chroot
Fra : Palle jeppesen

Dato : 01-09-06 13:35

hej
jeg prøver at lave en chroot til et program så det får sit ejet /etc
men jeg får fejlen "cannot execute /bin/bash: No such file or directory"
jeg kan godt skrive chroot / uden at få fejl men at andet fejler

fedora 4
--
Med venlig hilsen / Best regards,
Palle Jeppesen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-09-06 13:45

Palle jeppesen <palleremove@mv24.dk> writes:

>jeg prøver at lave en chroot til et program så det får sit ejet /etc
>men jeg får fejlen "cannot execute /bin/bash: No such file or directory"
>jeg kan godt skrive chroot / uden at få fejl men at andet fejler

Et chroot'et program kan ikke se noget, der ligger ud over sit
eget katalog.

Så hvis du chroot'er et program ned i /home/hest/chroot, kan det
ikke længere tilgå /bin/bash. Det mener simpelthen, at / er i
/home/hest/chroot, og der findes ikke en /home/hest/chroot/bin/bash.

Derfor skal du sørge for, at alle nødvendige programmer (inkl.
deres afhængigheder) er til stede i /home/hest/chroot.

Typisk skal du altså have en /home/hest/chroot/bin/bash - for
dit chrootede program vil det være dets /bin/bash. Du skal nok
også have en flok libs i /home/hest/chroot/lib og dele af
/usr/share ned i /home/hest/chroot/usr/share, osv.

Normalt vil man lave det med hardlinks, forudsat at både /home
og /bin findes på samme mountpoint. Det gør de sædvanligvis i
dag.

Alt i alt er chroot ikke specielt nemt at have med at gøre.

Mvh.
   Klaus.

Fra : jotar

Dato : 02-09-06 14:36

Palle jeppesen wrote:

> [...]
> men jeg får fejlen "cannot execute /bin/bash: No such file or directory"
> jeg kan godt skrive chroot / uden at få fejl men at andet fejler

Hej.
Jeg fik samme fejl også efter at have kopieret bash ind i chroot/bin. Det
viste sig at være fordi ld-linux.so.2 manglede i chroot/lib