Bluetooth-lyd til Skype
Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-09-06 16:35

Hej ng
Det er lykkedes mig at parre en trust usb-dongle BT180 og et Bluetooth
headset fra Planatronics DISCOVORY 640.

Men lyden er ikke tilsluttet - kun mit alm. lydkort.

Hvordan får jeg lyd og microfon i bluetoothen så jeg kan tale over Skype i
Bluetooth?

/henrik

Fra : Per Jørgensen

Dato : 10-09-06 17:52

Henrik Hartig skrev:
> [...]
>
> Men lyden er ikke tilsluttet - kun mit alm. lydkort.
>
> Hvordan får jeg lyd og microfon i bluetoothen så jeg kan tale over Skype i

Jeg kan huske jeg roede med det på et tidspunkt med min laptop (IBM R51)
hvor der faktisk er 1lydkort i men reagerer som 2 forskellige - og hvis
jeg brugte oss lyddrivere - så kom der hul igennem på min skype!

så prøv at se hvilke kort/drivere der er til lyden og evt prøve at
modprobe pcm_oss

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-09-06 18:00

On Sun, 10 Sep 2006 18:52:20 +0200, Per Jørgensen wrote:

> Jeg kan huske jeg roede med det på et tidspunkt med min laptop (IBM R51)
> hvor der faktisk er 1lydkort i men reagerer som 2 forskellige - og hvis
> jeg brugte oss lyddrivere - så kom der hul igennem på min skype!
Forholder det sig ikke stadigvæk sådan, at Skype kun understøtter OSS
på Linux?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-09-06 18:10

Michael Rasmussen wrote:

> Forholder det sig ikke stadigvæk sådan, at Skype kun understøtter OSS
> på Linux?

Jeg forstår ikke hvad du mener, men jeg har fundet frem til at lyden skal
fra Bluetooth skal figurerer som ekstra audio device:
http://www.linux.ie/articles/bluetoothheadset.php

Jeg følger vejledningen fra ovenstående link men har problemer med at
kompilere BTSCO, da jeg tilsyneladende mangler kompiler til min SuSE
(stillet spørgsmål om dette i dette forum). Så hvis jeg kunne hjælpes
herfra

/henrik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-09-06 18:46

On Sun, 10 Sep 2006 19:09:43 +0200, Henrik Hartig wrote:

> Jeg forstår ikke hvad du mener, men jeg har fundet frem til at lyden skal
> fra Bluetooth skal figurerer som ekstra audio device:
> http://www.linux.ie/articles/bluetoothheadset.php

OSS er et lydsystem til Linux, der ikke bliver anvendt mere. I dag
anvender alle distributioner ALSA. Det betyder, at man skal have
installeret et emuleringslag oven på ALSA, for at kunne anvende
programmer, hvor lyden anvender OSS. Det er derfor ikke sikkert, at du kan
få lyd igennem under nogen omstændigheder.

> [...]
> kompilere BTSCO, da jeg tilsyneladende mangler kompiler til min SuSE
> (stillet spørgsmål om dette i dette forum). Så hvis jeg kunne
Nu er mit kendskab til Suse minimalt, hvorfor der sikkert findes mere
kvalificeret hjælp fra andre. Mit bud er dog, at du skal starte YAST, og
her finde en mulighed for installering af noget, der nævner et eller
andet med udvikling af software.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 11-09-06 08:44

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> kvalificeret hjælp fra andre. Mit bud er dog, at du skal starte YAST, og
> her finde en mulighed for installering af noget, der nævner et eller

Jeg skal da også indrømme jeg har aldrig leget med Suse.
Men skal jeg have mit skype til at fungere på min Arch Linux, skal jeg
bruge OSS.
Om hvordan skype forholder sig til det - aner jeg intet om.
jeg ved bare at det var sådanne jeg fik det til at fungere på min PC.

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Henrik Hartig

Dato : 11-09-06 13:10

Henrik Hartig wrote:

> [...]
>
> Men lyden er ikke tilsluttet - kun mit alm. lydkort.
>
> Hvordan får jeg lyd og microfon i bluetoothen så jeg kan tale over Skype i

Kernel-kompilering
--------------------
Nu er jeg kommet lidt videre. Har fulgt vejledningen på nedenstående link:
http://en.opensuse.org/How-to_use_a_bluetooth_headset_with_SuSE_10.0.

NÃ¥r jeg til punktet "Compiling the kernel module" kniber det:
In the same terminal, go back to the btsco directory and write:
cd kernel
make

linux:/home/henrik/Packages/btsco-0.42/kernel # make
make: *** /lib/modules/2.6.13-15-default/build: No such file or directory.
Stop.
make: *** [default] Error 2

mit katalog hedder 2.6.13-15.11-default, så det er derfor den ikke kan
genkende kataloget. Skal jeg kopiere filer og underkataloger over i
2.6.13-15-default?

Tør ikke rode ved sådan noget kerneting uden at være helt sikker på hvad jeg
gør.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 11-09-06 16:06

Henrik Hartig wrote:

> [...]
> 2.6.13-15-default?
>
> Tør ikke rode ved sådan noget kerneting uden at være helt sikker på hvad

En hurtig og grim løsning ville være at symlinke dem.
ln -s /lib/modules/2.6.13-15.11-default /lib/modules/2.6.13-15-default

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Henrik Hartig

Dato : 11-09-06 17:40

Lasse Jensen wrote:

> En hurtig og grim løsning ville være at symlinke dem.
> ln -s /lib/modules/2.6.13-15.11-default /lib/modules/2.6.13-15-default

Jo mange tak. Dit forslag virkede vist, men nu kan jeg pludselig ikke parre
bluetoothen (ikke noget med ovenstående tror jeg)..

Jeg giver op