OObase og primærnøgler i eksterne datab
Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-08-06 09:40

Hej,

Jeg har et problem med OObase.

Først skulle jeg sådanset bare flytte en MS-Access database til OOo, men
der var kuk i tegnsættet og jeg tænkte det var bedre med en native OOo
database.
Men OOo's indbyggede HSQL-database virkede skræmmende ustabil og jeg fik
fejl i importeringen.

Så jeg besluttede mig for at flytte til PostgreSQL og tilgå den via ODBC.

Det ser ud til at fungere fint, men jeg har et problem med
primærnøgle-feltet, som jeg ikke ønsker selv at skulle indtaste i OObase.
Desværre ser det ud til at OObase godtnok gerne vil indsætte en tupel i
en tabel og overlade det til PostgreSQL at opdatere primærnøglen (en
"serial").
Men lige bagefter ønsker OObase at slå den samme tupel op igen og lader
altid som om den faktisk har primærnøglen (som den tror er tom). Det
fører til disse SQL-statements:

LOG: statement: INSERT INTO "public"."tabel1" ( "data" ) VALUES (
'fdgfdg' )
LOG: statement: SELECT * FROM "public"."tabel1" WHERE
"public"."tabel1"."id" = ''

.... hvilket jo aldrig går godt. Det giver nogle irriterende pop-up fejl
selvom data faktisk bliver indsat.

Er der nogle OObase eksperter ?

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-08-06 14:33

Peter Mogensen wrote:
> [...]

> 'fdgfdg' )
> LOG: statement: SELECT * FROM "public"."tabel1" WHERE

Løsningen var at droppe ODBC og bruge JDBC istedet. Den fatter
auto-increment.

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-08-06 15:34

Peter Mogensen wrote:
> Løsningen var at droppe ODBC og bruge JDBC istedet. Den fatter
> auto-increment.

Men desværre virker det også som om der er problemer med stabiliteten
der... suk.
Kan OObase overhovedet bruges til noget andet end legetøj?

Peter