[FreeBSD] Routeren skal give mig samme IP ~
Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-08-06 22:21

Jeg har en server bag en router og for at goere livet nemmere vil
jeg gerne have at routeren giver serveren samme ip hver gang den
forbinder. Jeg har derfor i /etc/rc.conf skrevet:

ifconfig_vr0="inet 10.0.0.10"

Serveren faar da den rigtige IP og den virker saa at sige fint
indenfor lokalnetvaerket, men den kan ikke komme på nettet:

%ping www.google.com
ping: cannot resolve www.google.com: Host name lookup failure

Skriver jeg i stedet:

ifconfig_vr0="DHCP"

....i rc.conf virker det fint. Hvad kan det skyldes? Jeg har
sammenlignet outputtene af 'ifconfig' - den eneste forskel
er IP adressen.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-08-06 22:24

Den 12 Aug 2006 21:20:43 GMT skrev Lars Stokholm:
> [...]
>
> ...i rc.conf virker det fint. Hvad kan det skyldes? Jeg har
> sammenlignet outputtene af 'ifconfig' - den eneste forskel

At din router tror den skal bestemme alt, og ikke vil snakke med
maskiner der har fået et IP-nummer af den.

Slå den feature fra i routeren, så skulle det virke. Alternativt kan
routeren måske sættes op til at give serveren samme ip-nummer hver
gang.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 12-08-06 22:25

Den 12 Aug 2006 21:24:06 GMT skrev Kent Friis:

> [...]
>
> Slå den feature fra i routeren, så skulle det virke. Alternativt kan
> routeren måske sættes op til at give serveren samme ip-nummer hver

Hov, glemte lige... Det kan også være du har glemt at sætte default
gateway, det skrev du ikke noget om. Den skal sættes til routerens
(interne) ip-nummer.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-08-06 22:36

On 12 Aug 2006 21:25:18 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hov, glemte lige... Det kan også være du har glemt at sætte default
>gateway, det skrev du ikke noget om. Den skal sættes til routerens
>(interne) ip-nummer.

Oplysning om DNS-servere savner den formentlig også - Og den kan
sættes til routerens LAN ip-adresse...

Fra : Kent Friis

Dato : 12-08-06 22:42

Den Sat, 12 Aug 2006 23:35:48 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Oplysning om DNS-servere savner den formentlig også - Og den kan
> sættes til routerens LAN ip-adresse...

Hvilken router er det der har den feature?

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-06 22:50

Kent Friis wrote:

> Hvilken router er det der har den feature?

Min ZyWall 35 kan :)

ej, han er inde på noget af det rigtige, der skal formentligt lige en
linie med i host.conf

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-08-06 22:53

On 12 Aug 2006 21:41:33 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvilken router er det der har den feature?

Alle de billige bredbåndsroutere jeg har mødt, og det er mange

Der er ikke større hokus-pokus i det. De sender såmæn bare
DNS-forespørgsler videre til WAN-sidens dvs udbyderens DNS-servere.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-08-06 23:14

Den Sat, 12 Aug 2006 23:52:39 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Alle de billige bredbåndsroutere jeg har mødt, og det er mange
>
> Der er ikke større hokus-pokus i det. De sender såmæn bare
> DNS-forespørgsler videre til WAN-sidens dvs udbyderens DNS-servere.

En masse features der er enabled by default selvom man ikke har brug
for det - det er der de fleste sikkerhedshuller kommer fra. Og det er
da en ret meningsløs feature - jeg kan slet ikke forestille mig en
situation hvor det skulle være nødvendigt at enable det.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-06 06:00

On 12 Aug 2006 22:13:43 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>da en ret meningsløs feature - jeg kan slet ikke forestille mig en
>situation hvor det skulle være nødvendigt at enable det.

Meningsløs, jeg forstår ikke hvad du mener. DNS er da en helt central
del af TCP/IP netværk. Uden DNS var der næppe noget internet.

Og har man maskiner med fast ip-adresse er det særdeles praktisk at
bruge routeren som DNS-server. Ellers skal man sgu' rundt og ændre
maskinernes TCP/IP opsætning manuelt, hver gang udbyderen skifter
DNS-server....

Fra : Kent Friis

Dato : 13-08-06 09:50

Den Sun, 13 Aug 2006 07:00:08 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Meningsløs, jeg forstår ikke hvad du mener. DNS er da en helt central
> del af TCP/IP netværk. Uden DNS var der næppe noget internet.

Man har i forvejen ISP'ens DNS-server. Denne kan sagtens tilgås
igennem NAT.

> [...]
> bruge routeren som DNS-server. Ellers skal man sgu' rundt og ændre
> maskinernes TCP/IP opsætning manuelt, hver gang udbyderen skifter

Hvert 20. år eller noget i den retning.

I stedet bruger man så routerens IP-nummer, som man skal ændre hver gang
man får ny router, fordi den gamle brød sammen, eller fordi man har fået
en hurtigere forbindelse der kræver en anden type router (eller som TDC
der har låst konfigurationen, så man skal skifte routeren selvom den nye
er fuldstændig magen til, bare med en anden opsætning). Noget der sker en
del oftere end at DNS-servere skifter IP-nummer.

Mvh
Kent

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-08-06 12:49

On 2006-08-12, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> [...]

Har du nogen idé om hvad jeg skal lede efter, for det har jeg ikke?
Det er en ZyXEL 2601-et-eller-andet-R-noget eller noget i den stil,
fra CyberCity.

> Hov, glemte lige... Det kan også være du har glemt at sætte default
> gateway, det skrev du ikke noget om. Den skal sættes til routerens
> (interne) ip-nummer.

Det har jeg i hvert fald ikke været bevidst om. Hvordan gør jeg det?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-06 13:40

On Sun, 13 Aug 2006 11:49:13 +0000, Lars Stokholm wrote:

> Har du nogen idé om hvad jeg skal lede efter, for det har jeg ikke?
> Det er en ZyXEL 2601-et-eller-andet-R-noget eller noget i den stil,
> fra CyberCity.
Internettet er en god ting, hvor der fimdes mængder af information, hvis
man søger efter det:
http://www.zyxel.com/web/product_family_detail.php?PC1indexflag=20040520161246&CategoryGroupNo=63947C25-BF1B-48ED-A038-AC0D196F4622

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-08-06 19:12

On 2006-08-13, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Internettet er en god ting, hvor der fimdes mængder af information, hvis
> [...]

Forstod du mit spørgsmål? Hvilken indstilling er det jeg skal
lede efter i routerens opsætning? Kents forklaring giver mig
ingen idé om det.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-06 21:24

On Sun, 13 Aug 2006 18:11:57 +0000, Lars Stokholm wrote:

> Forstod du mit spørgsmål? Hvilken indstilling er det jeg skal
> lede efter i routerens opsætning? Kents forklaring giver mig
> ingen idé om det.
Ja. Har du læst brugermanualen, jeg sendte dig et link til?
Den indeholder et punkt, der hedder LAN, hvori du skulle kunne få svar
på dine spørgsmål.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-06 21:35

On Sun, 13 Aug 2006 22:24:27 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Ja. Har du læst brugermanualen, jeg sendte dig et link til?
> Den indeholder et punkt, der hedder LAN, hvori du skulle kunne få svar
> på dine spørgsmål.
Dit seneste spørgsmål gør, at læsning af brugermanualen er
irrellevant, da routeren sikkert fungerer som den skal. Det er din server,
der ikke kender til routeren, som jeg har skrevet andet steds. Husk
endvidere, at du skal lave port forward i routeren til din server, hvis
den skal tilgås udefra. Læs punktet i brugermanualen om NAT.
Webinterfacet er dog så godt som selvdokumenterende, min subjektive
mening, så med et minimalt kendskab til netværk kan man sagtens finde ud
af det uden læsning i brugermanualen.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-08-06 21:38

On 2006-08-13, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Ja. Har du læst brugermanualen, jeg sendte dig et link til?
> Den indeholder et punkt, der hedder LAN, hvori du skulle kunne få svar
> på dine spørgsmål.

Hvis ikke du har lyst til at hjælpe, så behøver du ikke. Men jeg har
ikke brug for dine gåder, så rend mig...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-08-06 22:43

Lars Stokholm <this@is.invalid> writes:

> Har du nogen idé om hvad jeg skal lede efter, for det har jeg ikke?
> Det er en ZyXEL 2601-et-eller-andet-R-noget eller noget i den stil,
> fra CyberCity.

Kan du komme ind i rutterens opsætningsprogram. Den jeg har, kræver
at man http'er til dens IP-nummer og angiver ens personlgie
i´nformation som oplyst af CC.

Her plejer man også at kunne skrue på den interne DHCP-server. Tro
mig, du vil GERNE have en central styring af IP-.adresser, det sparer
MEGEN tid når din maskinpark vokser lidt...

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-08-06 09:02

On 2006-08-13, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Kan du komme ind i rutterens opsætningsprogram. Den jeg har, kræver
> at man http'er til dens IP-nummer og angiver ens personlgie
> i´nformation som oplyst af CC.

Ja, det kan jeg sagtens, med både telnet og http. Jeg har da også
været inde og sætte NAT op.

> Her plejer man også at kunne skrue på den interne DHCP-server. Tro
> mig, du vil GERNE have en central styring af IP-.adresser, det sparer
> MEGEN tid når din maskinpark vokser lidt...

Det kan man godt, men jeg kan ikke se nogle indstillinger der skulle
have noget med mit problem at gøre. Specifikt kan jeg ikke finde den
feature Kent snakker om:

Ikke engang noget der ligner...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-08-06 00:00

Lars Stokholm <this@is.invalid> writes:

> ...i rc.conf virker det fint. Hvad kan det skyldes? Jeg har
> sammenlignet outputtene af 'ifconfig' - den eneste forskel
> er IP adressen.

Prøv at sammenligne indholdet af /etc/resolv.conf - det er her
IP-adresserne på navneserverne står.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-08-06 12:43

On 2006-08-12, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> Prøv at sammenligne indholdet af /etc/resolv.conf - det er her
> IP-adresserne på navneserverne står.

Det er det samme, om jeg bruger DHCP eller ej.

%cat /etc/resolv.conf
nameserver 212.242.40.3
nameserver 212.242.40.51

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-08-06 09:40

On Sat, 2006-08-12 at 22:13 +0000, Kent Friis wrote:
> [...]
> da en ret meningsløs feature - jeg kan slet ikke forestille mig en
> situation hvor det skulle være nødvendigt at enable det.

Jeg kan se to tilfælde:

1) DHCP serveren opdatere DNS serveren med klient informationer.

2) Routeren køre også VPN, og DNSen bruges som split DNS, således
interne DNS adresser via VPNen også kan navneopløses.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-08-06 09:54

Den Sun, 13 Aug 2006 10:39:40 +0200 skrev Christian E. Lysel:

> Jeg kan se to tilfælde:
>
> 1) DHCP serveren opdatere DNS serveren med klient informationer.

Den kan jeg ikke lige se skulle gøre det nødvendigt, men du kan jo
sikkert forklare hvorfor du mener det...

> 2) Routeren køre også VPN, og DNSen bruges som split DNS, således
> interne DNS adresser via VPNen også kan navneopløses.

Men så burde det først enables når man får brug for det, enten samtidig
med man konfigurerer VPN, eller når man begynder at lade DHCP-serveren
opdatere DNS-serveren.

Præcis som Windows burde have alle netværks-services disablet "out of
the box", og man så skulle enable dem man har brug for.

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-08-06 10:26

> Præcis som Windows burde have alle netværks-services disablet "out of
> the box", og man så skulle enable dem man har brug for.

Service pack 2 er et godt skridt i den rigtige retning!

Thomas

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-08-06 09:42

On Sun, 2006-08-13 at 07:00 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Meningsløs, jeg forstår ikke hvad du mener. DNS er da en helt central
> del af TCP/IP netværk. Uden DNS var der næppe noget internet.

Der er et par DNS servere på Internet.

> [...]
> bruge routeren som DNS-server. Ellers skal man sgu' rundt og ændre
> maskinernes TCP/IP opsætning manuelt, hver gang udbyderen skifter

Det har jeg aldrig oplevet i de sidste 6 år.

(Oplevede det engang for 7 år siden med såvidtjeghuske telia.)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-06 09:51

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>Det har jeg aldrig oplevet i de sidste 6 år.

Jeg skal ikke kunne sige det - Det er jo noget der sker i baggrunden
uden at involvere os dødelige brugere...

<mlr>

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-08-06 10:28

On Sun, 2006-08-13 at 08:53 +0000, Kent Friis wrote:
> Den kan jeg ikke lige se skulle gøre det nødvendigt, men du kan jo
> sikkert forklare hvorfor du mener det...

Jeg har i mit lokal net 3-5 klienter, og vil gerne kunne resolve deres
navne lokalt.

> Men så burde det først enables når man får brug for det, enten samtidig
> med man konfigurerer VPN, eller når man begynder at lade DHCP-serveren
> opdatere DNS-serveren.

Enig.

Men jeg gætter på sikkerheden har lav prioritet, man vil helle bruge
energien på at sælge noget folk nemt kan sætte op.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-08-06 11:04

Den Sun, 13 Aug 2006 11:27:33 +0200 skrev Christian E. Lysel:

> Jeg har i mit lokal net 3-5 klienter, og vil gerne kunne resolve deres
> navne lokalt.

Og hvordan hjælper at routeren forwarder DNS-forespørgsler til ISP'ens
DNS-server på det?

> Enig.
>
> Men jeg gætter på sikkerheden har lav prioritet, man vil helle bruge
> energien på at sælge noget folk nemt kan sætte op.

Jeg kan bare ikke se hvordan det gør det nemmere at sætte om. Specielt
ikke når man alligevel bruger DHCP.

Mvh
Kent

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-08-06 11:42

On Sun, 2006-08-13 at 10:04 +0000, Kent Friis wrote:

> Og hvordan hjælper at routeren forwarder DNS-forespørgsler til ISP'ens
> DNS-server på det?

DNS serveren er også en DHCP klient, se evt.

http://www.google.com/search?q=dnsmasq

> Jeg kan bare ikke se hvordan det gør det nemmere at sætte om. Specielt
> ikke når man alligevel bruger DHCP.

En default router, køre en DHCP klient på ydersiden og får DNS
oplysninger. Lokalt bliver der kørt dnsmasq eller ligende, som både
tilbyder DNS og DHCP til lokale klienter.

Hvis man er heldig skal intet rettes for at få det til at virke.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-08-06 13:11

Den Sun, 13 Aug 2006 12:41:30 +0200 skrev Christian E. Lysel:

> DNS serveren er også en DHCP klient, se evt.
>
> http://www.google.com/search?q=dnsmasq

Hvis så routeren kendte hostnavnene ville man kunne bruge det til noget,
men hvor skulle den kende dem fra?

> [...]
> tilbyder DNS og DHCP til lokale klienter.
>
> Hvis man er heldig skal intet rettes for at få det til at virke.

Det gælder generelt for DHCP. Den kan bare videgive ip-numrene på de
eksterne DNS-servere.

Mvh
Kent

Fra : (Søren Diderikse

Dato : 13-08-06 15:04

> [...]

> ...i rc.conf virker det fint. Hvad kan det skyldes? Jeg har
> sammenlignet outputtene af 'ifconfig' - den eneste forskel

Det lyder som om du mangler en default gateway.

hvilket output giver

~$ route

--
Søren Dideriksen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-08-06 13:09

On 2006-08-13, Søren Dideriksen <sdide@ag.aaa.dk> wrote:
> Det lyder som om du mangler en default gateway.
>
> hvilket output giver
>
> ~$ route

%route
usage: route [-dnqtv] command [[modifiers] args]

Men det var vel ikke det output du ledte efter? :)

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 13-08-06 13:47

Lars Stokholm <this@is.invalid> wrote:

> %route
> usage: route [-dnqtv] command [[modifiers] args]

netstat -rn

--
Allan Willems Joergensen

"I don't have a problem with doctors, just YOU, Julian!" O'Brien

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-08-06 19:29

On 2006-08-13, Allan Willems Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:
> netstat -rn

Internet:
Destination Gateway Flags Refs Use Netif
Expire
10 link#2 UC 0 0 vr0
10.0.0.1 00:13:49:28:c0:a5 UHLW 1 0 vr0
560
10.0.0.2 00:0c:76:76:41:f7 UHLW 1 36 vr0
1166
127.0.0.1 127.0.0.1 UH 0 0 lo0

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-06 21:27

On Sun, 13 Aug 2006 18:28:33 +0000, Lars Stokholm wrote:

> [...]
> 10.0.0.1 00:13:49:28:c0:a5 UHLW 1 0 vr0
> 560
> 10.0.0.2 00:0c:76:76:41:f7 UHLW 1 36 vr0
Du mangler en route til routeren. Har du ikke ændret på opsætningen,
har din router adressen 192.168.1.1, hvorfor din server skal kende til
nettet 192.168.1.0, og på dette net skal default route være 192.168.1.1

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-08-06 21:39

On 2006-08-13, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Du mangler en route til routeren. Har du ikke ændret på opsætningen,
> har din router adressen 192.168.1.1, hvorfor din server skal kende til
> nettet 192.168.1.0, og på dette net skal default route være 192.168.1.1

Routeren hedder 10.0.0.1. Derudover aner jeg ikke hvad du snakker om,
men det var vel også hvad du håbede på.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-06 23:20

Lars Stokholm <this@is.invalid> wrote:

>Routeren hedder 10.0.0.1. Derudover aner jeg ikke hvad du snakker om,
>men det var vel også hvad du håbede på.

For lige at vende tilbage til det oprindelige problem:

Din server fungerer når den får ip-adresse fra routerens DHCP-server,
men ikke når du giver den en fast ip-adresse som 10.0.0.10.

Problemet er ganske enkelt. Men automatisk opsætning, dvs DHCP, får
maskinen oplysninger om ip-adresse, netmaske, standard gateway og
dns-servere fra DHCP-serveren.

Men giver du maskinen fast ip-adresse skal du selv levere disse
oplysninger.

Du har defineret ip-adressen, men har ikke defineret netmaske, standard
gateway og DNS-servere. Og så fungerer netværket ikke.

Hvordan du så lige gør det i freeBSD skal jeg desværre ikke kunne sige,
men prøv at læse på netværksopsætning....

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-06 00:07

> [...]

dns-servere fra DHCP-serveren.

Men giver du maskinen fast ip-adresse skal du selv levere disse
oplysninger. Du har defineret ip-adressen, men ikke netmaske, standard
gateway og DNS-servere. Og så fungerer netværket ikke. Løsningen er
simpel:

I din /etc/rc.conf skal stå:

defaultrouter="10.0.0.1"
ifconfig_vr0="inet 10.0.0.10 netmask 255.0.0.0"

Og i /etc/resolv.conf skal stå:

nameserver="10.0.0.1"

Hvis det fortsat driller er det måske fordi din router ikke har
indvygget DNS-server. Så skal der i stedet være 2-3 nameserver linier
der peger på din udbyders DNS-servere.

God fornøjelse med freeBSD serveren.....

<mlr>

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-08-06 09:35

On 2006-08-13, Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:
> [...]
> oplysninger. Du har defineret ip-adressen, men ikke netmaske, standard
> gateway og DNS-servere. Og så fungerer netværket ikke. Løsningen er

Det var til gengæld en stor hjælp. Nu virker det, mange tak.

> I din /etc/rc.conf skal stå:
>
> defaultrouter="10.0.0.1"
> ifconfig_vr0="inet 10.0.0.10 netmask 255.0.0.0"

Hmm, jeg kom til at sige at den eneste forskel fra den ene ifconfig
til den anden (DHCP og ej) var IP-adressen - det passer ikke:

DHCP: inet 10.0.0.6 netmask 0xffffff00 broadcast 10.0.0.255
hhv.
ej DHCP: inet 10.0.0.10 netmask 0xff000000 broadcast 10.255.255.255

Så det er vel sådan her den skal se ud(?):

ifconfig_vr0="inet 10.0.0.10 netmask 0xffffff00 broadcast 10.0.0.255"

> God fornøjelse med freeBSD serveren.....

Tak. Og tak for hjælpen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-06 10:23

> [...]

>Så det er vel sådan her den skal se ud(?):
>
>ifconfig_vr0="inet 10.0.0.10 netmask 0xffffff00 broadcast 10.0.0.255"

Jeg er bare en luset amatør, og de mere netværkskyndige i gruppen må
rette mig, hvis jeg tager fejl:

Men du opsætter et klasse A subnet med netmasken 255.255.255.0 hvor jeg
nok forestiller mig at din router bruger hele nettet med netmasken
255.0.0.0.

Jeg kan ikke gennemskue om det giver problemer, men jeg vil anbefale at
du bruger samme netmaske og broadcast som din router, dvs formentlig:

ifconfig_vr0="inet 10.0.0.10 netmask 0xff000000 broadcast
10.255.255.255"

<mlr>

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-08-06 11:12

On 2006-08-14, Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:
> Men du opsætter et klasse A subnet med netmasken 255.255.255.0 hvor jeg
> nok forestiller mig at din router bruger hele nettet med netmasken
> 255.0.0.0.

Men jeg skriver jo bare det samme som det min router giver serveren
når jeg bruger DHCP...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-06 12:31

Lars Stokholm <this@is.invalid> wrote:

>Men jeg skriver jo bare det samme som det min router giver serveren
>når jeg bruger DHCP...

Ok, så er routeren konfigureret til et subnet og alt er ok

<mlr>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-08-06 12:54

Lars Stokholm <this@is.invalid> writes:

> Men jeg skriver jo bare det samme som det min router giver serveren
> når jeg bruger DHCP...

Du må ikke give din maskine samme IP-nummer som routeren ville tildele
den. Det kan give grumme problemer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-06 15:26

On 14 Aug 2006 13:54:20 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Du må ikke give din maskine samme IP-nummer som routeren ville tildele
>den. Det kan give grumme problemer.

Principielt har du ret, selv om DHCP-protokollen er så intelligent at
det sjældent giver større problemer...

Lars's netværk ligger i 10.0.0.0 - 10.0.0.255, hvis routeren f.eks
uddeler adresser i 10.0.0.1 - 10.0.0.100 bør han vælge en adresse en
adresse over 10.0.0.100 og under 10.0.0.254

<mlr>

Teori er, når man ved alt, men intet fungerer.
Praksis er, når alt fungerer, men ingen ved hvorfor.

Der hvor jeg arbejder er teori og praksis forenet: Intet fungerer, og ingen ved hvorfor

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-08-06 18:20

Michael Rasmussen <mic@HaderSpam.dou.dk> writes:

> Principielt har du ret, selv om DHCP-protokollen er så intelligent at
> det sjældent giver større problemer...

Jeg mener ikke at have set en DHCP-server der kan lide at der er
maskiner der snupper IP-adresser i deres omraade uden at have faaet
lov.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-06 19:09

On 14 Aug 2006 19:19:47 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Jeg mener ikke at have set en DHCP-server der kan lide at der er
>maskiner der snupper IP-adresser i deres omraade uden at have faaet
>lov.

Jeg ved ikke om DHCP-serveren kan lide det

Men ifølge RFC-2131 kan klienter fortælle serveren med en DHCPDECLINE
at en tilbudt ip-adresse allerede er optaget...

Der sker altså ikke noget hvis maskinen med den faste ip-adresse er
oppe og kan reagere i det øjeblik dhcp-serveren tilbyder ip-adressen
til en anden maskine

Det er straks meget værre hvis dhcp-serveren allerede har uddelt
adressen når maskinen med den faste ip-adresse starter op

Fra : Kent Friis

Dato : 14-08-06 19:26

Den Mon, 14 Aug 2006 20:09:24 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Jeg ved ikke om DHCP-serveren kan lide det
>
> Men ifølge RFC-2131 kan klienter fortælle serveren med en DHCPDECLINE
> at en tilbudt ip-adresse allerede er optaget...

Det er klienten der modtager adressen der kan det. Og det kræver at den
ved adressen er optaget.

Derudover kræver det at DHCP-serveren accepterer at give klienten en
anden adresse.

> Der sker altså ikke noget hvis maskinen med den faste ip-adresse er
> oppe og kan reagere i det øjeblik dhcp-serveren tilbyder ip-adressen
> til en anden maskine

Det er ikke maskinen med den faste IP-adresse der skal reagere. Den
snakker slet ikke DHCP, og vil derfor slet ikke have noget med
DHCP-trafikken at gøre. Plus den kun kan se den del af trafikken der
bliver broadcastet.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-06 19:33

On 14 Aug 2006 18:25:42 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>snakker slet ikke DHCP, og vil derfor slet ikke have noget med
>DHCP-trafikken at gøre. Plus den kun kan se den del af trafikken der

Det har du sgu' da helt ret i - Hvornår lærer jeg at holde min mund om
ting jeg ikke har forstand på

Fra : Kent Friis

Dato : 14-08-06 19:35

Den Mon, 14 Aug 2006 20:33:23 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Det har du sgu' da helt ret i - Hvornår lærer jeg at holde min mund om
> ting jeg ikke har forstand på

Du har da læst RFC'en (eller noget af den) - det er mere end jeg
har... Jeg har kun et par års erfaring, incl. log-filer og
ethereal når der var noget der ikke virkede (to DHCP-servere på
samme net kan fx give "sjove" resultater).

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-08-06 20:15

> [...]

> Der sker altså ikke noget hvis maskinen med den faste ip-adresse er
> oppe og kan reagere i det øjeblik dhcp-serveren tilbyder ip-adressen

Der skal da koere noget paa klienten for at dette sker.

Men grundlaeggende skal man bare lade vaere :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Riber

Dato : 14-08-06 15:48

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Du må ikke give din maskine samme IP-nummer som routeren ville tildele
> den. Det kan give grumme problemer.

Ups, jeg har defineret faste IP-adresser (10.*.*.*) ud fra puljen, som
min router ellers ville tildele via DHCP. Beklager, hvis det er et dumt
spørgsmål, men hvad kan gå galt?

mvh Per

Fra : Kent Friis

Dato : 14-08-06 16:45

Den Mon, 14 Aug 2006 16:47:46 +0200 skrev Per Riber:

> Ups, jeg har defineret faste IP-adresser (10.*.*.*) ud fra puljen, som
> min router ellers ville tildele via DHCP. Beklager, hvis det er et dumt
> spørgsmål, men hvad kan gå galt?

Hvad der går galt når routeren tildeler maskine B det samme ip-nummer
som maskine A har i forvejen?

Tja, udover at de får samme ip-nummer, kan du forvente at de begynder
at reset'e hinandens connections. Medmindre en af dem er en windows-
maskine, de plejer at give en fejl og disable netværket indtil
problemet er løst.

Mvh
Kent

Fra : Per Riber

Dato : 14-08-06 18:14

Kent Friis skrev:

> Hvad der går galt når routeren tildeler maskine B det samme ip-nummer
> som maskine A har i forvejen?

Okay. Min router tackler dette problem, så længe maskinerne med fast IP
bliver tilsluttet før DHCP-klienten.

mvh Per

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-08-06 14:14

On Sun, 2006-08-13 at 12:11 +0000, Kent Friis wrote:
> Hvis så routeren kendte hostnavnene ville man kunne bruge det til noget,
> men hvor skulle den kende dem fra?

Det oplyser DNS klinterne DNS serveren om.

> Det gælder generelt for DHCP. Den kan bare videgive ip-numrene på de
> eksterne DNS-servere.

Enig.