XP workstation på Linux server
Fra : Brian O

Dato : 05-08-06 13:30

Hej alle sammen

Jeg har lige et lille spørgsmål til (forhåbentlig den rigtige) gruppe.

Jeg vil til at lege lidt med LINUX og lære det at kende.

Kan man få LINUX til at 'simulere' MS EXCHANGE eller kan man få XP til
at køre på en LINUX server?

På forhånd tak
Brian

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 05-08-06 13:50

On Sat, 2006-08-05 at 14:29 +0200, Brian O wrote:
> Kan man få LINUX til at 'simulere' MS EXCHANGE

Hvis du snakker mail, kalender og outlook klienter, kan du
kikke på communiGate, fra www.stalker.com.

Udover ovenstående får du også VoIP, messanging (tekst, lyd, video
møder), web.

Hvis du kun tænker på mail, følger der normalt en mail server med
en linux distribution. Enten sendmail, postfix eller qmail.

> eller kan man få XP til at køre på en LINUX server?

Kik på vmware-player (emulere en PC) eller wine (emulere Windows
systemkald).

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-08-06 13:50

> Kan man få LINUX til at 'simulere' MS EXCHANGE eller kan man få XP til

Der findes nogle pakker der efter sigende kan lege x-change server.

open xchange er umiddelbart den jeg kender.

> at køre på en LINUX server?

Ja via vmware.

Thomas

Fra : Per Jørgensen

Dato : 05-08-06 14:02

Thomas S. Iversen skrev:

> Der findes nogle pakker der efter sigende kan lege x-change server.
>
> open xchange er umiddelbart den jeg kender.

> [...]
Tja nu har jeg testet mange muligheder indenfor OpenSource verden og
dennes svar på Exchange = Groupware! Der har jeg en helt rapport til
råddighed hvis det er ?

Men generelt hvis det er - så ville jeg kigge nærmere på følgende
programmer: Kolab - Zimbra og Scalix!
Kolab er gratis - men rimeligt problem at få installeret korrekt - men
kan opføre ssig som exchangeserver mest af alt!
Zimbra er nok det bedste bud- men for at få MS til at fungere med flere
personer - skal man købe deres udvidet version.
Scalix er absolut også et produkt der vil fremaf - men der er flere evt
problemer der har sine ulemper efter ens smag.

Dog skal det sige at der skal normalt købes en connecter der får MS til
at kunne snakke sammen med disse servere - men det er absolut et
alternativ til Exchange servere!!!!

MVH
Per Jørgensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-08-06 14:23

Per Jørgensen <pj4a@dmusyd.edu> writes:

> Tja nu har jeg testet mange muligheder indenfor OpenSource verden og
> dennes svar på Exchange = Groupware! Der har jeg en helt rapport til
> råddighed hvis det er ?

Den vil jeg da gerne læse ved lejlighed. Har du en URL.

Specielt hvis der er noget der kan snakke med Lotus Notes.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-08-06 14:34

On Sat, 05 Aug 2006 15:23:12 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Specielt hvis der er noget der kan snakke med Lotus Notes.
Til september frigiver IBM en notes klient til Linux.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-08-06 15:49

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Til september frigiver IBM en notes klient til Linux.

Jah, hvis man har dybe lommer og store maskiner.

Jeg agter dog definitivt at kigge på den.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 05-08-06 14:58

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Den vil jeg da gerne læse ved lejlighed. Har du en URL.
>
> Specielt hvis der er noget der kan snakke med Lotus Notes.

Jamen til alle der har lyst - jamen så er min eksamensrapport hermed
offentlig tilgængelig -
http://linux.pbj-design.dk/docs/groupware_rapport.pdf

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-08-06 15:43

Per Jørgensen <pj4a@dmusyd.edu> writes:

> http://linux.pbj-design.dk/docs/groupware_rapport.pdf

Tak, jeg har skimmet den hurtigt igennem, og det er dejligt at se at
du har fået lov til at lave noget fornuftigt arbejde i en
praktikperiode. Hvis jeg må sige noget om hvad der ville gøre den
mere interessant, ville det være rart med en angivelse af hvor nemt
det er at få de produkter du har kigget på til at spille med typiske
brugere. Altså hvor nemt er det at få Outlook og andre i luften og
hvor meget funktionalitet får mann.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 05-08-06 15:54

> [...]
> det er at få de produkter du har kigget på til at spille med typiske
> brugere. Altså hvor nemt er det at få Outlook og andre i luften og

Det er der også en forklaring af - undervejs kort fortalt.
De nemmeste er dog - f.eks de enkelte connectorer (Meget andet ligger
som ekstra bilag - som dog senere kommer på min linuxside - således at
det bliver samlet et sted med de enkelte ting. Der er også disse
forklaringer du søger (Som også var med til den endegyldige rapport)
Så når jeg får lidt mere tid - skal den nok komme op.
Indtil da - er det dog ikke det vilde i dette - da connectorerne man
installerer - klarer det hele! Dog er der også udførlige manualer til
disse i den fil man henter !!!

Men igen - Debian har nu lavet et plugin til scalix som ligger i deres
pakkearkiv! Så det går fremad - derudover er det på selve Windows
maskinen man tilføjer en ny server og vælger den rigtige og adressen -
resten kører af sig selv! Der er faktisk ikke rigtig noget omkring
hvordan man får det til at fungere!

Selve beskrivelserne er der faktisk - du skal nok bare længere ned i
rapporten! F.eks er det ikke alt man får med undervejs - kalenderdeling
er sgu lidt tricky på det punkt men det kan sagtens lade sig gøre - og
er sikker på det står et sted!!

PS - ja det er et virkeligt et fedt sted/ og en kanon mulighed netop for
at lave noget seriøst istedet for bare side og glo og installere
maskiner i 128 timer praktik! Det var et fedt fedt fedt sted som også
prfessionelt lever op til højesate standart indenfor OpenSource!
Det hele endte også med at jeg fik 9 i eksamen og der efter har været i
sommerjob derinde lige siden hvor jeg har sat Nagios for dem og deres
kunder!

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-08-06 17:47

> [...]

> maskiner i 128 timer praktik! Det var et fedt fedt fedt sted som også
> prfessionelt lever op til højesate standart indenfor OpenSource!

Jeg har haft perifer berøring med dem - det virker ok.

> Det hele endte også med at jeg fik 9 i eksamen og der efter har været
> i sommerjob derinde lige siden hvor jeg har sat Nagios for dem og
> deres kunder!

Det lyder som om du skal skynde dig at lære at programmere så du kan
lave noget tilpasning :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 06-08-06 11:50

"Per Jørgensen" <pj4a@dmusyd.edu> skrev i en meddelelse
> Jamen til alle der har lyst - jamen så er min eksamensrapport hermed
> offentlig tilgængelig -
> http://linux.pbj-design.dk/docs/groupware_rapport.pdf

Kanon god rapport, jeg har i meget længe forsøgt at finde netop lige denne
slags dokumentation på dette område. Jeg kan ikke takke dig nok!.

Mvh Jacob

Fra : Morten Christensen

Dato : 07-08-06 20:56

Per Jørgensen skrev:

> Jamen til alle der har lyst - jamen så er min eksamensrapport hermed
> offentlig tilgængelig -
> http://linux.pbj-design.dk/docs/groupware_rapport.pdf

Interessant rapport. Jeg leder i øjeblikket efter en afløser for SLOX4,1
til 75 brugere.

Pt. er jeg gået videre fra Scalix til Zimbra, fordi web-klienten i
Scalix ikke ser ud til at kunne vise indholdet i andre brugeres
kalendere. Den begrænsning er der ikke i Zimbra's webklient.

Undersøgte du, hvordan serverne synkroniserer kalender-oplysninger ved
PDA'er og mobiltelefoner ? En nem synkronisering bliver vigtigt, hvis
jeg skal få nogle meget selvstændige kolleger til at lægge deres aftaler
ind i en fælles kalender.

--
Morten Christensen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 07-08-06 21:04

Morten Christensen skrev:

> [...]
> PDA'er og mobiltelefoner ? En nem synkronisering bliver vigtigt, hvis
> jeg skal få nogle meget selvstændige kolleger til at lægge deres aftaler

Scalix kan sagtens vise andres kalendere - Det er et rettighedsspørgsmål
- som ejeren af kalenderen skal give lov til at andre kan se den!

Ja testede det lidt - kun for sjov herhjemme med min egen PDA! OG selvom
jeg ikke fik det til at virke burde det ikke være et problem! Jeg brugte
ikke meget tid på det overhovedet - men skulle jo lige forbi og se om
det lkunne lade sig gøre - Og ja det vil jeg mene det kan!

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Morten Christensen

Dato : 07-08-06 21:58

Per Jørgensen skrev:

> Scalix kan sagtens vise andres kalendere - Det er et rettighedsspørgsmål
> - som ejeren af kalenderen skal give lov til at andre kan se den!

Er det muligt via webklienten at give andre brugere ret til at se
kalenderen (jeg har ikke kunnet finde den mulighed nogen steder), eller
skal rettigheden gives i Outlook ?

Mht. at give rettigheder til kalendere:

Når jeg ser på skærmbilleder fra Kolab/toltec ser det ud til, at hvis 5
kolleger skal have adgang til hinandens kalendere, går man ind i 5
Outlook'er og giver de 4 kolleger rettigheder. Derefter går man ind i de
5 Outlook'er og opretter forbindelse til 4 kalendere. 5 i 4. gange 2
eller ca. 40 museklik. En overkommelig opgave.

Nu har jeg en afdeling med 50 mennesker i, som har brug for at vide,
hvor de andre 49 er til at træffe. Der bliver det til noget i retning af
5.000 klik, og umuligt at gennemføre uden et stort tidsforbrug og en hel
del fejl.

Har du erfaring med, hvordan det virker i Scalix ?

I Zimbra kan rettigheden gives til hele gruppen på en gang, men alle
kalendere skal tilvælges individuelt hos alle brugere. Dvs. 50 * 1 + 50
* 49 operationer. Ikke en tiltalende tanke for systemadministratoren

--
Morten Christensen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 08-08-06 05:50

Morten Christensen skrev:

> [...]
> kalendere skal tilvælges individuelt hos alle brugere. Dvs. 50 * 1 + 50
> * 49 operationer. Ikke en tiltalende tanke for systemadministratoren

Nu testede jeg i yderste tilfælde med ialt 6mennesker i den sidste
omgang - så det er ikke noget der har været aktuelt for mig.
Men i bund og grund er det ejeren af kalenderen der skal give
tiladelserne - hvilket er det mest naturlige!

Mht PDA - så har jeg lagt Linux på min og synkroniserer med min Arch
Linux!

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Morten Christensen

Dato : 08-08-06 20:33

Per Jørgensen skrev:

> [...]
> Men i bund og grund er det ejeren af kalenderen der skal give
> tiladelserne - hvilket er det mest naturlige!

I må omgås nogen andre brugere end mig

--
Morten Christensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 07-08-06 22:01

Per Jørgensen skrev:

> [...]
> ikke meget tid på det overhovedet - men skulle jo lige forbi og se om
> det lkunne lade sig gøre - Og ja det vil jeg mene det kan!

Kan du huske, om det kan ske direkte fra et
Windows-skrivebord til serveren, eller det skal passere igennem Outlook
og serverens Outlook-connector ?

--
Morten Christensen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 05-08-06 15:02

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Den vil jeg da gerne læse ved lejlighed. Har du en URL.
>
> Specielt hvis der er noget der kan snakke med Lotus Notes.

Hov - Der skal måske lige siges at de referencer jeg henviser til af de
forskellige installerede maskiner - er nedlagt pt - således at det ikke
er muligt at se disse i drift!
Det er nedlagt - Men Casalogic valgte Zimbra og den fungerer aldeles
optimalt på en Centos (Som vi installerede den på derinde)

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 05-08-06 14:31

Brian O <mail@oddball skrev:
> Kan man få LINUX til at 'simulere' MS EXCHANGE eller kan man få XP til
> at køre på en LINUX server?

Du kan emulere Windows på en Linux-maskine via QEMU eller vmware. QEMU
er dog open source og gratis - og derfor efter min mening af foretrække.

Hvis du kører Debian eller Ubuntu, så kan du installere QEMU således:
apt-get install qemu

Hvis du vil have QEMU til at køre 5-6 gange hurtigere, så skal du dog
compile KQEMU, som (sidst da jeg kiggede) ikke fandtes i pakkelisterne
til hverken Debian eller Ubuntu.

Men det er til at forstå. Det var en af de ting, som jeg startede med,
da jeg begyndte på Linux. Der findes utroligt mange danske guides på Google.

www.qemu.org

Kasper Johansen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-08-06 14:44

Brian O <mail@oddball wrote:

> [...]
>
> Jeg vil til at lege lidt med LINUX og lære det at kende.
>
> Kan man få LINUX til at 'simulere' MS EXCHANGE eller kan man få XP til

Som skrevet andre steder kan man via WINE få mange applikationer fra
Windows til at køre under Linux.

Det foreslåes også at man kan køre Windows XP i VMWare, men så skal du
bare være opmærksom på at du i praksis har to forskellige maskiner
kørende på en gang. Din Linux-maskine og en virtuel maskine, der kører
Windows XP. De to er næsten lige så besværlige at passe, som havde du
haft to separate, fysiske maskiner.

Mvh. Michael.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 05-08-06 23:36

On Sat, 2006-08-05 at 15:58 +0200, Per Jørgensen wrote:
> Jamen til alle der har lyst - jamen så er min eksamensrapport hermed
> offentlig tilgængelig -
> http://linux.pbj-design.dk/docs/groupware_rapport.pdf

Er der ingen der kender CommuniGate Pro?

http://groups.google.com/group/dk.edb.system.unix/msg/810a8993058136a6

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-08-06 11:25

On Sun, 2006-08-06 at 05:34 +0200, Per Jørgensen wrote:
> Nej Jeg har ikke hørt om den før nu.

Det er der ikke mange der har.

Jeg har selv fulgt produktet i flere år, da jeg har været facineret af
alle de standarder de ligger sig op af:

http://www.communigate.com/CommuniGatePro/Features.html

> Og igen derefter hvor godt det virker, er nu nogle længere test!

Deres kunde liste har flere ISP'er.

> Men set ud fra min opgave havde jeg 128 timer til at få testet de

Enig, det kan jeg godt forstå...jeg spurgte blot efter nogle der havde
erfaringer med den, da jeg selv har tænkt mig at anskaffe mig den, efter
mine egne test.

> muligheder som direktøren havde forberedt til mig! Derefter hvis der var
> tid i overskud - Men det var der absolut ikke efter at havde rodet
> med Kolab. Det fungerer men der er virkelig stadig nogle
> opstartsproblemer i den (Marts 2006) og manglende dokumentation!
> Kolab er et rigtig seriøst bud på en alvorlig konkurrent til markedet -
> men desværre er der noget vej endnu!

De positive ting jeg kan fortælle om CommuniGate Pro, er:

o Nem og hurtig installation. På 2 timer, fik jeg installeret og
konfigureret serveren, opsætning af klienter: outlook (og sync til
mobil), web klienter på, og MS message (enterprice klienten), der kunne
tekst chat og tale. 3 SIP klienter, både hardware og software. Telefon
svare integreret med email og kalender.

o Bruger næsten ingen resourcer, min desktop PC køre serveren og jeg kan
ikke mærke forskel på boot tid, eller daglig brug før og efter jeg
installeret.

o Mange features: Mail, Mailing list, Kalender (med understøttelse af
mange klienter, Outlook, ical klienter, diverse browsere), LDAP
server/klient, extern scriptbar validering af brugere, RADIUS server, IP
telefoni/voice mail, video konferance.

o Næsten platform og operativsystem uafhængigt

o Billig i indkøb 30.000 kr for 200 brugere, simpelt design (objekt
model).

o Gratis test installation

o Udvikler sig hele tiden, med nye features, hvilket virker nemt pga.
det simple design.