Log file med memory usage
Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 24-07-06 05:31

En af mine venner har startet to lange job, på en node på et cluster.
Jobbet burde ikke bruge meget hukommelse, men når man skriver "qstat
-F" siger maskinen at hukommelsen er brugt op.

hv:mem_free=0.000000
hl:mem_total=1.93G
hv:swap_free=0.000000
hl:swap_total=996.21M
hv:virtual_free=0.000000
hl:virtual_total=2.90G
hv:mem_used=infinity
hv:swap_used=infinity
hv:virtual_used=infinity

Det det jo ikke så godt ud. Man kan pinge pinge maskinen, men hvis man
prøver med ssh, får man følgende fejl-meddelelse:

$ ssh compute-0-9
ssh_exchange_identification: Connection closed by remote host

Vi bliver nok nødt til at genstarte maskinen, men det kunne være rart
at se hvad der er sket. Findes der en log-fil der skriver hvilken
process der brugte alt hukommelsen?

Niels

Fra : Thomas Jansson

Dato : 24-07-06 14:14

Jeg tror det ikke, men du kan jo lave et cronscript som skrev de 5 øverste
linjer fra "top" ud i fil hver minut eller noget i den stil?

Thomas Jansson

Fra : Michael Zedeler

Dato : 24-07-06 15:35

Thomas Jansson wrote:
> Jeg tror det ikke, men du kan jo lave et cronscript som skrev de 5 øverste
> linjer fra "top" ud i fil hver minut eller noget i den stil?

Hvis man endelig er ud i den slags løsninger, kan man lige så godt bruge
process accounting, som sørger for det automatisk. På debian er der en
acct-pakke. Det er en krig siden jeg sidst prøvede den og jeg er ikke
100% sikker på at den virker efter hensigten, men prøv at tage et kig her:

http://www.tldp.org/HOWTO/Process-Accounting/index.html

og her:

http://learnlinux.tsf.org.za/courses/build/sys-admin/ch06s02.html

Mvh. Michael.