g++ compiler mangler i suse 10.0
Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-09-06 17:36

Hej
Tilsyneladende mangler jeg både g++ og gcc - compiler.
Hvordan får jeg installeret disse (plejer normalt at være installeret
automatisk )?
/henrik

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-09-06 19:18

Henrik Hartig <henrikhartig@varmpost.com> writes:

> Hej
> Tilsyneladende mangler jeg både g++ og gcc - compiler.
> Hvordan får jeg installeret disse (plejer normalt at være installeret
> automatisk )?

turmalin/>rpm -qf `which g++`
gcc-c++-4.0.2_20050901-3
turmalin/>rpm -qf `which gcc`
gcc-4.0.2_20050901-3

turmalin/>cat /etc/issue

Welcome to SUSE LINUX 10.0 (i586) - Kernel \r (\l).

Resten er vel et spørgsmål om YAST.

Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-09-06 20:11

Peter Dalgaard wrote:

> turmalin/>rpm -qf `which g++`
> gcc-c++-4.0.2_20050901-3
> turmalin/>rpm -qf `which gcc`
> gcc-4.0.2_20050901-3
>
> turmalin/>cat /etc/issue
>
> Welcome to SUSE LINUX 10.0 (i586) - Kernel \r (\l).
>
> Resten er vel et spørgsmål om YAST.

linux:/etc/bluetooth/btsco # rpm -qa | grep 'gcc'
libgcc-4.0.2_20050901-3

Jeg har et eller andet compiler, men når jeg skriver gcc eller g++ virker
disse kompiler-kommandoer IKKE...

Fra : Dennis Hansen

Dato : 10-09-06 20:37

Henrik Hartig skrev Den. 2006-09-10 21:11:

> linux:/etc/bluetooth/btsco # rpm -qa | grep 'gcc'
> libgcc-4.0.2_20050901-3
>
> Jeg har et eller andet compiler, men når jeg skriver gcc eller g++ virker
> disse kompiler-kommandoer IKKE...

Det Peter prøver at vise dig med
rpm -qf `which g++`
er hvilken pakke han har installeret for at kunne afvikle 'g++'
programmet,
den viser at det er pakken
gcc-c++-4.0.2_20050901-3
så den skal du installere via YAST + den anden, der er snak om.

Dennis Hansen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-09-06 20:43

> linux:/etc/bluetooth/btsco # rpm -qa | grep 'gcc'
> libgcc-4.0.2_20050901-3
>
> Jeg har et eller andet compiler, men når jeg skriver gcc eller g++ virker
> disse kompiler-kommandoer IKKE...

Nej du har ej (libgcc != gcc). Se nu bare at få startet yast og hældt
de manglende pakker ind...

Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-09-06 22:06

Peter Dalgaard wrote:

> Nej du har ej (libgcc != gcc). Se nu bare at få startet yast og hældt
> de manglende pakker ind...

ok, men jeg ved ikke hvilke pakker jeg skal installere. NÃ¥r jeg - i YAST -
søger på gcc finder jeg tre pakker som jeg alle har installeret:
cpp the gcc preprocessor
libgcc C compiler runtime library
ligcj java runtime library for gcc

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-09-06 23:44

> [...]

> ok, men jeg ved ikke hvilke pakker jeg skal installere. Når jeg - i YAST -
> søger på gcc finder jeg tre pakker som jeg alle har installeret:

Øh, og din "Installation source" er sat til hvad?

Fra : Henrik Hartig

Dato : 11-09-06 00:09

Peter Dalgaard wrote:

> Øh, og din "Installation source" er sat til hvad?

dvd'en, som er en suse 10.0 fra Linux Magazine og to spejle:
http://packman.inode.at/suse/10.0
http://packman.iu-bremen.de/suse/10.0

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 11-09-06 08:05

Henrik Hartig <henrikhartig@varmpost.com> writes:

> dvd'en, som er en suse 10.0 fra Linux Magazine og to spejle:
> http://packman.inode.at/suse/10.0
> http://packman.iu-bremen.de/suse/10.0

De to spejle ser noget tynde ud, måske er det update-only (og dvd'en er
noget live-eval noget?)

Det er ikke helt nemt at finde et spejl der har en udpakket fuld
distribution, men her er i det mindste en:

http://download.opensuse.org/distribution/SL-10.0-OSS/inst-source/suse/

Fra : Henrik Hartig

Dato : 11-09-06 08:26

Peter Dalgaard wrote:

> [...]
> noget live-eval noget?)
>
> Det er ikke helt nemt at finde et spejl der har en udpakket fuld
> distribution, men her er i det mindste en:

Hej Peter
Det er lige nøjagtigt hvad jeg LIGE (inden du skrev dette) har gjort. Se min
sidste kommentar i tråden

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-09-06 22:42

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Nej du har ej (libgcc != gcc). Se nu bare at få startet yast og hældt
> de manglende pakker ind...

Det er jo fordelen ved Debian, man kan let skrive den faktiske linie
der skal fyres af :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Henrik Hartig

Dato : 11-09-06 08:24

Henrik Hartig wrote:

> [...]
> Tilsyneladende mangler jeg både g++ og gcc - compiler.
> Hvordan får jeg installeret disse (plejer normalt at være installeret

NU VIRKER KOMPILERNE
henrik@linux> gcc
gcc: no input files // virker
henrik@linux> g++
g++: no input files // virker
henrik@linux>

Jeg fulgte nedenstående link og tilføjede bl.a. Server
opensuse/distribution/SL-10.1/inst-source
selvom det IKKE er en OpenSUSE udgave.
http://www.linuxforen.de/forums/showthread.php?t=206193

Bagefter installerede jeg:
yast -i make