Quick Debian Operating System Howto
Fra : Tom Jakobsen

Dato : 14-07-06 23:23

Hej Alle

Havde lovet mig selv ikke at bruge tid med computeren sommeren over og
havde en plan om senere at bruge min energi på debianguiden.dk men sådan
skulle det ikke helt gå lige med det samme.

http://tuxhygge.wordpress.com/2006/07/14/qdosh-01-ikke-for-dummies-eller-ubergeeks/

Hvis i kender nogen som skulle sidde med trangen til at forsøge sig med
Debian kan ovenstående link måske bruges til noget nyttigt.

Venligst
Tom Jakobsen

Fra : tpct

Dato : 14-07-06 23:18

"Tom Jakobsen" <togtoooooosse@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis i kender nogen som skulle sidde med trangen til at forsøge sig med
> Debian kan ovenstående link måske bruges til noget nyttigt.

Hvorfor er der ingen der har lavet sådan en til Ubuntu?
Eller XGL?
På dansk self...

Fra : Kasper Johansen

Dato : 16-07-06 10:31

tpct wrote:
> Hvorfor er der ingen der har lavet sådan en til Ubuntu?
> Eller XGL?
> På dansk self...

XGL på Debian: (ikke 100% færdig)
http://elg.lir.dk/?show=artikler_show&artikelid=53

XGL på Ubuntu: (heller ikke 100% færdig):
http://elg.lir.dk/?show=artikler_show&artikelid=55

Desuden bygger Ubuntu over Debian, og du kan derfor næsten bruge alt fra
Debianguiden på din Ubuntu også.

Kasper Johansen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-07-06 14:44

Kasper Johansen wrote:
> Desuden bygger Ubuntu over Debian, og du kan derfor næsten bruge alt fra
> Debianguiden på din Ubuntu også.

Men ofte er der dog en særlig "ubuntu-måde" som man - hvis man ikke er
ekspert-bruger - burde gøre tingene på, som man risikerer at spolere,
hvis man ukritisk anvender Debian-guiden på Ubuntu. F.eks. har Ubuntu jo
ikke noget root-passwd som standard.

Peter

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 16-07-06 15:32

> hvis man ukritisk anvender Debian-guiden på Ubuntu. F.eks. har Ubuntu jo
> ikke noget root-passwd som standard.

Altså hvis man er DUM?
Hvis man kan finde ud af og brænde en CD, boote sin PC fra CD-ROM og
installere et linux system så har jeg en ide om at langt de fleste (ikke
alle) godt vil kunne lure forskellen imellem "sudo" og "su root"

Rigtig nok.. man bør være en smule kritisk men dermed ikke sagt at
ubuntu howto's er komplet ubruglige til Debian og omvendt.

Og til tcpts spørgsmål
"Hvorfor er der ingen der har lavet sådan en til Ubuntu?"

Det kan du passende spørge dig selv om !

Venlig Hilsen Tom

Fra : tpct

Dato : 16-07-06 17:47

> Og til tcpts spørgsmål
> "Hvorfor er der ingen der har lavet sådan en til Ubuntu?"
>
> Det kan du passende spørge dig selv om !
>

> Venlig Hilsen Tom

Jamen jeg kan sagtens installere linux system,
Jeg tænker bare på dem som ikke engang kan installere windows, de har nok
brug for en anvisning...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-07-06 09:51

Tom Jakobsen wrote:
> Altså hvis man er DUM?

Man er ikke dum bare fordi det er ens første Linux-installation.

> Hvis man kan finde ud af og brænde en CD, boote sin PC fra CD-ROM og
> installere et linux system så har jeg en ide om at langt de fleste (ikke
> alle) godt vil kunne lure forskellen imellem "sudo" og "su root"

Det tror jeg ikke folk er klar over som aldrig har skrevet kommando til
bash før. Hvor skulle brugere af ikke-UNIX operativsystemer vide hvad
forskellen på "sudo" og "su" er fra?

> Rigtig nok.. man bør være en smule kritisk men dermed ikke sagt at
> ubuntu howto's er komplet ubruglige til Debian og omvendt.

Men jeg tror ikke førstegangs-installatører umiddelbart
kan filtrere. Specielt ikke hvis de får at vide at det er det samme.

Peter

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 17-07-06 15:59

Peter Mogensen wrote:

> Men jeg tror ikke førstegangs-installatører umiddelbart
> kan filtrere. Specielt ikke hvis de får at vide at det er det samme.

Tjahh.. på den måde har du måske ret Peter ! jeg vil trøste mig med at
jeg ikke skrev min lille QDOSH til personen der første gang sidder med
en CD og skal til at installere Linux.
Personen jeg havde/har i baghovedet er nok nærmere brugeren der har
fedtet lidt rundt med en distro eller to og har travlt med at skrive at
Debian er ihhh så svært.
Jeg har på det sidste set en tendens til at Debian bliver trukket op på
gentoo niveau blandt nye brugere hvilket jeg bestemt ikke mener er
tilfældet. (ikke et ondt ord om gentoo og respekt for håndbogen !)

Tom

hmmmm...
Det er lidt skørt... Jeg vil gerne have flere brugere af linux
platformen og det får man nok ved at skrive i et tempo som de kan være
med på men samtidig er jeg dødtræt af at der fokuseres og lefles så
meget for begyndere skønt jeg kun har BRUGT linux i lidt over 2.år.
For 1 1/2 til 2 år siden havde jeg selv den holdning at "linux" måtte
tage sig sammen visse punkter og skrev småbitre indlæg om dette på
nettet. Senere har jeg lært at mange af disse ting jo netop er det som
gør linux godt... hint: kommandolinie

Fra : Lyrik

Dato : 19-07-06 12:55

> [...]
>
> Hvis i kender nogen som skulle sidde med trangen til at forsøge sig med
> Debian kan ovenstående link måske bruges til noget nyttigt.
+++++++++++++++++++++++++++++++
Jamen tak!
Jeg har printet det hele ud og lavet en lille bog af det.
Det eneste jeg var lidt bange for var at den skulle ødelægge min XP Prof.
Jeg har nemlig kun én disk med et C-drev i fat32, et d-drev i fat 32 og et
næsten tomt e-drev i NTFS.
Jeg downloadede iso-en du havde henvist til på e-drevet.

Så slog det mig pludselig! På e-drevet lå en nylig downloadet Virtuel PC fra
microsoft version 2004 med SP1. Microsoft siger at den nu er gratis!
http://www.microsoft.com/windows/virtualpc/default.mspx

Kunne man installere Debian på en virtuel pc på et NTFS-drev?

Det er jeg ved at gøre og foreløbig går det som "p.. i Grethe"
Med fryd kunne jeg lade den få lov til at "slette hele drevet"))(det
virtuelle drev) og oprette home ext3 og hele svineriet.

Jeg sidder og skriver her på windowsmaskinen mens Debian fortsætter med at
hente pakker til installationen.
Den har fundet hardware valgt dansk og jeg lod den bare
hente "standard-pakkedistributionen"-i modsætning til din anvisning.
Den har fået små 20 gigabyte at boltre sig på.

Med hensyn til virtual pc så er der en wizard som spørger hvor meget den må
bruge til "HD-drevplads" jeg valgte op til 20 G som den kunne udvide efter
behov fra 0 til maximum.
Så laver den en enhedsfil som fungerer som en slags harddisk.
Når programmet startes vel den have noget at boote fra.
Man åbner for kommandoen indsæt iso-fil. Indsætter og vælger kommandoen
"Ctrl-Alt_Del".

Så er det som en pc der genstarter, blot i et vindue. Debian-isoen starter
som om den var en brændt cd.
Derefter går det hele som en normal installation, blot med den forskel at
det sker i et vindue.

Se billede her:
http://www.luen.dk/Linux virtualpc 006.jpg

Ja. Jeg véd godt at jeg skulle vente til det er færdiginstalleret. Men jeg
ku' ikke vente.
Det kan jo vise sig at være et Columbusæg for at have en m,asse systemer.
Jeg drømmer om en win 98, en Me, en XP, en Linux det ene og en Linux det
andet på samme HD. På samme PC.......))..Nu må vi se...

Hilsen
Jens

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 19-07-06 14:11

Lyrik wrote:

> Det kan jo vise sig at være et Columbusæg for at have en m,asse systemer.

Johhh - jeg har da leget lidt med qemu
http://mepis.linuxkiosken.dk/temp/qemu_end_002.png

Desuden er vmware server 1.0 nu gratis at hente
http://www.vmware.com/download/server/

Så muligheder er der nok af...

Fra : Lyrik

Dato : 19-07-06 22:58

> Johhh - jeg har da leget lidt med qemu
> http://mepis.linuxkiosken.dk/temp/qemu_end_002.png
>
> Desuden er vmware server 1.0 nu gratis at hente
> http://www.vmware.com/download/server/
>

> Så muligheder er der nok af...
+++++++++++++++++++++++++
Imponerende!
Sig mig æligt-er disse installerede systemer i Qemu fuldt funktionsdygtige?
Kan man installere den "PowerChess" som kun kan køre under win98?-I den
virtuelle win98 fra en CD?

Og så sidste spørgsmål.-Hvad kan de ikke gøre?

Hilsen
Jens

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 22-07-06 01:24

Lyrik wrote:
> Sig mig æligt-er disse installerede systemer i Qemu fuldt funktionsdygtige?

Johh, jaaa... 98 og ME kører ikke helt dårligt. Windows 2000 starter med
at køre fint men efterhånden som der installeres service pack 2-3-4 går
det godt nedaf med hastigheden. XP er heller ikke fantastisk hurtig.

For at du kan bruge disse oplysninger til noget mangler der nok lige et
par detaljer... Jeg bruger ikke acceleratormodulet KQemu og har lavet de
fleste Qemu installationer på en amd barton 2600+ med 512 MB PC2700 RAM
og gode gammeldaws IDE Harddiske... maxtor 8MB buffer

Win ME fra start til login = 14 Sec
Fra login til klar/synlig desktop = 4 Sec
Fra klik på IE til "about:blank" = 2 Sec

Sååå.. på en hidsig sag af en maskine hvor der allokeres mere end de 128
MB RAM som er default kan det nok godt blive endnu sjovere.
Tunge dynamiske websider eller flash animationer kan godt suge for meget
til at det er sjovt og anvende.... men 7 kabalen er ihvertfald hjemme ;)

> Kan man installere den "PowerChess" som kun kan køre under win98?-I den
> virtuelle win98 fra en CD?

Hvis powerchess er et gammelt dos spil så ingen problem i det !
Men det lyder som noget der ville gøre sig bedre i dosbox, wine eller
eventuelt Qemu med Dos kørende.

> Og så sidste spørgsmål.-Hvad kan de ikke gøre?

Orrrrkkkk.. der er mange ting men prøv selv. !
Jeg kan da fortælle at windows 2000 med SP1 med en classic mediaplayer
der hev et par codecs fra microsoft.com godt kunne streame noget tv-avis
via dr.dk

Tom

Fra : Lyrik

Dato : 21-07-06 11:18

"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg drømmer om en win 98, en Me, en XP, en Linux det ene og en Linux det
> andet på samme HD. På samme PC.......))..Nu må vi se...
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Gud ske lov at jeg ikke installerede på systemet.
Da jeg var færdig havde jeg sat skærmen op under installationen til 1280 X
1024, det samme som i Xp.

Men skærmen crashede og endte i en mode hvor jeg intet kunne se.
"tuxhygge" "trøstede" mig med følgende sætning:
"Det vil muligvis komme mere information angående "dkpg-reconfigure
xserver-xorg"

Alene det at sætningens mening er sløret med udtrykket:"Det vil", istedet
for "Der vil"- tyder på at manden var ude af jacketten da han skrev
det, -hvilket igen indikerer at "venner her ligger et virkeligt problem
begravet".

Jeg forsøgte mig under opstart at komme til kommandoen over skærmen. Men nu
kom et nyt problem:
Bogstavfortolkeren meldte fejl hele tiden. Når jeg havde skrevet en halv
kommando, skrev den at den ikke kunne læse mine indtastninger
korrekt.(Microsoft Wireless Comfort keybord)
"Skriv..et eller andet-som jeg prøvede at skrive men som heller ikke
fungerede..igen og igen...i en time...og så opgav jeg og glædede mig over at
dette foregik på et virtuelt drev på en virtuel PC.

Hilsen
Jens

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-06 11:57

Den Fri, 21 Jul 2006 12:17:33 +0200 skrev Lyrik:

> [...]
> "tuxhygge" "trøstede" mig med følgende sætning:
> "Det vil muligvis komme mere information angående "dkpg-reconfigure

Det er ikke første gang der er problemer med Virtual-PC. Virtual-PC er
simpelthen ikke god nok til at emulere grafikkortet.

Det eksempel jeg har set, var dog ikke et crash, men at alle pixels
blev vist dobbelt vandret, og en linie på skærmen fyldte derved to
linier (den højre halvdel kom nedenunder den venstre). Det viste sig
at X kørte 32-bit farver, for det kunne det grafikkort Virtual-PC
emulerede - problemet var bare at Virtual-PC kun emulerede 16-bit
delen.

> [...]
> for "Der vil"- tyder på at manden var ude af jacketten da han skrev
> det, -hvilket igen indikerer at "venner her ligger et virkeligt problem

Danske oversættelser af programmer har altid været noget skrammel,
uanset hvem der har lavet dem (Microsoft har nogen virkelig slemme).
Hvis man sætter systemet op til engelsk, giver det normalt meget mere
mening - den engelske tekst er nemlig (som regel) skrevet af den der
ved hvad der gik galt i programmet.

> Jeg forsøgte mig under opstart at komme til kommandoen over skærmen. Men nu
> kom et nyt problem:
> Bogstavfortolkeren

"Bogstavfortolkeren"? Altså nu vi snakker om elendige danske
oversættelser... Og den der giver ikke engang mening selvom man
forsøger at oversætte den tilbage til engelsk.

> meldte fejl hele tiden. Når jeg havde skrevet en halv
> kommando, skrev den at den ikke kunne læse mine indtastninger
> korrekt.(Microsoft Wireless Comfort keybord)

Hvilken fejl?

> "Skriv..et eller andet-som jeg prøvede at skrive men som heller ikke
> fungerede..igen og igen...i en time...og så opgav jeg og glædede mig over at
> dette foregik på et virtuelt drev på en virtuel PC.

Prøv evt. VMWare, den har ry for at fungere. Jeg ved ikke om det
ligefrem er en positiv ting at du startede med noget så kompliceret som
at få et Microsoft produkt (Virtual-PC) til at samarbejde med et
ikke-Microsoft produkt. Noget Microsoft altid har gjort hvad de kunne
for at gøre så svært som overhovedet muligt.

Mvh
Kent

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 22-07-06 01:56

Lyrik wrote:

> Gud ske lov at jeg ikke installerede på systemet.

Eller hvordan er det nu lige med det? At regne med et positivt udfald
ved installation af et linuxsystem på en skummel virtuel MS PC... hmmmm?

> Da jeg var færdig havde jeg sat skærmen op under installationen til 1280 X
> 1024, det samme som i Xp.

Johh.. Men XP kører på den fysiske hardware hvorimod du installerede
Debian på en emuleret PC. De to "computere" har INTET med hindanden og
gøre når det kommer til hvad hardwaren kan eller ikke kan.

> [...]
> for "Der vil"- tyder på at manden var ude af jacketten da han skrev
> det, -hvilket igen indikerer at "venner her ligger et virkeligt problem

Jamen tak skal du have ! Det glæder mig at du skrev en mail og postede
en lille kommentar på tuxhyggebloggen angående den uheldige formulering
og ikke kun skriver venlige ting som "manden var ude af jacketten" her i NG

Altid godt med noget konstruktiv kritik.. tak tak tak !

> og så opgav jeg og glædede mig over at
> dette foregik på et virtuelt drev på en virtuel PC.

Bedre held næste gang !... prøv at starte med 1024x68 som skærmopløsning
eller sæt dig en smule ind i specifikationerne på din virtuelle
maskine... Men derudover... prøv det på en rigtig PC måske !?

Jeg kan som en sidste ting lige nævne at jeg har hørt på rørerne at der
er opdateringer på vej til diverse artikler om QEmu og måske også denne
http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=6689
Kan være det giver at bedre resultat end en MS virtuel PC....

Venligst
Tom

Fra : Lyrik

Dato : 22-07-06 20:59

> [...]
> ikke kun skriver venlige ting som "manden var ude af jacketten" her i NG
>
> Altid godt med noget konstruktiv kritik.. tak tak tak !
++++++++++++++++++++++++
Undskyld mange gange.
Din vejledning er eksellent. Et godt tiltag på at få gang i
Linuxinstallationerne fra os dovne Windowsfolk.
Min lidt provokerende stil er ikke møntet på dig men en bevidst
"provokation" for at få folk til at skrive noget,-et eller andet. Få lidt
gang i bageriet.))

> [...]
> http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=6689
> Kan være det giver at bedre resultat end en MS virtuel PC....
++++++++++++++++++
MS virtual PC kan jeg kun anbfale. men den er helt ny for mig.
Jeg fik W98 op at køre med mit gamle PowerChess program.
Nu roder jeg efter de gamle patches til programmet. Idet det havde nogle
fejl.

Jeg gjorde rimeligvis den fejl at jeg havde for store forventninger til
skærmopløsningen. Det kan nok have været Virtual PC som satte den ned.
Man skal starte med 640x480 og eventuelt prøve 800X600. Det skal helst køre
i et vindue først.
PowerChess er et skakprogram fra "Sierra" som aldrig er blevet erstattet af
noget andet.
Det har to "engines" først spiller man mod "The King" hvorefter "The Queen"
analyserer hele spillet bagefter med tale! Her påpeger "Hun" hvordan de
forskellige varianter ville have udformet sig ved bedre spil.
Jeg skal se at finde tid til at prøve Qemu.

> Venligst
> Tom
++++++++++++++++
Tak for din indsats Tom. keep up the good work.

Hilsen
Jens

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 22-07-06 22:37

Lyrik wrote:
> Få lidt
> gang i bageriet.))

ahhh.. beklager hvis jeg var lidt hurtig til at tage de små sko på og du
har fuldstændig ret... Der skal gang i bageriet !

> MS virtual PC kan jeg kun anbfale. men den er helt ny for mig.

.....det er nok ikke i denne nyhedsgruppe du rammer flest med din
anbefaling

> Tak for din indsats Tom. keep up the good work.

Selv tak og det kan jo være der kommer en qdosh 0.2 på et tidspunkt og
måske vil den endda indeholde et detaljeret afsnit om konfiguration af X

Forsat god sommer