Ubrugeligt areal på HD
Fra : Per Riber

Dato : 22-07-06 08:32

G'morn,

Jeg har en fejl i min HD-partitionering som gør, at /dev/sda indeholder
et ubrugeligt areal på ca. 76 GB. Jeg formoder, at fejlen er opstået
efter installation af FC5 på sda4 eller SUSE 10.1 på sda9.

Det var min hensigt at installere Fedora på en logisk partition, men af
en eller anden grund lykkedes det ikke - enten blev jeg ikke spurgt
eller også overså jeg at ændre en defaultværdi.

Hvordan løser jeg sikrest problemet? Om nødvendigt kan sda4 og sda9
fjernes og geninstalleres, men det nemmeste er selvfølgelig, hvis dette
kunne undgås

mvh Per

==== (Håber formatteringen af flg. output bliver læseligt

cfdisk 2.12r

Drev: /dev/sda
Størrelse: 250000000000 byte, 250.0 Gb
Hoveder: 255 Sektorer per spor: 63 Cylindre: 30394

Navn Flag Part-type Fs-type [Mærkat] Størrelse

sda1 Opstart Primær W95 FAT32 (LBA) 16672,65
sda2 Primær Linux ext3 [/] 29997,60
sda5 Logisk Linux swap / Solaris 5996,23
sda6 Logisk Linux ext3 29997,60
sda7 Logisk Linux ext3 24996,63
sda8 Logisk Linux ext3 10001,95
sda9 Logisk Linux ext3 [/] 29997,60
sda4 Primær Linux ext3 [/1] 26213,97
Ubrugelig 76124,97

per@pc4u$ df
Filsystem 1K-blokke Brugt Tilbage Brug% Monteret på
/dev/sda6 28834716 21724696 5645296 80% /
varrun 1036276 88 1036188 1% /var/run
varlock 1036276 4 1036272 1% /var/lock
udev 1036276 144 1036132 1% /dev
devshm 1036276 0 1036276 0% /dev/shm
/dev/sda2 28834744 4259960 23110060 16% /mnt/debian
/dev/sda7 24027628 14847828 7959264 66% /mnt/common
/dev/sda8 9614116 4345860 4779884 48% /mnt/home
/dev/sda4 24797412 3554280 19963156 16% /mnt/fedora
/dev/sda9 28834716 6885532 20484460 26% /mnt/suse
/dev/sda1 16265936 9065920 7200016 56% /mnt/windows
/dev/hda 144034 144034 0 100% /media/cdrom0

root@pc4u:/home/per# fdisk -l

Disk /dev/sda: 250.0 Gb, 250000000000 byte
255 hoveder, 63 sektorer/spor, 30394 cylindre
Enheder = cylindre af 16065 * 512 = 8225280 byte

Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System
/dev/sda1 * 1 2027 16281846 c W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda2 2028 5674 29294527+ 83 Linux
/dev/sda3 5675 17952 98623035 5 Udvidet
/dev/sda4 17953 21139 25599577+ 83 Linux
/dev/sda5 5675 6403 5855661 82 Linux swap
/dev/sda6 6404 10050 29294496 83 Linux
/dev/sda7 10051 13089 24410736 83 Linux
/dev/sda8 13090 14305 9767488+ 83 Linux
/dev/sda9 14306 17952 29294496 83 Linux

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-07-06 08:33

Per Riber <nospam@none.invalid> writes:

> [...]
> sda1 Opstart Primær W95 FAT32 (LBA) 16672,65
> sda2 Primær Linux ext3 [/] 29997,60
> sda5 Logisk Linux swap / Solaris 5996,23

Gad vide om der ikke bare skal stå ubrugt. Prøv lige at sætte dit
locale til C og se hvad cfdisk så siger.

# LC_CTYPE=C cfdisk

--
http://peter.makholm.net/ | There are 10 kinds of people. Those who count
peter@makholm.net | in binary and those who don't

Fra : Per Riber

Dato : 22-07-06 09:08

Peter Makholm skrev:

> Gad vide om der ikke bare skal stå ubrugt. Prøv lige at sætte dit
> locale til C og se hvad cfdisk så siger.
>
> # LC_CTYPE=C cfdisk

Den siger det samme, bortset fra, at DK-bogstaverne ikke ser korrekte ud:

Drev: /dev/sda
St?rrelse: 250000000000 byte, 250.0 Gb
Hoveder: 255 Sektorer per spor: 63 Cylindre: 30394

Navn Flag Part-type Fs-type [Maerkat] St?rrelse
(-------------------------------------------------------------------------
sda1 Opstart Primaer W95 FAT32 (LBA) 16672,65
sda2 Primaer Linux ext3 [/] 29997,60
sda4 Primaer Linux ext3 [/1] 26213,97
Ubrugelig 76124,97

mvh Per

Fra : Per Riber

Dato : 23-07-06 18:28

Peter Makholm skrev:

> Gad vide om der ikke bare skal stå ubrugt. Prøv lige at sætte dit
> locale til C og se hvad cfdisk så siger.
>
> # LC_CTYPE=C cfdisk

Peter, præfikset LANG=C giver engelsk output, hvis det var det, du ville
have set

mvh Per

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-07-06 08:43

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Gad vide om der ikke bare skal stå ubrugt. Prøv lige at sætte dit
> locale til C og se hvad cfdisk så siger.

Ubrugelig giver selvfølgelig også mening, da det netop er plads du
ikke kan bruge fordi det ikke er partitioneret. Men som sagt så tror
jeg bare der er tale om upartitioneret plads.

Der er bare det lille problem at din partitionering ikke rigtigt
tillader at oprette flere partitioner.

--
http://peter.makholm.net/ | Sit back and watch the messages. This is
peter@makholm.net | actually more important than one might think

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-06 09:29

Den Sat, 22 Jul 2006 09:43:10 +0200 skrev Peter Makholm:

> [...]
> jeg bare der er tale om upartitioneret plads.
>
> Der er bare det lille problem at din partitionering ikke rigtigt

Det er vel også det samme som ubrugeligt...

Mvh
Kent

Fra : N/A

Dato : 22-07-06 09:56

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-06 09:56

Den Sat, 22 Jul 2006 10:48:33 +0200 skrev Per Riber:

> Nej, der kan ikke defineres mere end fire primære partitioner, men jeg
> mener at vide, at man kan have op til 15 logiske i det udvidede afsnit.
> mvh Per

Ja, men det frie plads er ikke med i den udvidede partition. Normalt
opretter man den udvidede partition så den tager resten af pladsen,
for så at fylde op med logiske paritioner. Umiddelbart tror jeg det
er det der er gået galt, den udvidede partition har ikke fyldt disken
ud, og så har FC brugt noget af den plads der alligevel kun kunne
bruges til en primær partition (man kan officielt kun have en
udvidet partition).

Eller også har FC resized den udvidede partition, men så er der nogen
der ikke har tænkt sig om, for det giver kun ekstra begrænsninger. Der
er ingen fordele i at have en primær partition, medmindre det er
Windows vi snakker om (den kan (eller kunne) ikke boote fra andet).

Mvh
Kent

Fra : Per Riber

Dato : 22-07-06 10:31

Kent Friis skrev:

> [...]
> ud, og så har FC brugt noget af den plads der alligevel kun kunne
> bruges til en primær partition (man kan officielt kun have en

En enkelt udvidet partition er rigeligt for mig. Er ret overbevist om,
at partitioneringen var "normal" fra starten. Den er fremstillet med
Debian Etch for et par måneder siden, og jeg har oprettet og slettet
adskillige logiske partitioner siden da. Miseren er opstået i løbet af
denne uge, hvor jeg har installeret FC5 og SUSE.

> Eller også har FC resized den udvidede partition, men så er der nogen
> der ikke har tænkt sig om, for det giver kun ekstra begrænsninger. Der

Tror mest på denne teori - men muligvis har jeg selv anmodet om det i
partitioneringen, da jeg installerede FC5. Tror lige jeg prøver igen -
øvelse gør mester

mvh Per

Fra : Per Riber

Dato : 23-07-06 15:27

Per Riber skrev:
> Kent Friis skrev:

> Tror mest på denne teori - men muligvis har jeg selv anmodet om det i
> partitioneringen, da jeg installerede FC5. Tror lige jeg prøver igen -
> øvelse gør mester

For at afrunde denne her. Jeg fjernede sda4 og forsøgte at geninstallere
FC5 på en logisk partition. Det var ikke muligt - Fedoras
partitioneringsprogram insisterede på at definere sda4 som en primær
partition.

Jeg måtte afbryde installationen og oprette en logisk sda10 fra et andet
system. Herefter genstarte FC5-installationen og anmode den om at
installere på den nu eksisterende sda10. Det virkede.

Dette burde være tegn på en bug i Fedoras partitioneringsprogram...

mvh Per

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-07-06 08:05

> Den siger det samme, bortset fra, at DK-bogstaverne ikke ser korrekte ud:

Min fejl. Det var en forkert locale.

# LC_ALL=C cfdisk

ville give dig en besked på engelsk.

--