adgang til cups i suse 9.2
Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-07-06 19:06

Hej NG
Normalt kan man logge ind med root og root's password, men i suse 9.2
er dette lavet om.

Jeg har før fundet en løsning på at kunne få adgang til cups, men glemt
hvordan og har ikke kunne google mig til en løsning. Kan nogle herinde
være mig behjælpelig?

/henrik

Fra : Lyrik

Dato : 11-07-06 22:53

Henrik Hartig skrev:
> [...]
>
> Jeg har før fundet en løsning på at kunne få adgang til cups, men glemt
> hvordan og har ikke kunne google mig til en løsning. Kan nogle herinde

++++++++++++++
På 10.1 er det i Konqueror:
http://localhost:631/

Hilsen
Jens

Fra : Henrik Hartig

Dato : 12-07-06 21:16

Lyrik skrev:

> ++++++++++++++
> På 10.1 er det i Konqueror:
> http://localhost:631/
>
> Hilsen
> Jens

Hej Jens
jo tak det ved jeg. Har vist ikke formuleret mig ordentligt. På
webinterfacet kan jeg ikke komme videre med password. Imidlertidig har
jeg fundet løsningen:

1) som root i konsolen
lppasswd -g sys -a root

2)Indtast roots password

3) og jeg kan logge ind med root og roots password i cups web-interface

/henrik

http://www.math.ucla.edu/computing/docindex/suselinux-adminguide_en-html-201/ch12s05.html

12.5.2. Administrator for CUPS Web Front-End

To use the administration with the web front-end (CUPS) or the printer
administration tool (KDE), the user root must be set up as CUPS
administrator with the CUPS administration group sys and a CUPS
password. Do this as root with the following command:

lppasswd -g sys -a root

If this is not done, administration with the web interface or with the
administration tool is not possible, because the authentication fails if
no CUPS administrator has been configured. Instead of root, any other
user can also be appointed as CUPS administrator (see 12.5.3. “Changes
in the CUPS Print Service (cupsd)”).