Installation af netværk i Ubuntu til TD
Fra : Hans JS Andersen

Dato : 12-08-06 16:04

Hvordan kobler man sig til TDC bredbånd fra Ubuntu?

Min søn har en ADSL-forbindelse, hvor han skal logge ind med
brugerid/pasord - og det fungerer enkelt nok i Windows, hvor man "blot"
skal vælge en forbindelse. Når man så starter sin browser første gang,
beder den om at oprette forbindelse til nettet med brugerid/pasord

I Ubuntu er der - såvidt jeg kan se - to muligheder: Netværk og Modem,
og jeg har på fornemmelsen, at man skal emulere modem for at få den
dialog frem, hvor man tilkobler sig en router på TDC's net.

På forhånd tak for enhver hjælp

vh/Hans Jørn

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 12-08-06 18:35

Hans JS Andersen wrote:

Hej Hans Jørn

> Hvordan kobler man sig til TDC bredbånd fra Ubuntu?

TDC tilbyder flere forskellige former for bredbånd,
en mulighed er Webspeed hvor forbindelsen etableres via antennakablet.

> [...]
> skal vælge en forbindelse. Når man så starter sin browser første gang,
> beder den om at oprette forbindelse til nettet med brugerid/pasord

Lad os høre hvilke bredbåndsenheder fra TDC som I har og hvordan enhederne
er tilsluttet - så kan vi bedre hjælpe

> I Ubuntu er der - såvidt jeg kan se - to muligheder: Netværk og Modem,
> og jeg har på fornemmelsen, at man skal emulere modem for at få den
> dialog frem, hvor man tilkobler sig en router på TDC's net.

Mvh. Jørgen

Fra : Hans Jørn

Dato : 13-08-06 06:14

Den Sat, 12 Aug 2006 19:34:40 +0200. skrev Jørgen Kristensen:

> [...]
> en mulighed er Webspeed hvor forbindelsen etableres via antennakablet.
> Lad os høre hvilke bredbåndsenheder fra TDC som I har og hvordan enhederne

Hej Jørgen,

Min søn havde smidt sine papirer væk - han havde kun brugerid/pasord -
og så kunne jeg skimte den Siemens SpeedStream-boks, som vi forbandt
Pc'en til.

Det er et af de tidlige systemer uden router, så jeg vil antage, at man
simpelt hen får en forbindelse til en router hos TDC - som om man
'drejede en linie' med telefon/modem tidligere.

Men som du kan se af svaret oven over til Jørgen, så lykkedes det at
konfigurere forbindelsen - men det ærgrer mig på linux/ubuntus vegne, at
der ikke er en dansk-sproget vejledning.

vh/Hans Jørn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-06 06:32

On Sun, 13 Aug 2006 07:14:04 +0200, Hans Jørn <post@hansjorn.dk>
wrote:

> [...]
>simpelt hen får en forbindelse til en router hos TDC - som om man
>'drejede en linie' med telefon/modem tidligere.

Lyder som em PPPoE forbindelse...

Svært uheldigt at I lige skulle siden på en sådan, for TDC kan ikke
have mange af dem tilbage. De er vist i vid udstrækning gået over til
DHCP.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-08-06 22:45

Hans JS Andersen <post@hansjorn.dk> writes:

> I Ubuntu er der - såvidt jeg kan se - to muligheder: Netværk og Modem,
> og jeg har på fornemmelsen, at man skal emulere modem for at få den
> dialog frem, hvor man tilkobler sig en router på TDC's net.

Prøv med Netværk og se hvad der sker.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : "Jørgen F. Madsen"

Dato : 12-08-06 23:17

Hans JS Andersen skrev:
> [...]
> og jeg har på fornemmelsen, at man skal emulere modem for at få den
> dialog frem, hvor man tilkobler sig en router på TDC's net.

Tror du skal tage en snak med TDC. Den løsning han har er vist en af de
første "ADSL-løsninger" og ikke den ægte DHCP.
Det er vist bare inde fra TDC´s central, der lige skal ændres lidt. Så
vil alt køre let og elegant via jeres netværk

Hilsen

Jørgen

Fra : Hans Jørn

Dato : 13-08-06 06:11

Den Sun, 13 Aug 2006 00:16:30 +0200. skrev Jørgen F. Madsen:

> [...]
> Det er vist bare inde fra TDC´s central, der lige skal ændres lidt. Så
> vil alt køre let og elegant via jeres netværk

God ide - som vi også prøvede, men TDC havde lukket for 'support'
lørdag eftermiddag.

Så den virkede ikke.

Heldigvis havde jeg en bærbar med windows, som vi fik til at virke, så
vi forsøgte at finde et skriftsted på tdc.dk om mulighederne. Heller
ikke det virkede, fordi linux- og mac-brugere stort set var overladt til
sig selv.

Tilbage stod så en google-søgning på noget i retning af: tdc netværk
ubuntu - og det gav ikke mange resultater.

Men det tilsvarende på engelsk: tdc network ubuntu - gav lige en
henvisning, som fungerede, nemlig til ubuntuguide.com

Her stod der bl.a. følgende:

How to configure broadband connections
* Read #General Notes
Sudo pppoeconf

og dét hjalp. For vi havde jo et brugerid/pasord, som vi ikke kunne komme
af med i en direkte forbindelse - og det nyttede ikke noget at forsøge at
konfigurere et modem, der ikke var tilstedet.

Dvs. det virkede ikke i første hug - der var et andet afsnit i
ubuntuguide.org, som vakte interesse, nemlig:

How to configure dialup connections
* Read #General Notes
* To configure dialup
sudo pppconfig

* To connect dialup
sudo pon provider_name

* To disconnect dialup
sudo poff

Desværre kan jeg ikke huske helt, hvad jeg gjorde, men det så rigtigt ud
(svarende til de spørgsmål, man besvarer i en windows-situation med
opsætning af en forbindelse til Internet).

Det kom til at fungere, heldigvis -for min og linux' ære stod på spil
over for en undrende skare.

Men jeg kunne godt tænke mig en dansk-sproget vejledning til en sådan
situation.

Hvor en bruger er koblet til TDC via en Siemens SpeedStream og skal
aflevere brugerid/pasord.

Tak for hjælpen til alle, der reagerede

Venlig hilsen,

Hans JØrn

Fra : Per Jørgensen

Dato : 13-08-06 07:02

Hans Jørn skrev:

> [...]
> situation.
>
> Hvor en bruger er koblet til TDC via en Siemens SpeedStream og skal

Nej I skal bare have fat i kundesupport hotline - som nås på 80808017

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2