Bundkort: Hurtig boot og god linuxunderstø~
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-08-06 12:48

Jeg går og pusler med en maskine til at lege mediecenter, og er nået
til at jeg egenntlig gerne vil investere i noget nyt så den booter
hurtigt.

Er der nogen der kan anbefale et bundkort som går i luften inden for
meget kort tid (altså ikke hele og halve minutters BIOS check som den
IBM jeg pusler med nu er om det), og som ikke larmer og ikke bruger en
herregård i strøm?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 06-08-06 13:04

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> [...]
> meget kort tid (altså ikke hele og halve minutters BIOS check som den
> IBM jeg pusler med nu er om det), og som ikke larmer og ikke bruger en
Hej Thorbjørn!
Jeg har bygget mit eget mediecenter - ligesom du snakker om her - Jeg
har valgt et gigabyte ??? (kan ikke huske det) men med en AMD64
Processor. Den starter op indenfor ca 23sek. Dog er PSU købt ved siden
af med laveste DB jeg kunne finde .
Setuppet er:
Arch Linux 0.7.2
MythTV
MySQL

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Steen Suder

Dato : 06-08-06 17:11

Per Jørgensen wrote:

<KLIP>

> [...]
> har valgt et gigabyte ??? (kan ikke huske det) men med en AMD64
> Processor. Den starter op indenfor ca 23sek. Dog er PSU købt ved siden

Jeg sidder og pusler med det samme. Hvorfor Arch i denne sammenhæng?

--
Steen Suder

Fra : Per Jørgensen

Dato : 06-08-06 19:46

Steen Suder skrev:
> Per Jørgensen wrote:
>
> <KLIP>

> Jeg sidder og pusler med det samme. Hvorfor Arch i denne sammenhæng?

Tja - Ikke for nogen speciel grund - Jeg har altid godt kunne lide Arch
Linux.
Derudover er den bygget som pakke i AUR - Så på visse punkter gør den
dejlig nem at installere ( Indtil et vist punkt )

Det var nu mest af alt for at fortælle hvad jeg har lavet det af!!!!

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-08-06 13:11

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> [...]
>meget kort tid (altså ikke hele og halve minutters BIOS check som den
>IBM jeg pusler med nu er om det), og som ikke larmer og ikke bruger en

Det med boot processen er vel i første omgang et spørgsmål om
BIOS-indstillinger, og dernæst opsætningen af operativ systemet ?!

Anyway: Hvis vi taler minimalt strømforbrug og minimal larm er et
mini-ITX baseret system en oplagt mulighed:

http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/

Med et passende multimedia kabinet kan der laves nogle dejlige kompakte
og næsten lydløse opsætninger

http://www.shg.dk/produkter/list2.asp?katid=3326

<mlr>

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-08-06 19:53

On Sun, 2006-08-06 at 20:45 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Det sidste kan jeg gøre noget ved - det er lidt svært at få banket
> bundkortet hurtigere i gang med at boote

Kan du ikke blot slå det fra du ikke bruger, eller endnu bedre, pille
det ud af maskinen?

> Måske skulle jeg bare
> lede efter et bundkort understøttet af Linuxbios?

Det hjælper ikke, de er selv på 3 sekunder :)

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-08-06 21:50

On Sun, 2006-08-06 at 22:19 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du har aldrig rodet med IBM maskiner, vel?

Jo, jeg har da 2 IBM maskiner. Mine kones bruger 4 sekunder, min bruger
5 sekunder.

I min stationære er BIOSen konfigureret til at bruge 5 sekunder på en
opstart. Det er et billigt crap bundkort, som jeg ikke kan huske navnet
på.

Jeg havde forstillet mig du ville købe en ny, der opfyldte dine behov.

Hvad siger de i forretningen til dine behov?

Dem vi køber på jobbet, DELL og HP booter også på 2-5 sekunder, alt
efter model.

> Princippet. Jeg kan godt leve med at Linuxkernen er i luften 3
> sekunder efter der er strøm.

Som jeg forstod deres hjemmeside, var de 3 sekunder, tiden fra du tænder
til kernen skal hentes. Dette gør din DELL bedre.