Flytte helt filkatalog?
Fra : tpct

Dato : 22-07-06 20:46

Hej
i terminalen kan jeg sagtens flytter og kopier filer, men ikke hele
mapper, tror det er fordi jeg mangler en endelse altså filtype navnet på
mapper,
Lige som : fil.mp3 - fil.conf - fil.txt - mappe.?

Hvad skal der stå der hvor jeg har skrevet et spørgsmålstegn?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-07-06 21:11

tpct <tx@c.d-slet-k> skrev 2006-07-22:
> [...]
> mapper,
> Lige som : fil.mp3 - fil.conf - fil.txt - mappe.?

Mapper behøver ikke endelser.

touch fil.txt
mkdir mappe
mv fil.txt flyttetfil.txt
mv mappe flyttetmappe
mv flyttetfil.txt flyttetmappe
mv flyttetmappe mappe
cp mappe nymappe (vil IKKE virke)
cp -R mappe nymappe (VIL virke)

Thomas

Fra : tpct

Dato : 22-07-06 21:54

Thomas S. Iversen skrev:
> Mapper behøver ikke endelser.
>
> touch fil.txt
> mkdir mappe
> mv fil.txt flyttetfil.txt
> mv mappe flyttetmappe
> mv flyttetfil.txt flyttetmappe
> mv flyttetmappe mappe
> cp mappe nymappe (vil IKKE virke)
> cp -R mappe nymappe (VIL virke)
>
> Thomas

Tak, jeg skrev kun cp det var derfor, det virker med cp -R.

Problemet er nu bare det at jeg kopier fra windows system på en anden
hardisk,
og så sker der det at alt inde i den mappe jeg har kopier, er blevet til
ukente filer, både mapper mp3 osv, hvorfor gør den det?

Fra : tpct

Dato : 22-07-06 22:08

tpct skrev:

> og så sker der det at alt inde i den mappe jeg har kopier, er blevet til
> ukente filer, både mapper mp3 osv, hvorfor gør den det?

Nå har lige tjekket om en enkelt fil virkede, men det gør den heller ikke,

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-07-06 22:18

> [...]
> og så sker der det at alt inde i den mappe jeg har kopier, er blevet til
> ukente filer, både mapper mp3 osv, hvorfor gør den det?

Hvad skriver du for at kopiere?
og hvordan ser filene ud hvis du laver en ls på windows "siden"
og hvordan ser filene ud hvis du laver en ls på linux "siden"

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-06 22:35

Den 22 Jul 2006 21:18:23 GMT skrev Thomas S. Iversen:

> og hvordan ser filene ud hvis du laver en ls på windows "siden"

"Bad command or filename"?

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-07-06 07:09

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev 2006-07-22:

> "Bad command or filename"?

He.

Jeg forstod det nu at han ville kopiere filer fra et FAT/NTFS system til
linux og der gik ged i det undervejs. Derfor ville jeg gerne se hvordan det
så ud i punkt A og i punkt B og hvilken kommando der blev brugt til at
flytte ting fra A til B.

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 23-07-06 09:26

Den 23 Jul 2006 06:08:37 GMT skrev Thomas S. Iversen:

> [...]
> så ud i punkt A og i punkt B og hvilken kommando der blev brugt til at

Jeg forstod det som at han ville kopiere fra et FAT/NTFS drev til et
andet. Jeg forstod nu godt hvad du mente, men jeg er ikke sikkert på
at spørgeren gjorde. Så for at være helt sikker, skulle vi måske
præcisere det til: "Hvad siger 'ls -la' i både den mappe du kopierer
fra og den du kopierer til".

"på Windows-siden" vil jeg normalt opfatte som hvordan ser windows
filerne.

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-07-06 11:16

> at spørgeren gjorde. Så for at være helt sikker, skulle vi måske
> præcisere det til: "Hvad siger 'ls -la' i både den mappe du kopierer
> fra og den du kopierer til".

Lyder bedre.

> "på Windows-siden" vil jeg normalt opfatte som hvordan ser windows
> filerne.

Tja tjo. Jeg synes bare at konteksten var klar: brug unix til at flytte
filer fra NTFS/FAT til linux. Men det _er_ et gæt, det har du helt ret i.

Thomas

Fra : tpct

Dato : 23-07-06 12:09

> [...]
> fra og den du kopierer til".
>
> "på Windows-siden" vil jeg normalt opfatte som hvordan ser windows

Jeg forstod det nu godt,
Men sider lige og tester videre med forskellige filer..
og ls på filen på ntfs systemet og på Linux system viser det samme, et
"r" og root.
Så....

Fra : Kent Friis

Dato : 23-07-06 13:04

Den Sun, 23 Jul 2006 13:09:20 +0200 skrev tpct:

> [...]
> Men sider lige og tester videre med forskellige filer..
> og ls på filen på ntfs systemet og på Linux system viser det samme, et

Ok, så må du forklare "blevet til ukendte filer" lidt grundigere.
Ukendt for hvem / hvad? Hvordan ukendt? Hvordan ser du det?
(Og hvis spørgsmålene ikke giver mening, så er det blot fordi jeg
ikke aner hvad du mener med "blevet til ukendte filer").

Mvh
Kent

Fra : tpct

Dato : 23-07-06 15:07

> [...]
> (Og hvis spørgsmålene ikke giver mening, så er det blot fordi jeg
> ikke aner hvad du mener med "blevet til ukendte filer").

Hov, det var ikke helt det jeg troede det var..

Det er fordi ubuntu åbentbart ikke kan læse .rar filer og så viker .wma
musik filer ikke efter de er flyttet over de åbner bare den der, hvor
man kan vælge musik nr til XMMS og selv når man der, vælger .wma nr.
virker det ikke....

Fra : Kent Friis

Dato : 23-07-06 15:50

Den Sun, 23 Jul 2006 16:06:55 +0200 skrev tpct:

> Hov, det var ikke helt det jeg troede det var..
>
> Det er fordi ubuntu åbentbart ikke kan læse .rar filer

Du skal have et rar-program installeret, det er nok ikke installeret
som standard, eftersom rar ikke er et særlig udbredt format på *nix-
systemer.

> og så viker .wma
> musik filer ikke efter de er flyttet over de åbner bare den der, hvor
> man kan vælge musik nr til XMMS og selv når man der, vælger .wma nr.
> virker det ikke....

Prøv i mplayer i stedet for xmms. Den kan tage (nogle typer) WMA-filer.

Mvh
Kent

Fra : Per Riber

Dato : 23-07-06 15:58

Kent Friis skrev:

> Du skal have et rar-program installeret, det er nok ikke installeret
> som standard, eftersom rar ikke er et særlig udbredt format på *nix-
> systemer.

Korrekt, rar er ikke installeret standardmæssigt,

apt-get install rar unrar

eller lignende hjælper

mvh Per

Fra : tpct

Dato : 23-07-06 16:16

> Prøv i mplayer i stedet for xmms. Den kan tage (nogle typer) WMA-filer.
>
> Mvh
> Kent

De WMA filer jeg har i forvejen virker fint, i XMMS...

Fra : tpct

Dato : 23-07-06 15:15

> [...]
> (Og hvis spørgsmålene ikke giver mening, så er det blot fordi jeg
> ikke aner hvad du mener med "blevet til ukendte filer").

Og så der sket det efter jeg har rodet med det her, at alle mine mp3
numre på min comp, viser det der icon som en ukent fil type,
ind til man markere det,
så for den sit musik icon igen
og så kan de kun afspilles hvis man højre klikker på det og vælger hvad
det skal åbnes med... eller man kan hente dem ind i XMMS.

Dobbelt klikker man på det, kommer der et vindue op og siger at der kan
være en sikkerheds risiko ved at åbne det....

Hvad er der galt?

Tidligere kunne man sagtens dobbelt klikke på mp3 numre og så afspillede
den det.

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-06 22:34

Den Sat, 22 Jul 2006 22:54:10 +0200 skrev tpct:

> Tak, jeg skrev kun cp det var derfor, det virker med cp -R.

Brug cp -a i stedet for, den sørger for at kopien bliver helt magen
til originalen, incl. rettigheder, links osv.

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-07-06 21:13

On 22 Jul 2006 20:11:07 GMT, Thomas wrote:

> Mapper behøver ikke endelser.

Ligesom filer.

,

--