Er det her en god ide...?
Fra : Johs32

Dato : 14-07-06 15:27

Jeg har winXP på en partition og Ubuntu på en anden partition. Yderligere
har jeg en 3. partition som er FAT32.

Jeg har tænkt mig at gemme de filer (.tex, .java etc) som jeg arbejder på i
linux på denne FAT32 partition. På denne måde kan jeg arbejde videre på dem
i winXP og vice versa.

Men er dette en god ide eller vil der opstå nogle problemer som jeg ikke har
taget højde for??

Mvh
Johs

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 14-07-06 17:25

Johs32 wrote:
> [...]
> i winXP og vice versa.
>
> Men er dette en god ide eller vil der opstå nogle problemer som jeg ikke har

Det vil virke ganske udemærket - ingen problemer i det. Linux kan kun
mounte din Windows XP (NTFS) filsystem i read-only - dog kan du få et
program til Windows som sætter dig i stand til at læse og skrive på
ext2/ext3 - ved ikke om der findes lignende programmer til at læser
øvrige Linux filesystemer.

Jørn

Fra : Johs32

Dato : 14-07-06 17:44

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> program til Windows som sætter dig i stand til at læse og skrive på
> ext2/ext3 - ved ikke om der findes lignende programmer til at læser

Jeg har lavet en FAT32 partition så jeg er ude over problemet med at skrive
og læse til den samme partition med de 2 forskellige os'er.

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 14-07-06 17:28

Der er det problem at standarden i Windows og Linux for linieskift i
en tekstfil er forskelligt (hhv. de to bytes 0a0d og den ene 0a). For
at konvertere en fil (kun tekstfiler skal konverteres!) kan fx bruges
fromdos og todos (måske under navnet dos2unix og unix2dos). I Debian
(og nok også i Ubuntu så) ligger programmerne i pakken sysutils. Men
hvis du skal sidde og skifte meller Windows og Ubuntu hele tiden er
det nok nemmere hvis du enten på Windows eller Ubuntu får sat de
programmer du bruger op til at skrive filerne i det `modsatte'
format. Jeg er sikker på at emacs fx kan gøre dette.

Allan Rasmussen

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 14-07-06 17:30

En lille ekstra kommentar: Nogle programmer er ligeglade med at der
skiftes mellem de to standarder. Så selv om det er lidt en uskik at
blande dem vil du måske ikke opleve nogle problemer overhovedet.

Allan Rasmussen

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 14-07-06 17:32

Allan Rasmussen <lossen@gmail.com> writes:

> En lille ekstra kommentar: Nogle programmer er ligeglade med at der
> skiftes mellem de to standarder.
I samme fil forstås.

Allan Rasmussen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 14-07-06 18:51

Allan Rasmussen wrote:
> I samme fil forstås.

Stort set alle ordentlige editorer forstår forskellen. Notepad er en af
de programmer, der ikke forstår den.

I Windows bruger man 2 bytes til linjeskift "\r\n" og i Linux 1 byte "\n".

Dine dokumenter skrevet i Linux, vil derfor højest sansynligt blive få
deres "nye linjer" erstattet med et sjovt tegn i stedet for et egentligt
linjeskift.

Kasper Johansen

Fra : Jesper

Dato : 14-07-06 18:20

On 2006-07-14, Allan Rasmussen wrote:
> [...]
> programmer du bruger op til at skrive filerne i det `modsatte' format.
> Jeg er sikker på at emacs fx kan gøre dette.

Så vidt jeg husker finder vim (og vi?) selv ud af hvilket format der
bruges og fortsætter bare i samme stil.

--
Jesper <xyborx+usenet@xyborx.dk>

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 14-07-06 18:51

Jesper wrote:

> S� vidt jeg husker finder vim (og vi?) selv ud af hvilket format der
> bruges og forts�tter bare i samme stil.

Til gengæld har den lidt problemer med æøå ?

(jeg har spørgsmålstegn i stedet for danske bogstaver i dit indlæg).

Jørn - Thunderbird på Mandrake.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 14-07-06 18:57

I dk.edb.system.unix, skrev Jørn Hundebøll:

> Til gengæld har den lidt problemer med æøå ?

Næææ æøå virker fint her i min vi (der bliver brugt til at lave
nyhedsgruppeindlæg med i kombination med slrn).

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jesper

Dato : 14-07-06 19:08

On 2006-07-14, Jørn Hundebøll wrote:
> Til gengæld har den lidt problemer med æøå ?
>
> (jeg har spørgsmålstegn i stedet for danske bogstaver i dit indlæg).

Naa, jeg var ellers rimelig overbevist om at det virkede. Lavede en test
i alt.test som i hvertfald saa ok ud i google groups. Det kan ogsaa
vaere slrn der driller. Jeg kan fx ikke selv se de danske bogstaver (de
bliver ligesom hos dig vist som spoergsmaalstegn), medmindre jeg pipe'r
indlaegget over i fx vim. Det er tilsyneladende et kendt problem med
slrn i en unicode terminal pga. slang. Jeg troede ellers kun at det var
et problem med visningen af indlaeg, men nu bliver jeg helt i tvivl.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-07-06 18:42

Johs32 wrote:
> [...]
> linux på denne FAT32 partition. På denne måde kan jeg arbejde videre på dem

Der er da lige denne her nyhed - i forbifarten...

http://developers.slashdot.org/article.pl?sid=06/07/15/1346250&from=rss

Mvh. Michael.