Problemer med tftp boot på Soekris!
Fra : Per Jørgensen

Dato : 08-08-06 18:24

Jeg har nu roddet lidt med dette og jeg får desværre en fejl :
PXE-E32 TFTP OPEN TIMEOUT

Og det undrer mig lidt! Jeg har hentet det image fra minimax - og lagt
det i /var/lib/tftpboot - så der nu ligger følgende filer:
pxelinux.0 - pxelinux.cfg boot

Jeg har installeret følgende pakker på Debiansystemet - der kører TFTP
og DHCP
tftp-hba - dhcp3-server

Nu har jeg så følgende conf. filer:
/etc/bootptab:
client:\
hd=/tftpboot:\
bf=pxelinux.0:\
ip=192.168.2.201:\ client maskinen der skal installeres
sm=255.255.255.0:\
sa=192.168.2.199:\ maskinen der skal installeres fra
gw=192.168.2.5:\ min gateway
ha=00:00:24:C6:A0:FC:\

Derefter er der min DHCP.conf:
De forskellige options -
allow booting;
allow bootp;

server-name "debian";
subnet 192.168.2.0 netmask 255.255.255.0 {
   range 192.168.2.200 192.168.2.220;
   option routers 192.168.2.5;
}

host aladin {
   filename "pxelinux.0";
   server-name "192.168.2.199";
   next-server 192.168.2.199;
   hardware ethernet 00:00:24:C6:A0:FC;
   fixed-address 192.168.2.201;
}

Min /etc/default/tftp-hba:
RUN_DAEMON="no"
OPTIONS="-l -s /var/lib/tftpboot"

Den skulle så gerne starte med inetd serveren:
tftp dgram udp wait root /usr/sbin/tcpd /usr/sbin/in.tftpd -p -u tftpd
-s /var/lib/tftpboot

Ifølge loggen er der fejl i tftp- filen som jeg ikke rigtig forstår:
inetd[1441]: /usr/sbin/tcpd: exit status 0x1
hvor den bliver ved med at fejle!

Hvad kan jeg gøre ved dette for at få løst dette problem!

----------------------
Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-08-06 19:08

On Tue, 08 Aug 2006 19:23:50 +0200, Per Jørgensen wrote:

> Hvad kan jeg gøre ved dette for at få løst dette problem!

Har du prøvet at starte tftpd manuelt fra en prompt?
Måske det giver yderligere oplysninger.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 08-08-06 19:14

Michael Rasmussen skrev:

> Har du prøvet at starte tftpd manuelt fra en prompt?
> Måske det giver yderligere oplysninger.

Har prøvet flere gange at ændre /etc/default/tftp-hpa
Der får jeg bare en oplysning om det kan jeg ikke da -både -l -s er
ugyldige parametre!
Den starter op ved hjælp af initd - og kører lige indtil den første
forespørgsel kommer - så stoppes den med fejlen exit 0X1!

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 08-08-06 19:27

On Tue, 2006-08-08 at 19:23 +0200, Per Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Ifølge loggen er der fejl i tftp- filen som jeg ikke rigtig forstår:
> inetd[1441]: /usr/sbin/tcpd: exit status 0x1

Hvornår sker dette?

> Hvad kan jeg gøre ved dette for at få løst dette problem!

Du kan fejlsøge inetd med strace, huske -fF

Bagefter kan du lave et trace med "strace -e trace=file"

Netværket kan du fejlsøge med tcpdump eller ethereal.

Fra : Per Jørgensen

Dato : 08-08-06 21:06

Christian E. Lysel skrev:

> Hvornår sker dette?

> Du kan fejlsøge inetd med strace, huske -fF
>
> Bagefter kan du lave et trace med "strace -e trace=file"
>
> Netværket kan du fejlsøge med tcpdump eller ethereal.

Jamen det sker idet sekund at min soekris får sin IP adresse og dermed
begynder at loade via tftp! Lige der stopper selve tftp serveren med at
køre - Kører fint i timevis lige indtil jeg booter fra soekrisen og den
får sin IP!

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-08-06 21:26

Per Jørgensen <pj4a@dmusyd.edu> writes:

> [...]
> begynder at loade via tftp! Lige der stopper selve tftp serveren med
> at køre - Kører fint i timevis lige indtil jeg booter fra soekrisen og

Hvis du ikke kan vride ud af tftpd hvad der er galt med -v og
lignende, så må du jo have fat i kildeteksten og se hvor exitkode 1
sættes.

Alternativt kan det også være du har installeret en anden in.tftpd end
dokumentationen foresekriver.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 08-08-06 22:06

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> [...]
> sættes.
>
> Alternativt kan det også være du har installeret en anden in.tftpd end

Jeg har flere gange prøvet at sætte -v -v ind efter in.tftpd (efter
Jakob Sparre's henvisninger) men uden resultat! Der kommer ikke mere ud
af det !
Så er ergo må det være en fejl i noget opsætning/installation!
Jeg er lige startet forfra med at installere dsen server jeg skal bruge
til at boote fra.
Hvilke pakker skal jeg have til den - (nar nu den er debian??
Jeg har hentet dhcp3-server og tftp !! SKal der flere til - da jeg ikke
mener de forklarer det så godt ??

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Per Jørgensen

Dato : 08-08-06 22:46

Per Jørgensen skrev:

> [...]
> Hvilke pakker skal jeg have til den - (nar nu den er debian??
> Jeg har hentet dhcp3-server og tftp !! SKal der flere til - da jeg ikke

Nu er jeg da noget et stykke videre - Jeg reinstallerede hele den
maskine jeg bruger som boot server.
Det er denne version af minimax - jeg prøver at bruge !
http://minimax.berlios.de/forum/viewtopic.php?t=20&highlight=tftp

- Nu får jeg bare en fejl i logen efter en reinstallation - localhost
in.tftpd[2999]: tftp: client does not accept options

og curseren blinker i øverste venstre hjørner og skriver:
trying to load pxelinux.cfg/COA802 mm

Har I noget bud på hvad det kan være!

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 08-08-06 22:38

On Tue, 2006-08-08 at 23:05 +0200, Per Jørgensen wrote:
> Jeg har flere gange prøvet at sætte -v -v ind efter in.tftpd (efter
> Jakob Sparre's henvisninger) men uden resultat! Der kommer ikke mere ud
> af det !

Har du prøvet tcpdump og strace?