debian og trådløs net
Fra : mathias

Dato : 10-08-06 15:30

Hej gruppe.

Jeg prøver at få min debian på det trådløse netværk, men det går ikke
helt efter planen.

Jeg har prøvet at installere ipw2200 sourcen og wireless tools samt
brugt ipw2200 firmwaren, module-assistant prepare, module-assistant a-i
ieee80211 og module-assistant a-i ipw2200, men når jeg så genstarter får
jeg en kernel panic, jeg har prøvet op til flere gange og med
forskellige versioner af firmwaren men lige lidt hjælper det.

Jeg fandt så denne guide på debianguiden.dk

http://debianguiden.dk/index.php/Wireless

Som beskriver opsætningen af det trådløse netværk.

En "dmesg |grep -i wireless" viser at mit system har fundet netkortet.

En "uname -r" giver følgende output:

2.6.16-2-686

Min kerne er altså nyere end 2.6.8 hvilket de mener er tilstrækkeligt
ifl. guiden.

Efter som de kriterier er opfyldt kan jeg gå til opsætning af netværk:

http://debianguiden.dk/index.php/Wireless#Ops.C3.A6tning_af_netv.C3.A6rket

Mit system havde allerede wireless-tools installeret.

En ifconfig ser sådan ud på mit system:

eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:11:25:D7:B8:BC
inet addr:192.168.1.2 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::211:25ff:fed7:b8bc/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:258956482 (246.9 MiB) TX bytes:7380448 (7.0 MiB)
Base address:0x7000 Memory:d0220000-d0240000

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:12324 (12.0 KiB) TX bytes:12324 (12.0 KiB)

Og en iwconfig ser sådan ud:

lo no wireless extensions.

eth1 no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

sit0 no wireless extensions.

Det er eth0 der er mit trådløse netkort men hvordan får jeg wireless
extensions på det?

Mathias Mejborn

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 10-08-06 18:27

mathias wrote:
> Hej gruppe.
>
> Jeg prøver at få min debian på det trådløse netværk

Måske kan dete link afsløre noget som debianguiden.dk ikke har taget
højde for..
http://blog.sonder.name/index.php?/archives/474-Installering-af-ipw2200.html

Fra : (Søren Diderikse

Dato : 10-08-06 23:37

mathias <mathias@mejborn.dk> writes:

> Hej gruppe.
>
> Jeg prøver at få min debian på det trådløse netværk, men det går ikke
> helt efter planen.

[.. snip ..]

> [...]
>
> eth0 no wireless extensions.
>
> sit0 no wireless extensions.
>
> Det er eth0 der er mit trådløse netkort men hvordan får jeg wireless

ser ud som om eth0 slet ikke er enabled.
Hvordan ser din /etc/network/interfaces ud?

--
Søren Dideriksen

Fra : mathias

Dato : 11-08-06 09:06

Søren Dideriksen wrote:

> [.. snip ..]

> ser ud som om eth0 slet ikke er enabled.
> Hvordan ser din /etc/network/interfaces ud?

Nu har jeg installeret ipw2200 igen ligesom der bliver gjort på følgende
link:

http://blog.sonder.name/index.php?/archives/474-Installering-af-ipw2200.html

Jeg hentede følgende version: ipw2200-1.1.3

Min /etc/network/interfaces ser sådan her ud:

laptop:/home/mathias# cat /etc/network/interfaces
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
allow-hotplug eth1
iface eth1 inet dhcp

# Secondary network interface
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet dhcp
laptop:/home/mathias#

Secondary network interface har jeg selv sat ind, eftersom den rigtig
nok ikke stod der.

Men en iwconfig siger stadigvæk at jeg ikke har nogle wireless extensions.

Fra : (Søren Diderikse

Dato : 11-08-06 14:41

> [...]

> # This file describes the network interfaces available on your system
> # and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

hvis du kigger på man siden for interfaces.

<quote>
Lines beginning with the word "auto" are used to identify the
physical interfaces to be brought up when ifup is run with the
-a option. (This option is used by the system boot scripts.)
Physical interface names should follow the word "auto" on the
same line. There can be multiple "auto" stanzas. ifup brings
the named interfaces up in the order listed.

Lines beginning with "allow-" are used to identify interfaces that
should be brought up automatically by various subsytems. This may be
done using a command such as "ifup --allow=hotplug eth0 eth1", which
will only bring up eth0 or eth1 if it is listed in an
"allow-hotplug" line. Note that "allow-auto" and "auto" are synonyms.
</quote>

i /etc/rcS.d/
bliver networking kørt - /etc/init.d/networking - (hos mig er det
S40networking)

når /etc/init.d/networking får argument start (under opstart) køres
ifup -a

dvs dine network interfaces kommer op under opstart hvis du skriver auto
foran dem i /etc/network/interfaces

prøv evt.
"auto eth0" istedet for "allow-hotplug eth0" i interfaces

hvad siger iwconfig nu?

--
Søren Dideriksen

Fra : ST

Dato : 10-08-06 21:53

mathias" <mathias@mejborn.dk> wrote in message
> [...]
>
> eth0 no wireless extensions.
>
> sit0 no wireless extensions.
>
> Det er eth0 der er mit trådløse netkort men hvordan får jeg wireless

Jeg bruger madwifi driverne fra backports, og på mit system er wireless
således device ath0.

Men pr default er wireless slukket hos mig, så jeg skal lave "ifconfig ath0
up" før jeg med "iwlist scan" kan scanne efter access points.

Processen for at starte wifi hos mig vil dermed være

ifconfig ath0 down
iwconfig ath0 essid "???" mode Managed key ????-????-??
iwconfig ath0 key restricted
iwpriv ath0 authmode 2
iwconfig
ifconfig ath0 up
dhclient ath0

Ubuntu har ellers wireless aktiv pr default, sæt CD i maskine og den
installerer wireless support out-of-the-box.
På det punkt er Ubuntu lidt bedre end Debian

Mvh
Torben

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-08-06 10:46

> [...]

> får jeg en kernel panic, jeg har prøvet op til flere gange og med
> forskellige versioner af firmwaren men lige lidt hjælper det.

Fra 2.6.14 er driveren til ipw2200 med i kernen (CONFIG_IPW2200). Den
har jeg brugt lige siden, og så bare lagt firmwaren i /lib/firmware.

--
Jacob