Standard emailklient på Mandriva 2006 med
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 12-07-06 17:15

Hvor kan man konfigurere, hvilken emailklient, der skal være standard,
når man kører Mandriva 2006 med KDE? Jeg vil gerne bruge Thunderbird,
men når jeg forsøger at sende et link eller klikker på et email-link i
Firefox, starter den Evolution som emailklient.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-07-06 17:51

Thomas Arildsen wrote:

> Hvor kan man konfigurere, hvilken emailklient, der skal være standard,
> når man kører Mandriva 2006 med KDE?

Jeg kører godt nok KDE på RedHat men prøv

Control Center|KDE Components|Component Chooser|EMail Client

-Claus

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 13-07-06 06:51

Claus Rasmussen wrote:
> Jeg kører godt nok KDE på RedHat men prøv
>
> Control Center|KDE Components|Component Chooser|EMail Client
>
> -Claus

Tak, jeg fandt det, men desværre er det tilsyneladende ikke der, Firefox
får sine indstillinger fra; den bruger stadig Evolution... Egentlig lidt
spøjst, at Firefox ikke har en nem måde at få den til at bruge
Thunderbird på - de er trods alt "søskende".
Nå men tak for hjælpen, nu er der nok i det mindste nogle af de andre
programmer, der begynder at bruge Thunderbird.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Per Riber

Dato : 13-07-06 07:49

Thomas Arildsen skrev:

> [...]
> spøjst, at Firefox ikke har en nem måde at få den til at bruge
> Thunderbird på - de er trods alt "søskende".

Ja, men mozilla-programmerne plejer at følge systemets spilleregler for
valg af eksterne programmer. Jeg kender ikke Mandriva, men du har måske
en definition af din emailklient i alternatives-systemet.

Prøv at se på man update-alternatives - hvis den findes hos dig.

Her er én, som har et lignende, men modsatrettet problem på debian:
http://mirror.hamakor.org.il/archives/linux-il/01-2006/18531.html

mvh Per

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 13-07-06 10:31

Per Riber wrote:

> Ja, men mozilla-programmerne plejer at følge systemets spilleregler for
> valg af eksterne programmer. Jeg kender ikke Mandriva, men du har måske
> en definition af din emailklient i alternatives-systemet.

Jeg har kigget under /etc/alternatives; ingen af linkene her lyder som
noget med email.

> Prøv at se på man update-alternatives - hvis den findes hos dig.

Det gør den ikke.

> Her er én, som har et lignende, men modsatrettet problem på debian:
> http://mirror.hamakor.org.il/archives/linux-il/01-2006/18531.html
>
> mvh Per

Dit link gav mig et sted i diskussionen det hint, at man skal have fat i
Firofox' prefs.js-fil for at ændre div. indstillinger. Herigennem blev
jeg opmærksom på about:config-faciliteten i Firefox, som giver et væld
af konfigurationsmuligheder. Ved at søge på indstillinger med navnet
mail i, fik jeg øje på nogle vedr. mailto, som desværre ikke lige var
den, jeg skulle bruge. Ved at google på 'Mandriva mailto' fandt jeg
følgende forum-post:
http://archives.mandrivalinux.com/newbie/2006-03/msg00227.php
Her er en, som har det problem, at hans Firefox slet ikke vil håndtere
email-links. Indlægget inspirerede mig til at definere parameteren
network.protocol-handler.app.mailto til stien på thunderbird, og nu
virker det!
Mange tak for at have hjulpet mig i den rigtige retning.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Per Riber

Dato : 13-07-06 19:54

Thomas Arildsen skrev:

> [...]
> virker det!
> Mange tak for at have hjulpet mig i den rigtige retning.

Det var så lidt - du fandt jo selv løsningen.

Parameteren er ikke defineret i min firefox (ubuntu), men den finder ud
af det alligevel.

mvh Per

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 14-07-06 07:59

Per Riber wrote:
> Det var så lidt - du fandt jo selv løsningen.
>
> Parameteren er ikke defineret i min firefox (ubuntu), men den finder ud
> af det alligevel.
>
> mvh Per

Så er Evolution standard-valget nok noget, Mandriva-folkene har
kompileret ind i Firefox; jeg kører med den seneste officielle Firefox
frigivet til Mandriva (som desværre kun er 1.0.6).
Ubuntu er også et godt valg, synes jeg. Jeg bruger den selv på arbejdet,
men herhjemme kunne jeg desværre ikke finde ud af at få GnuCash til at
virke på den og valgte så Mandriva.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Per Riber

Dato : 15-07-06 01:08

Thomas Arildsen skrev:

> kompileret ind i Firefox; jeg kører med den seneste officielle Firefox
> frigivet til Mandriva (som desværre kun er 1.0.6).

Den bør du meget snart opgradere.

> Ubuntu er også et godt valg, synes jeg. Jeg bruger den selv på arbejdet,
> men herhjemme kunne jeg desværre ikke finde ud af at få GnuCash til at
> virke på den og valgte så Mandriva.

Jeg kender ikke gnucash (endnu da), men jeg kunne egentlig godt have
behov for det Pakken i ubuntus repository
er en ældre v.1.8.12 - er det denne, du har problemer med?

Nyeste er v2.0.1 - måske kan du hente inspiration herfra:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=127587&highlight=gnucash

mvh Per

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 17-07-06 09:55

Per Riber wrote:

> Den bør du meget snart opgradere.

Problemet er bare, at det tilsyneladende er den seneste officielle til
Mandriva 2006. Hvis jeg vil have den nyeste, er jeg nødt til at ty til
en uofficiel som f.eks. Seer-of-Souls. Den er jeg imidlertid ikke meget
for at prøve med, da den ser ud til at skulle erstatte alle mulige
vigtige pakker i distributionen med nyere uofficielle versioner, hvor
jeg ikke ved, om de virker ordentligt.

> Jeg kender ikke gnucash (endnu da), men jeg kunne egentlig godt have
> behov for det Pakken i ubuntus repository
> er en ældre v.1.8.12 - er det denne, du har problemer med?

Ja, jeg installerede vist den i den Ubuntu, jeg testede. Jeg kunne ikke
få den til at virke ordentligt; jeg kan ikke huske, hvad symptomerne var.

> Nyeste er v2.0.1 - måske kan du hente inspiration herfra:
>
> http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=127587&highlight=gnucash
>
> mvh Per

Jeg har set, der er kommet en GnuCash 2, som jeg er ret spændt på at
prøve og venter bare på, at jeg kan få den som en pakke til min
Mandriva. Hvis den er tilgængelig til den nyeste Ubuntu, skulle jeg
måske prøve den igen. Ved du, om den er med Live-CD'en.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Per Riber

Dato : 17-07-06 19:10

Kan du ikke bruge den originale firefox fra http://www.mozilla.com ?

> Ja, jeg installerede vist den i den Ubuntu, jeg testede. Jeg kunne ikke
> få den til at virke ordentligt; jeg kan ikke huske, hvad symptomerne var.

Det ser ud til, at andre også har problemer med den.

> Mandriva. Hvis den er tilgængelig til den nyeste Ubuntu, skulle jeg
> måske prøve den igen. Ved du, om den er med Live-CD'en.

Ved ikke, men jeg tvivler, v2 er meget ny og distribueres kun som source
fra http://www.gnucash.org.

Nyeste ubuntu-deb jeg har set er her - det er en pre-release:

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=1156619&postcount=58

mvh Per

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 18-07-06 09:52

Per Riber wrote:

> Kan du ikke bruge den originale firefox fra http://www.mozilla.com ?

Jeg har prøvet, men den kører ikke. Jeg husker ikke detaljerne, men det
var ikke noget, jeg ville til at sidde og rode med at få i orden. Jeg
har før forsøgt mig med en Linux-installation, hvor jeg hele tiden
forsøgte at installere det nyeste med det resultat, at jeg efter ret
kort tid havde ødelagt en masse, fordi jeg hele tiden var nødt til at
skifte alle mulige pakker ud med nyere versioner end de "oficielle", og
så blev der efterhånden mange ting, som ikke fungerede sammen længere.

[klip]

> [...]
> fra http://www.gnucash.org.
>
> Nyeste ubuntu-deb jeg har set er her - det er en pre-release:

Hmm, det ser ud til, at jeg lige må væbne mig med tålmodighed lidt endnu
så, men hvis der kommer en GnuCash 2.0 "støbt" til Ubuntu længe før, at
der er udsigt til at få den til Mandriva, skifter jeg over igen. Ubuntu
ser iflg. distrowatch.com også ud til at være flinkere til at holde sig
på forkant med Firefox og Thunderbird samt OpenOffice.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Per Riber

Dato : 18-07-06 19:09

Thomas Arildsen skrev:

> skifte alle mulige pakker ud med nyere versioner end de "oficielle", og
> så blev der efterhånden mange ting, som ikke fungerede sammen længere.

Okay. Jeg ser også tiden lidt an mht. gnucash 2.0.

> der er udsigt til at få den til Mandriva, skifter jeg over igen. Ubuntu
> ser iflg. distrowatch.com også ud til at være flinkere til at holde sig
> på forkant med Firefox og Thunderbird samt OpenOffice.

Det er korrekt. Så vidt jeg kan se er ubuntu ofte lidt foran debian
unstable mht. nye versioner af desktop-software.

mvh Per

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 18-07-06 21:12

Thomas Arildsen wrote:

> [...]
> for at prøve med, da den ser ud til at skulle erstatte alle mulige
> vigtige pakker i distributionen med nyere uofficielle versioner, hvor

Jeg må tage mine ord i mig igen. Jeg prøvede lige igen at downloade de
nyeste Firefox og Thunderbird. Det viste sig, når jeg lige gad at kigge
ordentligt efter, at det såmænd bare var libstdc++, Firefox manglede for
at køre. Den installerede jeg fra Mandriva-CD'en, og så kører det.
Bagefter prøvede jeg Thunderbird, og den startede bare, så nu har jeg
fået opdateret.

Mvh. Thomas Arildsen