Lyd mangler i IBM X60s
Fra : Jan Birk

Dato : 12-09-06 18:38

Hej,

Jeg har 'fået' en fin lille bærbar af arbejdet og har straks installeret
fedora på maskinen.

Det meste virker fint, men ikke lyden. Jeg kan ikke finde nogle
fejlmeddelelser eller andet, så jeg ved ikke lige hvad jeg skal kigge
efter....

Nogle hints?..

Pft

/Jan

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 12-09-06 19:32

Jan Birk wrote:
> [...]
>
> Det meste virker fint, men ikke lyden. Jeg kan ikke finde nogle
> fejlmeddelelser eller andet, så jeg ved ikke lige hvad jeg skal kigge

alsaconf ?

Fra : Jan Birk

Dato : 12-09-06 20:32

Hej,

> alsaconf ?

Du kommer nok til at uddybe lidt? Jeg kender ikke programmet....

På forhånd tak!

/Jan

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 12-09-06 21:00

Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> wrote:

> Det meste virker fint, men ikke lyden. Jeg kan ikke finde nogle
> fejlmeddelelser eller andet, så jeg ved ikke lige hvad jeg skal kigge
> efter....

Prøv at starte alsamixer og se om ikke lyden er mutet.

--
Allan Willems Joergensen

"I made a boomerang to hunt wild animals." Tom Servo

Fra : Jan Birk

Dato : 14-09-06 11:48

> Prøv at starte alsamixer og se om ikke lyden er mutet.

Det var den desværre ikke!

/Jan

Fra : Preben

Dato : 18-09-06 20:20

Hej,

Jeg kan sige dig at jeg har samme problem med min X31.
Nu kan jeg ikke huske hvilket chipset (og lydkort) der sidder i begge
maskiner, men har ladet mig fortælle at i810 lader til at have en del
problemer.

Jeg ved dog ikke om jeg i sin tid fik testet lyden i windows, så det kan
dog være at der er en lodning der ikke er som den skal være.
Selve lydenheden findes godt nok - kan skrue op og ned for lyden, men
lige meget hjælper det.
Jeg har søgt en løsning i ½ års tid nu og har endnu ikke fundet den.
Kører selv gentoo!

Læste et sted at man skulle aktivere netkortet før lydkortet, men ved
ikke rigtig om det hjælper - har ikke fået taget mig sammen til at prøve
at lege med modulerne.

Fortæl endelig hvis du finder en løsning.

Mvh / Preben

Fra : Christian Joergensen

Dato : 19-09-06 08:18

Preben <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> writes:

> [...]
> Nu kan jeg ikke huske hvilket chipset (og lydkort) der sidder i begge
> maskiner, men har ladet mig fortælle at i810 lader til at have en del

Virker fint med 2.6.15 fra Debian Sid paa en X41.

i810: Intel ICH4 found at IO 0x18c0 and 0x1c00, MEM 0xa0040800 and
0xa0040400, IRQ 217
i810: Intel ICH4 mmio at 0xf88d4800 and 0xf88e6400
i810_audio: Primary codec has ID 0
i810_audio: Audio Controller supports 6 channels.
i810_audio: Defaulting to base 2 channel mode.
i810_audio: Resetting connection 0
i810_audio: Connection 0 with codec id 0
ac97_codec: AC97 Audio codec, id: ADS116 (Analog Devices AD1981B)
i810_audio: AC'97 codec 0 supports AMAP, total channels = 2

[...]

> Læste et sted at man skulle aktivere netkortet før lydkortet, men ved
> ikke rigtig om det hjælper - har ikke fået taget mig sammen til at prøve
> at lege med modulerne.

Mit netkorts driver bliver rigtig nok indlaest foer i810'eren. Jeg aner
dog ikke om det har noget at sige.

Jeg bruger OSS.

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Preben

Dato : 19-09-06 18:35

Christian Joergensen wrote:

> [...]
>
> [...]
>
> Mit netkorts driver bliver rigtig nok indlaest foer i810'eren. Jeg aner

Okay, hverken OSS eller ALSA virker for mig.
Har normalt altid compilet drivere til lydkortet direkte i kernen og
ikke som modul, men synes bare det er mærkeligt at jeg ingen lyd har i
computeren når der godt nok registreres et lydkort og det umiddelbart
virker for mixeren.

(Ups, glemte at skrive WLAN-kortet som på min er et Cisco Aironet - og
derved ikke en centrino model)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-09-06 19:10

On Tue, 19 Sep 2006 19:34:30 +0200, Preben wrote:

> (Ups, glemte at skrive WLAN-kortet som på min er et Cisco Aironet - og
> derved ikke en centrino model)
Er understøttet af madwifi driveren. Findes til fedora som RPM. Nu har du
ikke skrevet, hvilken version af Fedora du benytter, men hvis det er
version 5, findes der en RPM her:
http://rpm.pbone.net/index.php3/stat/4/idpl/3231134/com/kmod-madwifi-0.9.2-2.2.6.17_1.2187_FC5.i686.rpm.html

http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=88566
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Preben

Dato : 19-09-06 22:18

> Er understøttet af madwifi driveren. Findes til fedora som RPM. Nu har du
> ikke skrevet, hvilken version af Fedora du benytter, men hvis det er
> [...]

Jeg bruger gentoo og mit WLAN virker fint - men ikke lyden...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-09-06 22:53

On Tue, 19 Sep 2006 23:17:44 +0200, Preben wrote:

> Jeg bruger gentoo og mit WLAN virker fint - men ikke lyden...
Jeg mistede for en kort bemærkning overblikket, og forvekslede dig med OP.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen