellers det
med hvor langt den må gå, - når altså ikke lige min tæve er i løbetid
Den prøver endda at grave sig ind til hende.

Fra : Anette

Dato : 28-07-06 19:32

Kim2000 wrote:

> Så mon ikke hun antager at naboen også er
> en del af flokken. I hvert fald sker der jo mere derinde end der gør
> her (mere larm og skrål).

Sikkert - men I kan nå meget ved at lege noget træning ind i hende. Gøre
det sjovt og spændende at være hos jer. Det vil - formentlig - også knytte
hende tættere til jer. At der af og til sker noget spændende - f.eks en
køretur til stranden, skoven eller hvad hun finder vildt interessant " ude i
byen" ville måske også være med til at sikre at hun var på pletten når der
blev kaldt.?

> Vi har dog fået hende
> lært at sidde, dække, og komme når vi kalder på hende, så helt håbløs
> synes vi jo ikke hun er.

Det er hun da heller ikke - hun lærer nok bare på en anden måde en så mange
andre.
Så I kan da sagtens lære hende andet også - på hendes måde.

> En hund der kan holde os med selskab
> og sige vov til indbrudstyven.

Jamen det har I jo så også...når hun altså lige har tid til at være hjemme

Oveni har I så fået en herlig udfordring - så det er jo bare at tage den
udfordring op med noget træning hjemme eller med proff hjælp.

God fornøjelse med hende

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 28-07-06 20:48

> [...]
> tilbragte tiden i sofaen, en lille selskabshund, for det er det vi har
> hund for. En hund der kan holde os med selskab og sige vov til

Jeg har en anden teori. Jeg tror problemet er at hunden aldrig har lært at
slappe af og derfor hele tiden mener der skal ske noget. I kollektiv med 4
voksne og 8 børn har der hele tiden være et eller andet barn eller voksen
der har været parat til at lege med hunden. Der er aldrig nogen der har
forlangt at den skulle slappe af. Så nu har du en hund der har det sådan at
der skal ske noget hele tiden. Derfor vil den gerne over til naboens 5 børn,
som jeg sikkert altid er klar til lidt sjov. Det har ikke noget med flok
eller ikke flok at gøre. Din hund skal lære at skelne mellem at være i
aktivitet og ikke være i aktivitet. Den skal lære at stresse ned og lave
ingenting i længere perioder.

Ovenstående er en teori, men prøv selv at vurdere om det kan være sådan det
hænger samme. Jeg kunne måske godt give dig nogle råd til at arbejde med
stress, men grundlæggende tror jeg ikke det kan løses pr. korrespondance.
Hvis du vil arbejde videre ad den vej jeg har nævnt, er mit p.t. bedste råd
at kontakte et dygtigt hundemenneske / adfærdsbehandler, som kan komme ud og
se på forholdene og give dig den rigtige vejledning ud fra hvad vedkommende
ser.

Hvis du fortæller hvor du bor kan jeg måske, hvis du er interesseret,
anbefale en adfærdsbehandler, som er dygtig til at arbejde med stress hos
hunde.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-06 10:19

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse news:44c92707$0$13989

> Det vi ønsker er at hunden frit kan løbe rundt på hele vores grund og at
> vi kan være sikker på den er der. Både når vi skal afsted, men da også når
> vi skal ud og gå med hende

I bliver nok nødt til, at holde godt øje med hende, i et stykke tid og så
sige nej, hvis hun gør tegn til, at vil smutte. Hold hende godt beskæftiget
på jeres grund, med f.eks. søgning efter mad, legen med bold / bamser, eller
hvad hun nu finder spændende.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Kim Christensen

Dato : 28-07-06 19:28

jopa wrote:

> Jo da han er stadig en baby, men har da set en gang på stranden hvor han
> pissede på en stolpe, samt en gang han pissede på en dame i hundepensionen

Nu har jeg studeret billeder af diverste schæferhunde. Hvordan bærer
de sig i det hele taget ad med at lette ben? At tisse i tøsestilling
svarer jo nærmest bare til at blive stående i almindelig positur....
Men hvis en schæfer skulle lette ben, så må det blive noget med
skråt fremad eller sådan noget? Alt imens det andet ben må bære
doppelt vægt..? =O> Eller skal der bruges et støtteben?

Undrende hilsener
Kim

Fra : jopa

Dato : 28-07-06 19:39

Kim Christensen skriblede bla:

> Nu har jeg studeret billeder af diverste schæferhunde. Hvordan bærer
> de sig i det hele taget ad med at lette ben? At tisse i tøsestilling
> svarer jo nærmest bare til at blive stående i almindelig positur....

Netop du blander det sammen.
Når den står i positur er den lavere i den ene ende, men ikke i normal
bevægelse
Alt andet er billedmanipulation en schæfer har jo den rigtige højde i begge
ender.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 28-07-06 19:59

> [...]
> de sig i det hele taget ad med at lette ben? At tisse i tøsestilling
> svarer jo nærmest bare til at blive stående i almindelig positur....

Her er beviset schæferen er lige høj i begge ender dog højest midt på.
http://jp-web.dk/m1.jpg
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-07-06 21:35

jopa wrote:
> Her er beviset schæferen er lige høj i begge ender dog højest midt
> på. http://jp-web.dk/m1.jpg

En typisk Kamelpukkel

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-07-06 22:17

pwh skriblede bla:

> En typisk Kamelpukkel

Bemærk venligst også Kim at bagbenene faktisk er længere end forbenene så
alt det fis med korte bagben kan droppes
http://jp-web.dk/m2.jpg

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-07-06 22:20

> Bemærk venligst også Kim at bagbenene faktisk er længere end
> forbenene så alt det fis med korte bagben kan droppes
> http://jp-web.dk/m2.jpg

Typiske Hyænebagben

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-07-06 22:26

pwh skriblede bla:

> Typiske Hyænebagben

Bare du indrømmer at han er en flot hyæne så er det fint med mig.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-07-06 22:30

> Bare du indrømmer at han er en flot hyæne så er det fint med mig.

Det kan man ikke tage fra ham
Han er dog ikke i klasse med mine vidundre

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-07-06 22:34

pwh skriblede bla:
> Han er dog ikke i klasse med mine vidundre

Hmmm en tyksak af en halvchæfer og en Golden retriver der er sengevæder,
hvor ringe kan det blive

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-07-06 22:36

> Hmmm en tyksak af en halvchæfer og en Golden retriver der er
> sengevæder, hvor ringe kan det blive

*LOL*
Jeg skrev intet om at deres klasse var bedre

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 29-07-06 07:02

> Hmmm en tyksak af en halvchæfer og en Golden retriver der er sengevæder,
> hvor ringe kan det blive
>

> --
> Mvh.John
> www.john.jp-web.dk
--------------------

LOL....der røg kaffen i den gale hals...læs aldrig nyhedsgruppen med kaffe i
munden..GGG

mvh.marie - der er glad for at i ikke er slemme med hinanden mere..((-;

Fra : Leyna

Dato : 28-07-06 23:58

On Fri, 28 Jul 2006 23:16:42 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>pwh skriblede bla:

>Bemærk venligst også Kim at bagbenene faktisk er længere end forbenene så
>alt det fis med korte bagben kan droppes
>http://jp-web.dk/m2.jpg

Jaja... enhver kan da se at bagbenene er kortest. Han står jo på en
tue!
http://www.leyna.dk/m2.jpg

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 29-07-06 07:04

> Jaja... enhver kan da se at bagbenene er kortest. Han står jo på en
> tue!
> http://www.leyna.dk/m2.jpg
>
> --
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen
-----------------------

LOL!!!!..... super leyna! (-;

mvh. marie

Fra : Kim Christensen

Dato : 29-07-06 07:45

jopa wrote:

> Her er beviset schæferen er lige høj i begge ender dog højest midt på.
> http://jp-web.dk/m1.jpg

Spørgsmålet om hvordan en schæfer rent teknisk kan løfte ben med
hofterne i den vinkel - og om det andet ben hvirkelig kan bære vægten
alene imens nager stadig.....

Hilsen Kim

Fra : Kim2000

Dato : 30-07-06 13:22

> [...]
> vi kan være sikker på den er der. Både når vi skal afsted, men da også når

Nu har vi bestilt det og modtager det i morgen, så får en lokal hundetræner
ud på tirsdag som vi snakkede med i går, han har gode erfaringer med
"hegnet", men siger at det kræver vi skal bruge 1-2 uger på den rigtige
måde, ellers risikere vi at hunden konstant ender på den forkerte side af
hegnet og ikke tør gå hjem. Så han vil lære os nogle træningsteknikker på
tirsdag som vi kan arbejde videre med, sådan at hegnet netop ikke bliver
brugt.

mvh
Kim

Fra : Winther

Dato : 30-07-06 15:29

> [...]
> forkerte side af hegnet og ikke tør gå hjem. Så han vil lære os nogle
> træningsteknikker på tirsdag som vi kan arbejde videre med, sådan at

Bare til orientering, så er det ikke lovligt med sådan et hegn. Fint i
rådfører jer omkring brugen.

Fra : Søren LH

Dato : 30-07-06 15:47

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har vi bestilt det og modtager det i morgen,

Vil det sige at alle de andre gode råd du har fået her i tråden, dem har du
allerede prøvet?

Mvh
Søren

Fra : Kim2000

Dato : 30-07-06 22:04

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det sige at alle de andre gode råd du har fået her i tråden, dem har
> du allerede prøvet?

Vi har i hvert fald gjort det, at vi har kontaktet en hundetræner, så vi kan
finde ud af hvorfor dælen hun så gerne vil ud og for at vi kan bruge hegnet
rigtigt, det havde vi ikke gjort hvis vi ikke havde spurgt herinde, så joda
det har været til stor hjælp. Det skal du endelig ikke misforstå.

mvh
Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-07-06 11:15

Søren LH wrote:
> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det sige at alle de andre gode råd du har fået her i tråden, dem har du
> allerede prøvet?

Selvfølgelig har han ikke.
Det er da helt klart det nemmeste bare at sætte et skjult elhegn op.
Dyrplageri og ulovligt men nemt.
Lad os håbe at du ikke ender med en hund som render ud og så ikke
tør komme tilbage.

Brugen af sådanne hegn er en falliterklæring som hundeejer.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Kim2000

Dato : 31-07-06 11:25

Søren LH wrote:
> [...]

Dyrplageri og ulovligt men nemt.
Lad os håbe at du ikke ender med en hund som render ud og så ikke

----

Det er så nemt at bare stemple andre som dyrplagere, der er så vidt jeg ved
også synd for en hund at blive kørt ned, og som sagt skal hegnet jo netop
ikke bruges, det er hele pointen med det. Og det havde du vist hvis du havde
gad læse mit indlæg der blev sendt 12 timer før dit eget. Jeg følger op med
at fortælle hvordan det går.

mvh
Kim

Fra : Bodil

Dato : 31-07-06 11:50

> [...]
> du havde gad læse mit indlæg der blev sendt 12 timer før dit eget. Jeg
> følger op med at fortælle hvordan det går.

Som andre også så rigtigt har skrevet er brugen af usynligt hegn til hunde
ulovligt se:
El- og pighalsbånd
Forbud mod brug af: Fjernbetjente eller automatisk virkende aggregater, der
hæftes på dyr, og som påfører dem elektriske stød eller anden væsentlig
ulempe, når de aktiveres (BEK nr. 1043 af 16/12 1999, § 1). Det betyder, at
halsbånd, som ved fjernbetjening kan påføre hunden et elektrisk stød, samt
Dog Butterfly (usynligt hegn) er forbudt at anvende.

Forbud mod reklame og salg: Det er endvidere ifølge Dyreværnsloven (LOV nr.
386 af 6/6 1991, § 11, stk. 2) forbudt at reklamere for eller sælge
aggregater til hunde og katte, som det ikke er tilladt at anvende til disse
arter - f.eks. ovennævnte halsbånd og Dog Butterfly. Men det er ikke forbudt
at reklamere for eller sælge disse aggregater til anvendelse til andre dyr.

Sakset fra dyrenes beskyttelse.
Forklar lige engang hvordan du vil bruge hegnet uden at hunden får stød?

Fra : Kim2000

Dato : 31-07-06 13:17

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forbudt at reklamere for eller sælge disse aggregater til anvendelse til

Det er rigtig "flot" at fortælle den slags _efter_ de 2600 kr er betalt!!
Ikke een eneste har nævnt det før det var både bestilt og modtaget. Flot.

Kim

Fra : jopa

Dato : 31-07-06 13:35

Kim2000 skriblede bla:

> Det er rigtig "flot" at fortælle den slags _efter_ de 2600 kr er
> betalt!! Ikke een eneste har nævnt det før det var både bestilt og
> modtaget. Flot.
Ja ulovlige er de, men sjovt nok ikke Elefanthegn til køer heste får geder
svin osv.
Mon man mener det også er dyreplageri at en ko får et rap af et elefanthegn
der giver omkring 16 jule.
Dogstop hegnet kan indstilles så det kun giver en ubehagelig hyletone, og
den smule stød hunden får er ikke være end jeg kan holde det i hånden
hvilket jeg ikke kan med et elefanthegn.

ps jeg kunne ikke selv finde på at bruge hegn af nogen art men har testet
det såkaldte dogstop hegn hos en der havde det og hunden bliver mere
forskrækket end det gør ondt på den og 2 - 3 gange så bliver den inde

ps nok engang jeg siger hverken for eller i mod men tror man skal være
varsom med hysteriet, og ja det er jo ulovligt sååååå
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 08-08-06 09:18

> Ja ulovlige er de, men sjovt nok ikke Elefanthegn til køer heste får geder
> svin osv.

Hej John,

Hvad er egentlig et elefanthegn?

Mvh
Søren
(som ikke er velbevandret udi elektriske dyrehegn og lignenende aggregater)

Fra : jopa

Dato : 08-08-06 13:56

Søren LH skriblede bla:

> Hvad er egentlig et elefanthegn?

Det er blot et alm elektrisk hegn som dem du ser køer går bag ved.
Altså en tråd, men de nye elefanthegn har så blot så meget skrald på at du
ryger på røven hvis du har jordforbindelse.
De tilsluttes 220w via en kasse hvor mekanikken sidder i.

Skulle kunne holde en elefant inde deraf navnet.

Milo har testet det og jeg kan garantere at han var ynkelig.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 08-08-06 14:29

> [...]
> De tilsluttes 220w via en kasse hvor mekanikken sidder i.
>
> Skulle kunne holde en elefant inde deraf navnet.

Jamen er der ikke noget med at køer og heste skal have ca. 1000 V og får
5000 V, elefant eller ej?

> Milo har testet det og jeg kan garantere at han var ynkelig.

Holly testede sådan et fårehegn en mørk nat vi gik på markerne. Der lyste
decideret en ildkugle op, og jeg troede aldrig jeg skulle se hende igen,
sådan galopperede hun ud over stepperne. Fra den dag af har jeg aldrig set
en hund gå så pænt op ad mit bukseben, som når vi færdedes i det område .

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 08-08-06 15:37

Søren LH skriblede bla:

> Jamen er der ikke noget med at køer og heste skal have ca. 1000 V og
> får 5000 V, elefant eller ej?
Det er på adskillige 1000 Volt
Kan ikke lige huske hvor meget.
Har et liggende et sted i rodet i stalden.

> Holly testede sådan et fårehegn en mørk nat vi gik på markerne. Der
> lyste decideret en ildkugle op, og jeg troede aldrig jeg skulle se
> hende igen, sådan galopperede hun ud over stepperne.

Ja det er sgu synd for hunden der er smask i sådan et hegn.
Har selv prøvet det i bare tæer og jeg lettede fra jorden

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Winther

Dato : 01-08-06 07:48

> Det er rigtig "flot" at fortælle den slags _efter_ de 2600 kr er betalt!!
> Ikke een eneste har nævnt det før det var både bestilt og modtaget. Flot.
>
> Kim
Det var da vist det jeg skrev, skulle jeg mene.....Men, havde jeg ikkke
mulighed for at hegne for hunden ville jeg måske gøre det samme.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-07-06 14:04

Kim2000 wrote:
> "Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er rigtig "flot" at fortælle den slags _efter_ de 2600 kr er betalt!!
> Ikke een eneste har nævnt det før det var både bestilt og modtaget. Flot.

Vil du påstå at du troede det var lovligt ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Kim2000

Dato : 31-07-06 14:32

Kim2000 wrote:
> [...]
> Ikke een eneste har nævnt det før det var både bestilt og modtaget. Flot.

Vil du påstå at du troede det var lovligt ?

-----

Det er købt en dansk forretning på Viborg hovedgade, så hvordan i alverden
skulle vi dog tro andet? Jeg vidste det var ulovligt for 5-10 år siden, men
jeg forventede egentlig bare det var blevet lovlig gjort.

mvh
Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-07-06 14:06

jopa wrote:
> Kim2000 skriblede bla:

> Ja ulovlige er de, men sjovt nok ikke Elefanthegn til køer heste får geder
> svin osv.

Det er da ikke spor underligt.
Et almindeligt elhegn kan ses, det kan det usynlige ikke.
Desuden så får hesten kun et eller 2 rap i dens tid så lærer den
det.

> [...]
> den smule stød hunden får er ikke være end jeg kan holde det i hånden
> hvilket jeg ikke kan med et elefanthegn.

Men det er usynligt hvor grænsen går.

> [...]
>
> ps nok engang jeg siger hverken for eller i mod men tror man skal være
> varsom med hysteriet, og ja det er jo ulovligt sååååå

Jeg kunne aldrig finde på at bruge det til hunde eller andre små dyr.
Men vi har elhegn rundt om hestefolden, og jeg får da stød en gang i
mellem, men så ved jeg hvad der sker.
Hestene rører det aldrig.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : jopa

Dato : 31-07-06 14:16

Christian B. Andresen skriblede bla:
> Et almindeligt elhegn kan ses, det kan det usynlige ikke.
> Desuden så får hesten kun et eller 2 rap i dens tid så lærer den
> det.

Det samme med hunden bemærk at hunde ikke ser så godt som os mennesker,
og jeg bor på landet så min hund har et par gange fået et rap af et
elefanthegn, og den hylede hver gang som om den skulle dø

Jeg har selv et elefanthegn som jeg brugte da jeg havde lidt får og jeg har
også "smagt" det og den ene gang jeg var i bare tæer (som hunden) lettede
jeg et godt stykke sådan et rap fik jeg.

> Men det er usynligt hvor grænsen går.

Korrekt men igen hunden ser heller ikke elefanthegnet før den har "smagt"
det

> Jeg kunne aldrig finde på at bruge det til hunde eller andre små dyr.
> Men vi har elhegn rundt om hestefolden, og jeg får da stød en gang i
> mellem, men så ved jeg hvad der sker.
> Hestene rører det aldrig.

Jeg havde en tosset gedebuk der havde fået hornene viklet ind i hegnet, og
sønnen opdagede det vi ved ikke hvorlænge den "hang" der men livet var da
ved at ebbe ud af den.

Mit råd til kommende hundeejere vil være : køb en hund der ikke strejfer

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-08-06 11:33

jopa wrote:
> Søren LH skriblede bla:

> Det er på adskillige 1000 Volt
> Kan ikke lige huske hvor meget.

5-10.000 V, det er antal Joule der er afgørende for styrken.

> Har et liggende et sted i rodet i stalden.

Et som du vil sælge, vores hestes er et meget gammelt rundt Nervus,
som skal bankes på jævnligt for at slå.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : jopa

Dato : 09-08-06 11:46

Christian B. Andresen skriblede bla:

> Et som du vil sælge, vores hestes er et meget gammelt rundt Nervus,
> som skal bankes på jævnligt for at slå.

Nej desværre.
Har et areal hvor jeg har tænkt på at smide et par geder eller får ud på et
tidspunkt
Mener ikke jeg gav mange kr for det hos Harald Nyborg

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 09-08-06 13:14

> [...]
> et tidspunkt
> Mener ikke jeg gav mange kr for det hos Harald Nyborg

John og Christian,

Jeg har skam checket Harald Nyborg, jeg kan se at de koster 1498.- og
styrken måles i volt, og ligger på f.ex. 9.000 V.

Men det er vel max., og skal vel indstilles til den aktuelle dyreart.

Jeg erindrer tydeligt at jeg engang har set et skema med de forskellige
spændinger man skulle bruge til forskellige dyrearter, altså de ca. 5000 V
til får, størrelsesorden 1000V til heste og køer og nogle hundrede volt til
høns, hunde m.v. (så vidt jeg husker)

Hvad kan man bruge en helvedes masse joule til hvis der ikke er nogen volt
til at drive dem?

Mvh
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-08-06 11:49

jopa wrote:
> [...]
> tidspunkt
> Mener ikke jeg gav mange kr for det hos Harald Nyborg

Så er det ikke Elephant, de sælges ikke ved HN.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : jopa

Dato : 09-08-06 15:19

Christian B. Andresen skriblede bla:

> Så er det ikke Elephant, de sælges ikke ved HN.

Der står faktisk ikke elefant på det. Har lige kigget, men der er sgu knald
på det alligevel
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-08-06 13:34

Søren LH wrote:
> Jeg har skam checket Harald Nyborg, jeg kan se at de koster 1498.- og
> styrken måles i volt, og ligger på f.ex. 9.000 V.
>
> Men det er vel max., og skal vel indstilles til den aktuelle dyreart.

Nej, man køber typisk til den type dyr man skal have.

> [...]
> til får, størrelsesorden 1000V til heste og køer og nogle hundrede volt til

1000 V er ikke nok til heste, slet ikke til tykpelsede som
shætlændere.

> Hvad kan man bruge en helvedes masse joule til hvis der ikke er nogen volt
> til at drive dem?

Det er selvfølgelig rigtigt, men oftest vil dyrene hurtigt lære det
og derfor er det ikke så vigtigt i det daglige hvor stærkt hegnet er.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-08-06 08:13

jopa wrote:
> Christian B. Andresen skriblede bla:

> Der står faktisk ikke elefant på det. Har lige kigget, men der er sgu knald
> på det alligevel

Det skal der også være, du skal jo regne med at fx. det som sidder
på vores fold skal trække 2 folde med 2 tråde af 60 x 60 m = næsten
1 km tråd.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk