Postfix og vedlagte filer
Fra : news@llz.dk

Dato : 04-09-06 10:04

Hej Gruppe,

Jeg er løbet ind i et problem med min mailserver: den kan ikke længere
håndtere mails med store, vedlagte filer. Fejlen siger, at der ikke
kan skrives til /var/spool/mail/brugerxx

Der ER plads på partitionen, der kun er knapt 80% fuld, og rettigheder
e gennemgået og ser OK ud. Selve spoolfilen er efterhånden temmelig
stor. Det er her min mistanke ligger:

Er der en (evt. teoretisk) maks størrelse på spool-filen? - jeg har
ikke kunnet finde noget i dokumentationen.

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-06 10:33

news@llz.dk writes:

> [...]
> kan skrives til /var/spool/mail/brugerxx

> Der ER plads på partitionen, der kun er knapt 80% fuld, og rettigheder

Husk at filer i emails fylder 4/3 mere end de rå filer. Er du helt
sikker på der er plads?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : news@llz.dk

Dato : 04-09-06 11:08

On 04 Sep 2006 11:33:03 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Husk at filer i emails fylder 4/3 mere end de rå filer. Er du helt
>sikker på der er plads?

Ja, der er stadigvæk >25G på den partition, så det skulle jeg mene.
Men igen; hvor stor må en spoolfil være?

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 04-09-06 15:27

news@llz.dk wrote:

> Ja, der er stadigvæk >25G på den partition, så det skulle jeg mene.
> Men igen; hvor stor må en spoolfil være?

I gamle dage var der en grænse der hed 2GB. Så hvis du sidder med en gammel
installation kan det måske være grunden.

--
Jonas Pedersen - jonas - at - chown.dk / http://chown.dk
Nyheder p?dit windows skrivebord? http://rss.chown.dk

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 04-09-06 17:33

Jonas Pedersen wrote:

> I gamle dage var der en grænse der hed 2GB. Så hvis du sidder med en gammel
> installation kan det måske være grunden.

De 2Gb var en filsystem-begrænsning. Og så var og er der programmer der
ikke kan håndtere filer på 2Gb+.

Nu skriver Henrik ikke hvor store hans spoolfiler er, men jeg mener at
kunne huske noget med en postfixinstallation for et par år siden, der
ikke ville lave filer større end 50Mb. Men jeg kan heller ikke finde
noget i dokumentationen om det.
I øvrigt løste jeg det ved at fremskynde skift til imap - til alles
tilfredshed.

/k

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-06 22:37

Kristian Vilmann <lists@vilmann.net> writes:

> Nu skriver Henrik ikke hvor store hans spoolfiler er, men jeg mener at
> kunne huske noget med en postfixinstallation for et par år siden, der
> ikke ville lave filer større end 50Mb.

Mon ikke det var den begrænsning der er for hvert enkelt indlæg (for at
undgå at hukommelsesforbruget eksploderer)?

> I øvrigt løste jeg det ved at fremskynde skift til imap - til alles
> tilfredshed.

Imap stiller også krav til imap-serveren. Har man mange, store filer
er et format med en fil pr besked måske at foretrække.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 04-09-06 22:50

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Mon ikke det var den begrænsning der er for hvert enkelt indlæg (for at
> undgå at hukommelsesforbruget eksploderer)?

Nej. Det var helt klart 50 Mb pr mbox. Når de røg over bouncede mailen.

Men nu behøver det jo ikke at være postfix der leverer en mail i
/var/mail/BRUGER.
Jeg har en efterhånden halvgammel postfix/procmail installation. Og når
jeg lader procmail logge hvad den laver, bliver min log aldrig større
end 50 Mb. Jeg har ikke gidet at finde en løsning, for det generer ikke.
Måske er det procmail der har denne begrænsning?

/k

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-06 22:34

news@llz.dk writes:

> Ja, der er stadigvæk >25G på den partition, så det skulle jeg mene.
> Men igen; hvor stor må en spoolfil være?

Som sådan ingen begrænsninger (udover at det bliver noget skrammel med
at tilgå den via imap og pop3), men det kan være at det underliggende
filsystem har.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jan Birk

Dato : 04-09-06 14:55

Hej,

> Er der en (evt. teoretisk) maks størrelse på spool-filen? - jeg har
> ikke kunnet finde noget i dokumentationen.

Kan det være postfix som begrænser størrelsen? Der er 2 parametre i
main.cf som giver størrelsen, f.eks:

message_size_limit = 104857600
mailbox_size_limit = 104857600

/Jan

Fra : news@llz.dk

Dato : 07-09-06 10:13

On Mon, 04 Sep 2006 15:54:51 +0200, Jan Birk
<jan.birk@invalid.domain.null> wrote:

>Kan det være postfix som begrænser størrelsen? Der er 2 parametre i
>main.cf som giver størrelsen, f.eks:
>
>message_size_limit = 104857600
>mailbox_size_limit = 104857600

Tak til alle, der har svaret.

Det ser ud til, at de 2 GB var begrænsningen i mit tilfælde. Ved at
have en for stor fil liggende med ikke-sorteret-post i indbakken løb
den ind i begrænsningen.

Ved at slette/sortere med hård hånd, ser det ud til at køre igen. De
gemte mails ligger efterfølgende i /home/bruger/selvoprettetmappe
(standard?).

Jeg bruger også IMAP, som nogen nævner og det er i mit tilfælde her
spoolfilen kan blive temmelig stor, hvis ikke der sorteres i mapper.

Tak for input.

-----
Med venlig hilsen

-henrik