Tør ikke installere Linux, bange for at ød~
Fra : Juju675

Dato : 26-08-06 15:09

Jeg har en pc hvor Windows XP er installeret på hele C-drevet.
Filsystemet er NTFS. Min harddisk er på 80 GB, og over halvdelen er
ledig plads.
Jeg kunne godt tænke mig at frigøre en del af Windows-partitionen,
så der bliver plads til at installere Linux.
Jeg vil gerne have både Linux og Windows XP på min maskine i
dualboot.
Findes der nogle gratis programmer der kan skrumpe Windows-partitionen
uden at ødelægge min Windows XP ?
Jeg vil nødig til at geninstallere Windows XP, hvis det kan undgås.

Jeg har forsøgt med et gratis Windows-partitionsprogram der hedder
CompuApps SwissKnife V3,
men så får jeg følgende besked: om C-drevet:

"SwissKnife V3 has detected that this disk drive could contain
Operating System files (Windows System files). Partitions can't be
Created or deleted from this drive for security reasons."

På Linuxbog.dk har jeg læst at DOS-programmet fips.exe ikke kan
omstrukturere NTFS-filsystemer, men kun FAT-filsystemer.

Og så er jeg ligevidt. Er det ikke muligt at installere Linux, uden at
ødelægge sin XP-installation ??

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-08-06 15:32

"Juju675" <sekstensytten18@yahoo.dk> wrote:

>Og så er jeg ligevidt. Er det ikke muligt at installere Linux, uden at
>ødelægge sin XP-installation ??

Jo, det kan man godt...

Men opsætning af linux og windows i dualboot konfiguration kræver en
solid viden om boot processerne i begge operativ systemer.

Jeg vil nok foreslå du starter med en linux liveCd (f.eks Knoppix
http://www.knoppix.com/ ) og får en basal viden om linux inden du
begynder på opsætning af dualboot.

<mlr>

Fra : fisker

Dato : 26-08-06 19:23

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> solid viden om boot processerne i begge operativ systemer.
>
> Jeg vil nok foreslå du starter med en linux liveCd (f.eks Knoppix

Det forstår jeg ikke at du siger, jeg har i de sidste måneder testet
8-10 Linux distibutioner på en maskine som har Win XP i forvejen, i alle
tilfælde fandt Linux selv ud af at lave dual boot uden problemer.
Der skal allerhøjst svares ja eller nej et sted.

Det sværeste (efter min mening) er at være sikker på at det er den
rigtige partition man får udpeget til Linux installationen.
Dual boot går helt automatisk.

MVH
Fisker

Fra : Kent Friis

Dato : 26-08-06 19:38

Den Sat, 26 Aug 2006 20:23:05 +0200 skrev fisker:

> [...]
> tilfælde fandt Linux selv ud af at lave dual boot uden problemer.
> Der skal allerhøjst svares ja eller nej et sted.

Det kan også være svært når man kommer fra Windows. Jeg husker
tydelig Win98-installeren (Har kun XP på restore-CD, så jeg ved
ikke om det er blevet rettet):

"Vil du partitionere harddisken?"
"Ja"
-> Windows opretter en stor partition og begynder at installere.

Om igen.

"Vil du partitionere harddisken?"
"Nej"
"Fejl: Der findes ikke nogen partitioner".
-> FDISK starter.

Konklusion: I Windows-verdenen betyder "Ja" og "Nej" det modsatte
af hvad de betyder i Linux-verdenen.

Mvh
Kent

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-06 19:51

Kent Friis wrote:
> Konklusion: I Windows-verdenen betyder "Ja" og "Nej" det modsatte
> af hvad de betyder i Linux-verdenen.

Det er helt i overensstemmelse med bruger-interface politiken. Du skal
også klikke på "start" for at stoppe systemet.

Peter

Fra : fisker

Dato : 26-08-06 19:25

Juju675 wrote:
> [...]
> omstrukturere NTFS-filsystemer, men kun FAT-filsystemer.
>
> Og så er jeg ligevidt. Er det ikke muligt at installere Linux, uden at

Har du prøvet Partition Magic, den kan downloades i en demo version.

MVH
Fisker

Fra : Jan A.

Dato : 26-08-06 21:08

Juju675 wrote:

> [...]
> omstrukturere NTFS-filsystemer, men kun FAT-filsystemer.
>
> Og så er jeg ligevidt. Er det ikke muligt at installere Linux, uden at

Jeg vil, som jeg jo efterhånden har gjort et par gange (overfor andre),
anbefale dig at du prøver at hente PCLinuxOS (PCLOS) p93 (Big Daddy).

PCLOS kører som en LiveCD, så du kan afprøve systemet. Der er også
mulighed for at kopiere CD'en til ram (copy2ram), så går det altså
rigtigt hurtigt.
Hvis du skulle bestemme dig for at installere PCLOS til HD, så gør man
det fra LiveCD'en. PCLOS kan resize din windows partition (også NTFS så
vidt jeg husker), så du får frigjort plads til en linux partition.
Selvfølgelig er det en meget god ide først at tage kopi af de vigtige
ting på din windows, og også lige at rydde op på den - Hvad er det nu
lige det hedder når man lægger filerne i ordentlig rækkefølge?

Men prøv PCLOS - Det kan være du ikke kan li' dens opbygning, brugen af
KDE (kan så også få Gnome, Fluxbox og Xfce) eller noget andet, men helt
galt kan det nok ikke gå - Der er jo altid en vis risiko når man roder
med partitionering af en HD hvor der på forhånd ligger et styresystem.

Jan

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 26-08-06 22:15

Juju wrote :

> Findes der nogle gratis programmer der kan skrumpe Windows-partitionen
> uden at ødelægge min Windows XP ?

Til Linux findes QtParted som bla er en del af SystemRescueCd'en, en
bootable Linux CD:

Det kan måske diskuteres hvor fornuftigt det er at starte din Linux
karriere på den måde.

> Og så er jeg ligevidt. Er det ikke muligt at installere Linux, uden at
> ødelægge sin XP-installation ??

En billig harddisk koster kun 3-400 Kr. Hvis du sætter en ekstra disk i
dyret og installerer Linux her, så behøver du overhovedet ikke røre din
WinXP.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : andy

Dato : 26-08-06 23:25

Juju675 wrote:
> [...]
> omstrukturere NTFS-filsystemer, men kun FAT-filsystemer.
>
> Og så er jeg ligevidt. Er det ikke muligt at installere Linux, uden at

Jeg mener at norton har lavet et program til det mener det er et købe
program.
Men måske dette kan klare dette.
http://www.download.dk/index.asp?Kat=utilities&subkat=diverseutilities&prog=13868&program=7tools%20Partition%20Manager

--
http://www.brandorff.net/news.php

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-08-06 00:17

"Juju675" <sekstensytten18@yahoo.dk> writes:

> Findes der nogle gratis programmer der kan skrumpe Windows-partitionen
> uden at ødelægge min Windows XP ?

Som jeg har forstået det, har Ubuntu værktøjer der kan netop dette som
en del af installationsproceduren.

Uanset hvad kan du rode med cd'en først uden at installere.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Riber

Dato : 27-08-06 00:48

Juju675 (hedder du virkelig det?) skrev:

> Og så er jeg ligevidt. Er det ikke muligt at installere Linux, uden at
> ødelægge sin XP-installation ??

Jo, det er muligt, men du skal enten anskaffe dig en ekstra HD eller
"skrumpe" din ntfs-partition.

Du kan måske bruge the Partition Resizer fra http://zeleps.com - har
aldrig selv brugt den, og du bruger den helt på eget ansvar

Hvis du forventer en dansktalende Linux, vil jeg anbefale dig at se på
Ubuntu ( http://www.ubuntu.com ).

mvh Per

Fra : Per Riber

Dato : 27-08-06 01:16

Per Riber skrev:

> Du kan måske bruge the Partition Resizer fra http://zeleps.com - har
> aldrig selv brugt den, og du bruger den helt på eget ansvar

Efter at have set dokumentationen ville jeg ikke anvende denne. Du må
hellere finde en sikrere løsning

mvh Per