Debian x86_64 problemer
Fra : Preben

Dato : 11-08-06 11:44

Hej gruppe,

Jeg har installeret en x86_64 debian (etch, testing), men når jeg prøver
at køre f.eks.:

apt-get install gnome

så får jeg fejlmeddelelser

.. depends on SOME_PACKAGE, but is not going to be installed.

hvorfor og hvordan kan jeg ændre det?
Jeg har læst at det sker hvis nogen pakker er "defekte", men i testing
burde de vel ikke være defekte, med mindre de ikke findes?

Mvh / Preben

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-08-06 11:49

On 2006-08-11, Preben <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote:
> .. depends on SOME_PACKAGE, but is not going to be installed.

Du bliver nødt til at fortælle hvad SOME_PACKAGE er ...

Et vildt gæt - noget med neon25 ?

> hvorfor og hvordan kan jeg ændre det?
> Jeg har læst at det sker hvis nogen pakker er "defekte", men i testing
> burde de vel ikke være defekte, med mindre de ikke findes?

Der er enkelte pakker i testing der ikke er installrebare, især på
amd64 af de "store" arkitekturer. Men det bliver allerede bedre i
morgen.

/Sune

Fra : Preben

Dato : 11-08-06 11:59

Sune Vuorela wrote:

> [...]
>
> Der er enkelte pakker i testing der ikke er installrebare, især på
> amd64 af de "store" arkitekturer. Men det bliver allerede bedre i

Well, synes der er da nogle pakker der står i listen, men her kommer det:

-----------
gnome: Afhængigheder: gnome-desktop-environment, men den bliver ikke
installeret.
Afhængigheder: gnome-office, men den bliver ikke installeret
Afhængigheder: gdm-themes, men den bliver ikke installeret
Afhængigheder: gnome-cups-manager, men den bliver ...
Afhængigheder: rhythmbox, men den bliver ikke installeret.

Versionsnumre har jeg pt. udeladt (OK?)

Mvh / Preben

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-08-06 12:05

On 2006-08-11, Preben <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote:

> [...]
> Afhængigheder: gnome-cups-manager, men den bliver ...
> Afhængigheder: rhythmbox, men den bliver ikke installeret.

prøv at koble de ekstra pakker på din install-linje, indtil konflikterne
træder åbenlyst frem.
apt-get install gnome gnome-desktop-environment gnome-office gdm-themes
gnome-cups-manager rythmbox

På et tidspunkt vil du kunne se præcis hvorfor det er galt.

/Sune

Fra : Preben

Dato : 11-08-06 12:23

Har efterhånden fået ud at
"gdm ikke har nogen installationskandidat"

og gnomemeeting er der vist også problemer med.

Er det bare fuldstændig umuligt at køre "testing" eller ??? Kender da
mange der har kørt testing igennem længere tid uden problemer, men er
det fordi det er x86_64?

Mvh / Preben

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-08-06 12:34

On 2006-08-11, Preben <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote:
> Har efterhånden fået ud at
> "gdm ikke har nogen installationskandidat"

Mærkeligt. gdm burde være testing på amd64. Hvilke filspejle bruger du?

> Er det bare fuldstændig umuligt at køre "testing" eller ??? Kender da
> mange der har kørt testing igennem længere tid uden problemer, men er
> det fordi det er x86_64?

Man skal generelt være meget opmærksom når man kører testing.
- fejlrettelser kan være meget lang tid undervejs
- sikkerhedsrettelser kan være lang tid undervejs
- nogen gange bliver pakker lavet ikke-installerbar og det kan tage
lang tid at få rettet op på igen.

/Sune
- debian unstable/experimental - eller debian stable.

Fra : Preben

Dato : 11-08-06 15:59

> Mærkeligt. gdm burde være testing på amd64. Hvilke filspejle bruger du?

Uhh, nu er jeg ikke tæt på maskinen længere, men mener jeg bruger
belnet.be som server.

> [...]
> - sikkerhedsrettelser kan være lang tid undervejs
> - nogen gange bliver pakker lavet ikke-installerbar og det kan tage

Okay... troede bare testing var for dem der var trætte af 3 år gammel
software og stadig ville have lidt stabilitet.

> /Sune
> - debian unstable/experimental - eller debian stable.

Mener du det er bedre at køre experimental end testing?

Mvh / Preben Holm

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-08-06 16:29

On 2006-08-11, Preben <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote:

> Uhh, nu er jeg ikke tæt på maskinen længere, men mener jeg bruger
> belnet.be som server.

bruger du ftp.belnet.be/debian/ eller ftp.belnet.be/debian-amd64/ ?

> Okay... troede bare testing var for dem der var trætte af 3 år gammel
> software og stadig ville have lidt stabilitet.

Men derfor kan fejlrettelser stadig være længe undervejs. Hvis en
fejlrettet udgave midlertidigt ikke kan bygges på s390-platformen
eksempelvis, så må man vente.

> Mener du det er bedre at køre experimental end testing?
Experimental er jo der hvor det går i stykker hele tiden, så det kommer
an på hvilket perspektiv man ser det fra.

Selv har jeg unstable med experimentalbidder på min hjemmearbejdsstation
og på min bærbare. På resten har jeg stable.

/Sune

Fra : Preben

Dato : 15-08-06 10:00

Sune Vuorela wrote:

> bruger du ftp.belnet.be/debian/ eller ftp.belnet.be/debian-amd64/ ?

Så fik jeg set nærmere.
Det er debian-amd64'eren jeg bruger - har bare hentet netinst image og
installeret direkte derfra og så har jeg valgt et mirror fra listen.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 15-08-06 10:01

On 2006-08-15, Preben <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote:
> Det er debian-amd64'eren jeg bruger - har bare hentet netinst image og
> installeret direkte derfra og så har jeg valgt et mirror fra listen.

debian-amd64 er blevet udfaset for alt andet end sarge. Det vil sige at
du skal bruge debian/ og ikke debian-amd64/

Grunden til dette er at amd64 er blevet en officiel debianarkitektur og
ikke sådan noget uofficielt noget ved siden af.

/Sune

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-08-06 10:09

On Tue, 15 Aug 2006 09:00:48 +0000, Sune Vuorela wrote:

> debian-amd64 er blevet udfaset for alt andet end sarge. Det vil sige at du
> skal bruge debian/ og ikke debian-amd64/

Jeg kan heller ikke anbefale debian-amd64 på Sarge, hvis du har anvendt
en kerne, der gør brug af udev - backports. amd64 anvender en
kerneversion - 2.6.8, der ikke kan anvendes af udev, hvorfor jeg
måtte opgive at installere den.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 15-08-06 10:46

On 2006-08-15, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> [...]
> en kerne, der gør brug af udev - backports. amd64 anvender en
> kerneversion - 2.6.8, der ikke kan anvendes af udev, hvorfor jeg

Kære Michael

At sarges udev ikke fungerer med en kerne nyere end 2.6.12 eller at
etch/sid udev ikke fungerer med kerner ældre end 2.6.15 er noget du skal
tage op med kerneudviklerne og ikke ret mange andre.

At du anvender backportet udev uden at bruge en tilhørende kerne er helt
og holdent din egen fejl og ikke noget distributionerne kan forhindre.

Der er generelt intet i vejen med debian-amd64 på sarge.

/Sune

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-08-06 11:16

On Tue, 15 Aug 2006 09:45:30 +0000, Sune Vuorela wrote:

> Kære Michael

Hvorfor denne nedladne tone?:-\

> Der er generelt intet i vejen med debian-amd64 på sarge.

Det har jeg skam heller ikke postuleret! Jeg gav blot OP den oplysning, at
han skulle passe på, hvis han ville installere/havde haft installeret
kerner fra backports. Prøv at læse mere på linjerne end mellem linjerne!

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Preben

Dato : 15-08-06 10:59

> [...]
>
> Grunden til dette er at amd64 er blevet en officiel debianarkitektur og
> ikke sådan noget uofficielt noget ved siden af.

Det er vel kun testing/unstable der virker med amd64 - ikke?

Okay.. så skal jeg så bare finde ud af at finde mig en bootcd!
Vil det ikke være det bedste at starte forfra, hvis man skifter fra
debian-amd64/ til debian/ ((syntes jeg at have læst et sted))

Mvh / Preben Holm

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-08-06 16:50

I dk.edb.system.unix, skrev Preben:

> Okay... troede bare testing var for dem der var trætte af 3 år gammel
> software og stadig ville have lidt stabilitet.

Nej, de personer vælger Ubuntu.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk