IR-modtager/Fjernbetjening og LIRC
Fra : rené

Dato : 21-08-06 17:15

Hej NG,

Jeg sidder og funderer lidt på at anskaffe mig en fjerntjening samt
IR-modtager til min filmaskine. Den står uden mus og tastatur på, så jeg
skal altid have midst en maskine mere tændt så jeg kan ssh'e ind på den og
starte film/musik.

Jeg har kigget på lirc, og kan forstå, at det 'bomben' at bruge (mplayer
og en masse andre applikationer understøtter dette), så nu skal jeg ud og
erhverve mig noget hardware...

Så er det bare.. på edbpriser er der (når man søger på de rigtige ting) en
masse fjernbetjening/modtager-kombinationer.
Da jeg gerne vil have 'det rigtige' i første omgang vil jeg så gerne høre
jer, om i har nogen erfaringer, gode/dårlige, med nogen enheder.

Jeg kunne godt tænke mig en betjening med et lille 'joystick' på så man
eventuelt kan rykke rundt med musen på tv'et (jeg antager at lirc
understøtter dette?).

Alle ideer/tanker er velkomne :)

MVh

/rené

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-08-06 18:03

spam@intetREMOVE.dk (rené) writes:

> Jeg kunne godt tænke mig en betjening med et lille 'joystick' på så
> man eventuelt kan rykke rundt med musen på tv'et (jeg antager at lirc
> understøtter dette?).

Bluetooth dongle + Bluetooth telefon?

Se på "Salling Clicker" hvad man kan under OS X. Der findes sikkert
noget lignende til Linux.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : rené

Dato : 21-08-06 18:12

Det har jeg set på, og det er da også rigtigt fedt, men.. når jeg har fri
vil jeg gerne slippe for at sidde og fedte med min mobil i stuen :)

Jeg vil gerne høre nogen erfaringer med IR-modtagere og fjernbetjeninger :)

Mvh

/rené

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-08-06 20:34

rené wrote:

> Alle ideer/tanker er velkomne :)

Du kan bygge en selv rimelig enkelt. Jeg har ikke lige noget link, men
google kan nok hjælpe. Brinck har den også som byggeset til under en hund.

Udover det, så er det ligemeget hvilken fjernbetjening du vælger, så længe
den overholder den-der-standard-for-fjernbetjeninger. Altså at det ikke er
en B&O. Du træner lirc udfra knapperne.

Overvej iøvrigt MythTV som brugerflade.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : rené

Dato : 21-08-06 20:56

Lasse Jensen skrev:

> Du kan bygge en selv rimelig enkelt. Jeg har ikke lige noget link, men
> google kan nok hjælpe. Brinck har den også som byggeset til under en hund.
Jeg går ikke herremeget op i prisen. Faktisk vil jeg helst bare have en
jeg flår ud af plastikken og sætter i den dertil indrettede usb-port :)
Men jeg vil da lige se hvad Brinck kan byde på..

> Udover det, så er det ligemeget hvilken fjernbetjening du vælger, så længe
> den overholder den-der-standard-for-fjernbetjeninger. Altså at det ikke er
> en B&O. Du træner lirc udfra knapperne.

Ok, ikke B&O, men kender du til noget med om fjernbetjeninger med
'joystick' virker med lirc?

> Overvej iøvrigt MythTV som brugerflade.
På sigt skal maskinen nok udstyres med et tv-kort og køre noget MythTV,
jo.. men det er fremtidsmusik..

/rené

Fra : Kent Friis

Dato : 21-08-06 21:11

Den 21 Aug 2006 19:56:28 GMT skrev rené:

> Jeg går ikke herremeget op i prisen. Faktisk vil jeg helst bare have en
> jeg flår ud af plastikken og sætter i den dertil indrettede usb-port :)

Sig til hvis du finder en

USB har jeg foran på kabinettet, så det kunne være genialt. Den der
fulgte med mit TV-kort er til seriel, og virker så vidt jeg kan finde
ud af slet ikke under Linux.

Mvh
Kent

Fra : René

Dato : 07-09-06 08:19

Hejsa,

Jeg har for kort tid siden skaffet mig sådan en Soundgraph iMon Station
(remote + receiver), og den fungerer også glimrende. Dog er der lidt
fnidder med den pad der er på den, men med en driver fundet på forummet på
venky.ws, så kan den fint bruges som piletast sammen med MythTV.
Link til specifik tråd i forummet angående en bug i imon-driveren (den der
følger med lirc):
http://venky.ws/forums/viewtopic.php?t=164&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Link til tråd med patch til lirc-driveren (til imon) der enabler pad'en på
fjernbetjeningen:
http://www.venky.ws/forums/viewtopic.php?t=60&postdays=0&postorder=asc&highlight=patches&start=90

Det samme sted jeg fik driveren fra findes der også lircd.conf og
lircrc-filer skræddersyet til MythTV (og mythDVD/video).

Jeg er blevet utroligt glad for denne kombi (myth + fjernbetjening) :)

Mvh & Tak for input

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-08-06 21:33

spam@intetREMOVE.dk (rené) writes:

> På sigt skal maskinen nok udstyres med et tv-kort og køre noget
> MythTV, jo.. men det er fremtidsmusik..

Et discount TV-kort kan altså fås for under 300 inklusiv fjernbetjening.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : rené

Dato : 21-08-06 21:57

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Et discount TV-kort kan altså fås for under 300 inklusiv fjernbetjening.

Ja, til discount kvalitet også - det ændrer ikke på, at det stadig er
fremtidsmusik for mig at anskaffe mig et tvkort.

Jeg venter stadig på at høre fra nogen der rent faktisk har noget Infrarød
historik kørende og kan komme med input til mine spørgsmål..

Mhv

/rené

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 22-08-06 13:24

rené <spam@intetREMOVE.dk> wrote:

> [...]
> Jeg venter stadig på at høre fra nogen der rent faktisk har noget Infrarød
> historik kørende og kan komme med input til mine spørgsmål..

Jeg har et PVR350 i min htpc og bruger den medfølgende fjernbetjening,
det virker glimrende. Jeg ser måske ikke helt grunden til at vælge en
mellemløsning.

--
Allan Willems Joergensen

"Alls well that ends well" - Poe "Bother" - Pooh

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-08-06 23:22

rené skrev:

> [...]
> Da jeg gerne vil have 'det rigtige' i første omgang vil jeg så gerne høre
> jer, om i har nogen erfaringer, gode/dårlige, med nogen enheder.

Tja, jeg har fx ikke gode erfaringer med den IRZOL01, jeg købte i Aldi til
70 kr, jeg har do ikke opgivet endnu.

Se på http://www.linux-usb.org/

--
Niels

Fra : Ian Braithwaite

Dato : 06-09-06 16:34

Niels Elgaard Larsen <elgaard@agol.dk> writes:

> Tja, jeg har fx ikke gode erfaringer med den IRZOL01, jeg købte i Aldi til
> 70 kr, jeg har do ikke opgivet endnu.

Det er lykkedes mig at skrive et simpelt driver til dimsen.
Det fungerer også med LIRC.

Hvis nogen skulle være interesseret kan det hentes her:
http://braithwaite.dk/wikka/ZolidIrRemote

mvh Ian