Boot log?
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 11-09-06 08:50

Logges det, som Linux skriver ud til skærmen under opstart (start af
div. services osv.), til en fil? Jeg kan se, at forskellige ting kikser
under opstart på min maskine, men jeg kan ikke nå at læse alle
detaljerne, før de forsvinder igen. Jeg kører Ubuntu 5.10.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-06 10:25

Thomas Arildsen <tha@kom.aau.removethis.dk> writes:

> [...]
> kikser under opstart på min maskine, men jeg kan ikke nå at læse alle
> detaljerne, før de forsvinder igen. Jeg kører Ubuntu 5.10.

Kommandoen "dmesg" giver det meste - ellers må du være root og kigge i
/var/log/messages.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 11-09-06 11:23

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kommandoen "dmesg" giver det meste - ellers må du være root og kigge i
> /var/log/messages.

Hmm, ja dmesg og /var/log/messages giver godt nok en masse detaljer, men
der står ikke det samme, som skrives ud til skærmen under opstarten, så
jeg kan ikke umiddelbart finde de samme ting her.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Kim Hansen

Dato : 11-09-06 18:14

> [...]

> kikser under opstart på min maskine, men jeg kan ikke nå at læse alle
> detaljerne, før de forsvinder igen. Jeg kører Ubuntu 5.10.

Ved ikke lige om Ubuntu 5.10 har det med, men Debian som Ubunto bygger
på giver mulighed for at slå en bootlog til i
/etc/default/bootlogd. Loggen kommer så til at ligge i /var/log/boot.

--
Kim Hansen

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 15-09-06 07:48

Kim Hansen wrote:
> Ved ikke lige om Ubuntu 5.10 har det med, men Debian som Ubunto bygger
> på giver mulighed for at slå en bootlog til i
> /etc/default/bootlogd. Loggen kommer så til at ligge i /var/log/boot.

Jo, den facilitet er der godt nok. Så svarer det til det, man ser på
skærmen. Tak for det.

Mvh. Thomas Arildsen