speciel tilgang til et sambashare
Fra : Morten Graae

Dato : 10-08-06 10:36

Hej kører samba 3.

jeg vil gerne lave et share hvor der skal være nogle specielle
rettigheder.

Jeg er på en skole hvor eleverne skal gemme nogle dokumenter så kun
dem selv + en udvalgt gruppe lærere kan skrive/læse og rette i dem.

Hvordan gør jeg det.

Jeg har prøvet følgende
[uplan]
comment = undervisningsplaner
path = /home/uplan
force group = laerer
create mode = 0775
directory mode = 0775
read only = No

men når jeg gør det og har oprettet et dokument får den sidste der
gemmer ejerskab af filen. Og det er jo ikke meningen.

Nogen bud?

På forhånd tak.

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 12-08-06 17:17

Jeg har rodet med noget tilsvarende.
Du er nok nødt til at oprette en gruppe, som består af de elever og lærere,
som skal operere på [uplan] samba share
Måske noget i denne retning ?

[uplan]
comment = undervisningsplaner
path = /home/uplan
create mode = 0775
directory mode = 0775
read only = No

valid users = @elevlaerergruppe
force group = +elevlaerergruppe

Jeg går ud fra at det er ok at alle andre kan læse i [uplan] ?

> men når jeg gør det og har oprettet et dokument får den sidste
> der gemmer ejerskab af filen. Og det er jo ikke meningen.

Den der opretter en fil bliver ejer, men andre i gruppen kan her ændre,
slette, flytte filen.

Mvh
Lars P. Magnussen