Software søges
Fra : Per Riber

Dato : 07-07-06 22:34

Jeg har, efter trekvart år som Linux-bruger, stadig WinXP pga. af et par
programmer, som det ikke er lykkedes mig at flytte til Linux.

Jeg bruger pt. Debian Sarge, unstable og Ubuntu Dapper og foretrækker
gnome som desktop. På lidt længere sigt sigter jeg på at skifte til
Debian Etch og XP i en vmware eller xen.

Jeg søger følgende linux-programmer:

1. Billedhåndteringsprogram som kan importere ca. 4.000 daterede og
kommenterede billeder og dokumenter fra windowsprogrammet Fototime
Fotoalbum Pro. Kommentarer og datoer opbevares i et XML-lignende format
samt som exif-data i jpg-filerne. Det skal helst ikke være nødvendigt at
indtaste kommentarer og mappestrukturer igen.

2. Erstatning for Sitespinner, som er en 100% grafisk html-editor.

3. Erstatning for Easy CD-DA Extractor, som kan fremstille mp3'er i
bedre kvalitet end 128 kbit/s, Sound Juicer virker fint nok, men jeg kan
ikke finde en ordentlig mp3-encoder.

4. Afløser for Nokia PC Suite. Jeg bruger pt. (x)gnokii, men der er et
godt stykke vej igen mht. funktionalitet.

Har i gode forslag til programmer til ovennævnte formål?

mvh Per

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-07-06 23:04

Per Riber wrote:
> [...]
> samt som exif-data i jpg-filerne. Det skal helst ikke være nødvendigt at
> indtaste kommentarer og mappestrukturer igen.

Jeg kender ikke programmet, men generelt er det jo en god ide at komme
væk fra proprietære formater, hvis man ikke ønsker at være bundet til et
bestemt program. Hvis du siger at den ekstra data ligger i noget
XML-lignende, burde det være muligt at scripte sig ud af konverteringen
med Perl.

> 2. Erstatning for Sitespinner, som er en 100% grafisk html-editor.

Hmm.. pas... jeg ved ikke hvad den kan. Jeg kender kun
Mozilla-projektets editor, der er 100% grafisk, men jeg ved ikke om den
kan det du ønsker.

> 3. Erstatning for Easy CD-DA Extractor, som kan fremstille mp3'er i
> bedre kvalitet end 128 kbit/s, Sound Juicer virker fint nok, men jeg kan
> ikke finde en ordentlig mp3-encoder.

Har du prøvet "lame" ? ... Den ligger i Ubuntu.

> 4. Afløser for Nokia PC Suite. Jeg bruger pt. (x)gnokii, men der er et
> godt stykke vej igen mht. funktionalitet.

pas

Peter

Fra : Per Riber

Dato : 08-07-06 13:28

Peter Mogensen skrev:

> [...]
> bestemt program. Hvis du siger at den ekstra data ligger i noget
> XML-lignende, burde det være muligt at scripte sig ud af konverteringen

Jeg har netop fundet F-spot, som ser interessant ud. Det kan bl.a.
importere exif-informationer, dvs. dato, kommentarer mv., men
mappestrukturerne går vistnok tabt.

> Hmm.. pas... jeg ved ikke hvad den kan. Jeg kender kun
> Mozilla-projektets editor, der er 100% grafisk, men jeg ved ikke om den
> kan det du ønsker.

Jeg vil se på den.

> Har du prøvet "lame" ? ... Den ligger i Ubuntu.

Jep, jeg har installeret lame m. fl. og defineret den i Sound Juicer,
men jeg kan kun få den til at fremstille mp3-filer i 128 kbps uden
ID3-tags. Fristes til at skifte til ogg-formatet, hvor det hele virker -
bortset fra variable bit rate.

mvh Per

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 08-07-06 13:58

Per Riber wrote:
> [...]
> men jeg kan kun få den til at fremstille mp3-filer i 128 kbps uden
> ID3-tags. Fristes til at skifte til ogg-formatet, hvor det hele virker -

Der kan kun siges gode ting om .ogg, men hvis det skal være .mp3 så
prøv at kig på grip.

/Magnus
--
The flaw in your argument is that you think you're right.

Fra : Per Riber

Dato : 08-07-06 17:45

Magnus Pedersen skrev:

> Der kan kun siges gode ting om .ogg, men hvis det skal være .mp3 så prøv
> at kig på grip.

Grip er fin til .mp3 og kan selvfølgelig også lave .ogg - tak for hjælpen..!

mvh Per

Fra : Peter G

Dato : 08-07-06 18:53

Per Riber <nospam@none.invalid> writes:

> [...]
> men jeg kan kun få den til at fremstille mp3-filer i 128 kbps uden
> ID3-tags. Fristes til at skifte til ogg-formatet, hvor det hele virker

[Med fare for at lyde hård i filten.]

Nu må du stramme hjelmen, mester. Ogg Vorbis er variabel bitrate
pr. default. Det er en del af grundideen bag formatet.

--
M.v.h. Peter.
http://funroll-loops.org/

Fra : Per Riber

Dato : 08-07-06 19:52

Peter G skrev:

> [Med fare for at lyde hård i filten.]

Ja, lidt - jeg kendte ikke en dyt til Ogg Vorbis - det var en
MP3-encoder, jeg søgte efter.

> Nu må du stramme hjelmen, mester. Ogg Vorbis er variabel bitrate
> pr. default. Det er en del af grundideen bag formatet.

Genial grundidé

mvh Per

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-07-06 23:25

Per Riber <nospam@none.invalid> writes:

> Jeg bruger pt. Debian Sarge, unstable og Ubuntu Dapper og
> foretrækker gnome som desktop. På lidt længere sigt sigter jeg på at
> skifte til Debian Etch og XP i en vmware eller xen.

Hvis du er bare en anelse magelig, så hold dig til (K)ubuntu når det
gælder Desktop-brug. Jeg havde selv brugt Debian i fire år på
desktoppen, men er alligevel hoppet over på Kubuntu fordi det er så
meget lettere mht. hw-support på laptops. Man kan sagtens installere
en Ubuntu uden alle de knapt så nødvendige programmmer, så det skal
ikke være argumentet for Debian.

Min server kører stadig Debian, men det kan da godt være at der ryger
en Ubuntu server-install ind næste gang. Administrationen kan sagtens
foregå nøjagtigt som man ville på en Debian.

> 3. Erstatning for Easy CD-DA Extractor, som kan fremstille mp3'er i
> bedre kvalitet end 128 kbit/s, Sound Juicer virker fint nok, men jeg
> kan ikke finde en ordentlig mp3-encoder.

Den sædvanlige mp3-encoder hedder LAME, men i Ubuntu er den lagt over
i multiverse-repository'et pga. patent- og licensproblemer med
mp3-formatet.

> 4. Afløser for Nokia PC Suite. Jeg bruger pt. (x)gnokii, men der er
> et godt stykke vej igen mht. funktionalitet.

Hvilken telefon er det? Hvis det drejer sig om filadgang kan det ofte
være lettere at tilgå via OBEX. I KDE kan du browse OBEX-enheder
gennem konqueror, både over bluetooth og USB. Modem-i-telefon-brug er
også normalt nogenlunde let at få til at fungere.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu Dapper, Debian Sarge & Sid

Fra : Per Riber

Dato : 08-07-06 13:58

Jes Vestervang skrev:

> Hvis du er bare en anelse magelig, så hold dig til (K)ubuntu når det
> gælder Desktop-brug. Jeg havde selv brugt Debian i fire år på
> desktoppen, men er alligevel hoppet over på Kubuntu fordi det er så

Nu er det faktisk Ubuntu, jeg slås med lige nu

> meget lettere mht. hw-support på laptops. Man kan sagtens installere
> en Ubuntu uden alle de knapt så nødvendige programmmer, så det skal
> ikke være argumentet for Debian.

Debian unstable er kommet rigtig godt med på det sidste og indeholder
langt flere pakker Ubuntu. Så jeg vil fortsætte med at køre Debian til
serverbrug. På en laptop ville jeg vælge Ubuntu.

> Den sædvanlige mp3-encoder hedder LAME, men i Ubuntu er den lagt over
> i multiverse-repository'et pga. patent- og licensproblemer med
> mp3-formatet.

Lame er installeret og jeg har forsøgt at installere den i Sound Juicer.
Hvilket program bruger du i KDE?

> Hvilken telefon er det?

En Nokia 6020 med USB-kabel og en 6021 med bluetooth.

Jeg ser på OBEX - tak for hjælpen.

mvh Per

Fra : Kent Friis

Dato : 07-07-06 23:35

Den Fri, 07 Jul 2006 23:34:18 +0200 skrev Per Riber:

> 3. Erstatning for Easy CD-DA Extractor, som kan fremstille mp3'er i
> bedre kvalitet end 128 kbit/s, Sound Juicer virker fint nok, men jeg kan
> ikke finde en ordentlig mp3-encoder.

Jeg bruger lame --preset extreme. Det giver en VBR (variabel
bitrate) MP3 på op til 320 kbit. Jeg prøvede først med --preset medium,
men da skar guitaren i ørerne på Press Play On Tape - Warhawk. Med
--preset extreme kan jeg ikke høre forskel på MP3 og CD'en.

I hvert fald ikke på PC-højttalerne.

Mvh
Kent

Fra : Per Riber

Dato : 08-07-06 14:06

Kent Friis skrev:

> Jeg bruger lame --preset extreme. Det giver en VBR (variabel
> bitrate) MP3 på op til 320 kbit.

Præcist den kvalitet, jeg gerne vil nå frem til.

> Jeg prøvede først med --preset medium,
> men da skar guitaren i ørerne på Press Play On Tape - Warhawk. Med
> --preset extreme kan jeg ikke høre forskel på MP3 og CD'en.

Bruger du også Sound Juicer? Jeg har defineret flg. Gstreamer-datakanal:

audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc ! id3mux --preset
extreme

men uanset hvad jeg gør, bliver resultatet 128 kbps CBR

mvh Per

Fra : Kent Friis

Dato : 08-07-06 15:42

Den Sat, 08 Jul 2006 15:06:05 +0200 skrev Per Riber:

> Præcist den kvalitet, jeg gerne vil nå frem til.

> Bruger du også Sound Juicer?

Nopes - cdparanoia + lame. Eller mplayer + lame, når det er DVD-
soundtracks.

> Jeg har defineret flg. Gstreamer-datakanal:
>
> audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc ! id3mux --preset
> extreme

Jamen hov, "--preset extreme" hører sammen med lame, ikke id3mux. Jeg
går ud fra at "!" er en form for skilletegn, selvom jeg ikke lige
kan få linien til at give mening - "name=enc" ser ikke ud til at være
noget lame forstår.

Mvh
Kent

Fra : Per Riber

Dato : 08-07-06 17:56

Kent Friis skrev:

> [...]
> går ud fra at "!" er en form for skilletegn, selvom jeg ikke lige
> kan få linien til at give mening - "name=enc" ser ikke ud til at være

Enig, det var et vildt gæt, men jeg kan ikke finde dokumentation vedr.
parameteroverførsel til fra Sound Juicer til lame.

Nu er det ligegyldigt - som tidligere nævnt er Sound Juicer udskiftet
med Grip - i den kan man specificere hele kommandolinjen til encoderen.

Så dette problem er løst

mvh Per

Fra : Peter G

Dato : 08-07-06 06:15

Per Riber <nospam@none.invalid> writes:

> Jeg har, efter trekvart år som Linux-bruger, stadig WinXP pga. af et par
> programmer, som det ikke er lykkedes mig at flytte til Linux.

[SNIP]

> 2. Erstatning for Sitespinner, som er en 100% grafisk html-editor.

NVU
Bluefish ?

> 3. Erstatning for Easy CD-DA Extractor, som kan fremstille mp3'er i
> bedre kvalitet end 128 kbit/s, Sound Juicer virker fint nok, men jeg
> kan ikke finde en ordentlig mp3-encoder.

Enkoderen hedder LAME. Den bruges som backend i mange programmer, såsom
Grip, abcde m.fl.

Dog er mp3-formatet noget vådt hø. Ogg Vorbis er meget bedre.

--
M.v.h. Peter.
http://funroll-loops.org/

Fra : Per Riber

Dato : 08-07-06 18:10

Peter G skrev:

> NVU
> Bluefish ?

Tak, jeg ser på dem begge to.

> Enkoderen hedder LAME. Den bruges som backend i mange programmer, såsom
> Grip, abcde m.fl.

Problemet er løst ved at udskifte Sound Juicer med Grip.

> Dog er mp3-formatet noget vådt hø. Ogg Vorbis er meget bedre.

Er Ogg Vorbis én af de få roser, som er helt uden torne?

mvh Per

Fra : Peter G

Dato : 08-07-06 19:36

Per Riber <nospam@none.invalid> writes:

> Er Ogg Vorbis én af de få roser, som er helt uden torne?

Næh.

1) Udvilkingen er sat lidt i bero, mens folkene bag Vorbis er i gang med
at udvikle video-formatet Theora.

2) Hardwareunderstøttelsen blandt portable medieafspillere er begrænset
fordi alle hjemmedrengene og poptøserne ikke kender til Ogg Vorbis
eller begrebet 'lydkvalitet' og derfor render rundt og beder om det
sidste album fra DJ Snotziøregangzen i mp3-format, så de kan blæse
det ud i deres horrible iPod-høretelefoner.

--
M.v.h. Peter.
http://funroll-loops.org/

Fra : Per Riber

Dato : 08-07-06 20:25

Peter G skrev:

> 1) Udvilkingen er sat lidt i bero, mens folkene bag Vorbis er i gang med
> at udvikle video-formatet Theora.

Okay, det lyder også som en fin idé. Der er flere Ogg Theora-pakker i
Ubuntus repositories.

> [...]
> sidste album fra DJ Snotziøregangzen i mp3-format, så de kan blæse
> det ud i deres horrible iPod-høretelefoner.

Sådan er der jo så meget. Har du det bedre nu?

mvh Per

Fra : Peter G

Dato : 08-07-06 21:50

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Navnet klinger ikke særligt smækkert, synes jeg...

Fra Monty (udvikleren):

,----

`----

--
M.v.h. Peter.
http://funroll-loops.org/

Fra : Peter G

Dato : 09-07-06 01:00

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Det ændrer ikke på at navnet ikke klinger smukt i mine ører. (Bemærk i
> øvrigt at jeg ikke talte for at ændre navnet).

Nej da. Jeg kan bare godt lide Montys kommentar til navnet og fandt en
undskyldning for at bringe den.

Jeg kan lide det. Det er tilpas seriøst og uhøjtideligt på en gang.

> På den anden side lyder "Jeg ågger lige et par cd'er" væsentligt bedre
> end "Jeg em-peh-tréer lige et par cd'er", eller - *gys* - "Jeg ripper
> lige et par cd'er".

"Jeg spinner lige CD'en op og smækker lige et par mp'dreier er over på
'disken, ikk'?"

--
M.v.h. Peter.
http://funroll-loops.org/

Fra : Christian Iversen

Dato : 08-07-06 13:19

Per Riber wrote:

> [...]
> samt som exif-data i jpg-filerne. Det skal helst ikke være nødvendigt at
> indtaste kommentarer og mappestrukturer igen.

Er kommentarerne indtastet i JPEG-kommentarfeltet, eller i Fototime's egen
database?

Jeg bruger ofte DigiKam til at sortere mine billeder. Det er nemt og hurtigt
at bruge, og er glimrende til hurtige beskæringer, rotationer, og andre
simple operationer.

> 2. Erstatning for Sitespinner, som er en 100% grafisk html-editor.

Der er flere forskellige. Hvad med Quanta?

> 3. Erstatning for Easy CD-DA Extractor, som kan fremstille mp3'er i
> bedre kvalitet end 128 kbit/s, Sound Juicer virker fint nok, men jeg kan
> ikke finde en ordentlig mp3-encoder.

Prøv Grip - det er et glimrende ripper-program alá CDEx.

> 4. Afløser for Nokia PC Suite. Jeg bruger pt. (x)gnokii, men der er et
> godt stykke vej igen mht. funktionalitet.

Er det dén til 5510? Så skal du bare have fat i "nokryptia". Ellers kender
jeg det ikke lige. Hvad gør programmet?

--
| Christian Iversen | Why do you wear your underwear on the |
| chrivers@iversen-net.dk | outside? |

Fra : Per Riber

Dato : 08-07-06 19:11

Christian Iversen skrev:

> Er kommentarerne indtastet i JPEG-kommentarfeltet, eller i Fototime's egen
> database?

Alle billed-oplysninger er registreret begge steder. Mappestrukturen
eksisterer sikkert kun i Fotoalbums XML-fil.

> Jeg bruger ofte DigiKam til at sortere mine billeder. Det er nemt og hurtigt
> at bruge, og er glimrende til hurtige beskæringer, rotationer, og andre
> simple operationer.

Det dækker nogenlunde mine behov. Kan DigiKam også hente billeder fra en
scanner (via sane)?

Jeg har fundet et program ved navn f-spot, som ved første øjekast ligner
Fototime Fotoalbum ganske meget - det skal lige afprøves grundigt først.

> Der er flere forskellige. Hvad med Quanta?

Jeg tager et kig på NVU og Bluefish først. Iflg. beskrivelserne er
Quanta absolut en mulighed, men KDE-programmer plejer desværre ikke at
være ret kønne i gnome.

> Prøv Grip - det er et glimrende ripper-program alá CDEx.

Supergodt forslag, som allerede er taget i brug.

> Er det dén til 5510? Så skal du bare have fat i "nokryptia". Ellers kender
> jeg det ikke lige. Hvad gør programmet?

gnokii understøtter mange nyere Nokia-telefoner, og jeg bruger det
primært sammen med min Nokia 6021 med bluetooth. Det kan læse og skrive
telefonens kontaktpersoner og kalenderinformationer. Desuden kan det
læse og sende SMS'er fra PC'en. Det kan derimod ikke læse telefonens
mapper med billeder og lignende, og heller ikke tage en total backup af
telefonen. Dette kan Nokia PC Suite, som desværre er Windows-only.

mvh Per

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-07-06 20:15

On Sat, 08 Jul 2006 20:10:59 +0200, Per Riber wrote:

> Det dækker nogenlunde mine behov. Kan DigiKam også hente billeder fra en
> scanner (via sane)?

ja, det gøres under file->import->scan images

Det forudsætter en korrekt tilsluttet scanner. se
http://www.digikam.org/plugins.html#p10

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Per Riber

Dato : 08-07-06 22:25

Michael Rasmussen skrev:

> Det forudsætter en korrekt tilsluttet scanner. se
> http://www.digikam.org/plugins.html#p10

Det kan f-spot desværre ikke, og det er et must.

Her er en digikam-brugers negative anmeldelse af f-spot og af gnome i
det hele taget.

> http://www.ashton-moore.com/serendipity/index.php?/archives/52-F-Spot-and-digiKam-revisited.html

Hvad mener du/I om følgende citat? Har han ret?

"It really sums up the difference in thinking between Gnome and KDE.
KDE developers seem to know what their users want and go write it.
Gnome seems to start with the development platform first, Mono in the
case of f-spot. All of the things a user might require are deemed
unimportant and are only added if the platform feature it demonstrates
is cool."

mvh Per

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-07-06 13:56

On Sat, 08 Jul 2006 14:27:55 +0200, Per wrote:

> Jep, jeg har installeret lame m. fl. og defineret den i Sound Juicer,
> men jeg kan kun få den til at fremstille mp3-filer i 128 kbps uden
> ID3-tags.

Fra man-siden til lame:

"-b n For MPEG1 (sampling frequencies of 32, 44.1 and 48 kHz)
n = 32, 40, 48, 56, 64, 80, 96, 112, 128, 160, 192, 224, 256,
320"

og

"--freeformat
Produces a free format bitstream. With this option, you can use
-b with any bitrate higher than 8 kbps.

However, even if an mp3 decoder is required to support free
bitrates at least up to 320 kbps, many players are unable to
deal with it.

Tests have shown that the following decoders support free for-
mat:
FreeAmp up to 440 kbps
in_mpg123 up to 560 kbps
l3dec up to 310 kbps
LAME up to 560 kbps
MAD up to 640 kbps"

samt:

"ID3 tag options:

--tt title
audio/song title (max 30 chars for version 1 tag)

--ta artist
audio/song artist (max 30 chars for version 1 tag)"

[... etc ...]

Så det er måske Sound Juicer, eller konfigurationen af samme, den er
gal med?

Jeg bruger Grip uden problemer.

> Fristes til at skifte til ogg-formatet, hvor det hele virker -
> bortset fra variable bit rate.

Det kan være en god idé, da der er patentproblemer med MP3 og ikke med
Ogg Vorbis.

Mvh.

--
"Subdued flamboyance" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : N/A

Dato : 08-07-06 19:03

Fra : N/A

Dato : 08-07-06 19:03

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 08-07-06 19:03

On Sat, 08 Jul 2006 19:12:30 +0200, Magnus Pedersen wrote:

> Det kommer an på hvad du skal bruge filerne til efterfølgende. Du
> skal se dig for hvis du vil have en bærbar afspiller, det er ikke
> ret mange af dem der kan afspille .ogg. Hvis dine filer skal
> afspilles på andre maskiner end dine egne skal du også være
> opmærksom på at der stadig findes udbredt afspilningsoftware
> der ikke håndtere .ogg ret godt/slet ikke. Men ud over disse to
> punkter er der kun positive ting at sige om .ogg.

Jeg mener at huske at xmms ikke ville afspille filer hvor navnet endte på
..ogg, men kun hvis de hed .mp3. Lidt absurd på en redhat hvor der som
standard slet ikke er mulighed for at afspille MP3, men kun OGG/Vorbis.

Mange vil give mig ret i at lydkvaliteten af ogg er bedre end mp3.

Tomas

Fra : Kent Friis

Dato : 08-07-06 19:34

Den Sat, 08 Jul 2006 20:03:27 +0200 skrev Tomas Pedersen:

> Jeg mener at huske at xmms ikke ville afspille filer hvor navnet endte på
> .ogg, men kun hvis de hed .mp3.

En meget gammel version af xmms? Eller en RedHat-underlighed?

Mvh
Kent

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 08-07-06 21:37

On Sat, 08 Jul 2006 18:33:42 +0000, Kent Friis wrote:

> En meget gammel version af xmms? Eller en RedHat-underlighed?

Jeg kan ikke huske det præcist, det må have været den xmms der fulgte med
RedHat 9.

Tomas

Fra : Christian Iversen

Dato : 09-07-06 02:15

Tomas Pedersen wrote:

> Jeg kan ikke huske det præcist, det må have været den xmms der fulgte med
> RedHat 9.

Er der ikke noget med at man skal have xmms-ogg eller xmms-vorbis-pakken
installeret?

--
| Christian Iversen | And then... the green monkeys who lived in |
| chrivers@iversen-net.dk | a sponge cake... |

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 09-07-06 09:44

On Sun, 09 Jul 2006 03:14:59 +0200, Christian Iversen wrote:

> Er der ikke noget med at man skal have xmms-ogg eller xmms-vorbis-pakken
> installeret?

Nej, man skal installere en særskilt pakke for at kunne afspille MP3. Der
er nogle patentproblemer med MP3, derfor kan man ikke få den hos RedHat.

Tomas

Fra : Christian Iversen

Dato : 09-07-06 14:00

Tomas Pedersen wrote:

> Nej, man skal installere en særskilt pakke for at kunne afspille MP3. Der
> er nogle patentproblemer med MP3, derfor kan man ikke få den hos RedHat.

Det ved jeg godt, jeg kunne bare ikke huske om vorbis-support kom i en pakke
for sig selv, ligesom så mange andre udvidelser til xmms gør.

--
| Christian Iversen | I claim India for britain. "You can't |
| chrivers@iversen-net.dk | claim us, we live here! 500 million of |

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-07-06 21:03

On Sat, 08 Jul 2006 18:42:39 +0200, Per wrote:

> Er der nogen ulemper forbundet med at bruge Ogg Vorbis?

Ikke andet end at nogle musik-afspillere ikke kan afspille det - det
kan være p.g.a. hardware eller software.

(Min første generations iPod kan f.eks. ikke, dels fordi den har
Apples firmware, dels vistnok fordi dens hardware er for langsom til
de Ogg Vorbis-afkodere der endnu eksisterer).

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-07-06 21:04

,

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 09-07-06 09:51

On Sat, 08 Jul 2006 22:04:07 +0200, Adam Sjøgren wrote:

> Navnet klinger ikke særligt smækkert, synes jeg...

Jeg synes det følger en god tradition hos *nix med navne som: Grep, sed,
ed og ikke mindst awk, således at vi kan stå samlet omkring en
computerskærm og udstøde primate gryntelyde som urtidsmenneskene når de
samledes omkring bålet.
Dem der har styr på deres 'userfriendly' kan måske finde et link til den
stribe jeg tænker på.

Tomas

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-07-06 10:07

Tomas Pedersen <patina@dbmail.dk> writes:

> [...]
> samledes omkring bålet.
> Dem der har styr på deres 'userfriendly' kan måske finde et link til den

Hit nr. 1 på Google...

http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=19990815

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 08-07-06 21:34

On Fri, 07 Jul 2006 23:34:18 +0200, Per Riber wrote:

> [...]
> gnome som desktop. På lidt længere sigt sigter jeg på at skifte til
> Debian Etch og XP i en vmware eller xen.

Har du i øvrigt set på wine? Det er ikke fuldstændigt problemfrit at få
til at fungere, men det er gratis, så det er vel et forsøg værd.

http://www.winehq.com/

Tomas

Fra : Per Riber

Dato : 09-07-06 00:09

Tomas Pedersen skrev:

> Har du i øvrigt set på wine? Det er ikke fuldstændigt problemfrit at få
> til at fungere, men det er gratis, så det er vel et forsøg værd.
> http://www.winehq.com/

Tak for tippet, men wine er forlængst afprøvet og droppet igen. Desuden
er det jo et skridt i den gale retning - jeg forsøger at afskaffe mine
Windows-programmer

På lidt længere sigt har jeg mere mod på ting som disse:

http://www.cl.cam.ac.uk/Research/SRG/netos/xen/
http://www.vmware.com/products/free_virtualization.html

mvh Per

Fra : Kent Friis

Dato : 09-07-06 10:50

Den Sun, 09 Jul 2006 01:08:30 +0200 skrev Per Riber:

> [...]
> Windows-programmer
>
> På lidt længere sigt har jeg mere mod på ting som disse:

Xen kræver hjælp fra OS'et, så det varer nok længe inden Windows
er supporteret (jeg ved ikke om det kan gøres uden Microsofts hjælp,
hvis ikke det kan, bliver det nok aldrig).

> http://www.vmware.com/products/free_virtualization.html

VMWare har til gengæld virket fint i mange år. Du skal bare være
forberedt på at det er langsommere, da en del af hardwaren skal
emuleres.

Wine derimod kan faktisk være hurtigere end Windows, da der ikke
skal emuleres noget (derfor "Wine Is Not an Emulator"), det er
i princippet blot nogle libraries der implementerer Win32 api'et,
ligesom andre libraries implementerer Xlib api'et.

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-07-06 10:57

> Xen kræver hjælp fra OS'et, så det varer nok længe inden Windows
> er supporteret (jeg ved ikke om det kan gøres uden Microsofts hjælp,
> hvis ikke det kan, bliver det nok aldrig).

Windows XP er portet til XEN som et forsøg. Det var (vist nok) MS cambridge
der gjorde det. Mit gæt er, at det er en ting som MS hiver frem, hvis de får
brug for det, ellers ikke.

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 09-07-06 10:59

Den 09 Jul 2006 09:56:55 GMT skrev Thomas S. Iversen:

> Windows XP er portet til XEN som et forsøg. Det var (vist nok) MS cambridge
> der gjorde det. Mit gæt er, at det er en ting som MS hiver frem, hvis de får
> brug for det, ellers ikke.

Og det indebærer vel også "nok aldrig" - det vil blive hevet frem hvis
det nogensinde skulle komme dertil hvor det er den eneste mulighed
for at beholde markedsanddelen.

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-07-06 11:03

> Og det indebærer vel også "nok aldrig" - det vil blive hevet frem hvis
> det nogensinde skulle komme dertil hvor det er den eneste mulighed
> for at beholde markedsanddelen.

Ja jeg ved ikke Kent. Jeg tror ikke nødvendigvis de har "skrottet" det af
ond vilje. MS Cambridge er fuld af smarte folk og jeg har på fornemmelsen
af, at 90% af de ting der bliver lavet der, bare er sjov og spas. De
produkter MS lancerer er marketing drevene som du siger og derfor rykker
Windows XEN sig nok ikke en meter.

Mvh Thomas

Fra : Jesper Krogh

Dato : 09-07-06 11:00

I dk.edb.system.unix, skrev Thomas S. Iversen:

> Windows XP er portet til XEN som et forsøg. Det var (vist nok) MS cambridge
> der gjorde det. Mit gæt er, at det er en ting som MS hiver frem, hvis de får
> brug for det, ellers ikke.

Der er meget snak om når der kommer virtualiseringsteknologier direkte i
hardwaren.. vanderpool og pacific eller hvad det nu hed.. så kan man
køre et umodificeret OS ovenpå XEN.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-07-06 11:06

> Der er meget snak om når der kommer virtualiseringsteknologier direkte i
> hardwaren.. vanderpool og pacific eller hvad det nu hed.. så kan man
> køre et umodificeret OS ovenpå XEN.

<pessimist>Hvis man har den rigtige DRM key, right </pessimist>

Thomas

Fra : Per Riber

Dato : 09-07-06 17:50

Kent Friis skrev:

> Xen kræver hjælp fra OS'et

Det er klart en ulempe.

> så det varer nok længe inden Windows er supporteret
(jeg ved ikke om det kan gøres uden Microsofts hjælp,
> hvis ikke det kan, bliver det nok aldrig).

Ikke godt at vide.

> VMWare har til gengæld virket fint i mange år. Du skal bare være
> forberedt på at det er langsommere, da en del af hardwaren skal
> emuleres.

Okay.

> [...]
> i princippet blot nogle libraries der implementerer Win32 api'et,
> ligesom andre libraries implementerer Xlib api'et.

Jeg tror ikke meget på konceptet. Måske får wine en chance til, men
indtil videre har jeg dårlige erfaringer. Mit fotoalbum nægter at
installere, fordi den ikke kan finde IE. Den har jeg absolut ingen
intentioner om at installere

mvh Per

Fra : Kent Friis

Dato : 09-07-06 18:09

Den Sun, 09 Jul 2006 18:49:49 +0200 skrev Per Riber:

> Jeg tror ikke meget på konceptet. Måske får wine en chance til, men
> indtil videre har jeg dårlige erfaringer.

Ulempen ved wine er at det ikke er et færdigt produkt, fordi det er
et enormt stort og kompliceret produkt der skal re-implementeres. For
at være komplet, skal wine indeholde al den funktionalitet som
Microsoft har fyldt i Windows i de sidste mange mange år - og wine
har haft kortere tid til det. Og mere tid hjælper ikke engang det
store, for MS holder ikke ferie imens.

Når det er sagt, så er Wine imponerende, mange programmer og spil virker
lige så godt som på Windows, endda i nogle tilfælde med en højere
frame-rate. Og det er et program der udvikles meget på, så der kommer
hele tiden flere og flere til.

> Mit fotoalbum nægter at
> installere, fordi den ikke kan finde IE. Den har jeg absolut ingen
> intentioner om at installere

De nyeste versioner af Wine har indbygget IE. Godt nok en meget simpel
IE (der er hverken back-knap eller et sted at skrive URL'en), men
et program der kræver IE skal jo heller ikke bruge knapperne... Som
under Windows er det faktisk bare en skal, der bygger på en
underliggende Active-X control, som i Wine's tilfælde faktisk er
Firefox, og skal installeres separat. Den burde dog installere den
automatisk første gang man kører "wine iexplore.exe".

Så prøv at hente nyeste wine fra http://www.winehq.org/ - den der
følger med din distro er helt sikkert gammel i forhold til. IE har
været med siden Wine-0.9.14 eller deromkring (nyeste Wine er 0.9.16).

Mvh
Kent

Fra : Per Riber

Dato : 09-07-06 20:05

Kent Friis skrev:

> Ulempen ved wine er at det ikke er et færdigt produkt, fordi det er
> et enormt stort og kompliceret produkt der skal re-implementeres. For

Jeg arbejder på at erstatte mine (få) windows-programmer med ægte
linux-programmer. Det mål ændrer jeg ikke på.

> [...]
> lige så godt som på Windows, endda i nogle tilfælde med en højere
> frame-rate. Og det er et program der udvikles meget på, så der kommer

Muligvis kommer jeg til at ombestemme mig, men wine bliver allersidste
nødløsning for mig Jeg foretrækker ærligt talt min nuværende
dualboot-løsning.

> følger med din distro er helt sikkert gammel i forhold til. IE har
> været med siden Wine-0.9.14 eller deromkring (nyeste Wine er 0.9.16).

Korrekt, Ubuntu er på v0.9.9, men wine har sine egne apt-repositories,
så den nemt kan opgraderes via apt-get.

mvh Per

Fra : Kent Friis

Dato : 09-07-06 20:17

Den Sun, 09 Jul 2006 21:04:44 +0200 skrev Per Riber:

> Jeg arbejder på at erstatte mine (få) windows-programmer med ægte
> linux-programmer. Det mål ændrer jeg ikke på.

Naturligvis ikke, native vil altid være bedre end et kompatibilitets-
lag som wine.

> Muligvis kommer jeg til at ombestemme mig, men wine bliver allersidste
> nødløsning for mig Jeg foretrækker ærligt talt min nuværende
> dualboot-løsning.

Dual-boot har den ulempe at man bliver nødt til at lukke alle de
andre programmer... Fx hvis man lige er i gang med et større
projekt i Gimp, og har en 10-20 tabs åbne i firefox med forskellige
ting til projektet, osv - og så lige skal bruge et billede fra
førnævnte foto-program. Der spilder man en masse tid.

> Korrekt, Ubuntu er på v0.9.9, men wine har sine egne apt-repositories,
> så den nemt kan opgraderes via apt-get.

Ok, 0.9.9 er faktisk kun 7 versioner tilbage - og hvis vi går ud
fra en ny version om måneden, er det kun et halvt år... Det er ikke
længe siden jeg sidst så en der havde problemer med en
Wine-2005xxxx version.

Mvh
Kent

Fra : Per Riber

Dato : 09-07-06 21:01

Kent Friis skrev:

> [...]
> ting til projektet, osv - og så lige skal bruge et billede fra
> førnævnte foto-program. Der spilder man en masse tid.

Jep, men jeg starter kun min windows en gang eller to om ugen, og det
kan som regel gøres på mindre generende tidspunkter..

mvh Per

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-07-06 23:28

On Sat, 08 Jul 2006 22:49:54 +0200, Peter wrote:

> Fra Monty (udvikleren):

[...]

Fra : Christian Iversen

Dato : 09-07-06 02:13

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
>
> På den anden side lyder "Jeg ågger lige et par cd'er" væsentligt bedre
> end "Jeg em-peh-tréer lige et par cd'er", eller - *gys* - "Jeg ripper

Plus at jeg er begyndt at kalde min musikafspiller for en "oggman". Det
lyder betydeligt bedre end "mp3man"

--
| Christian Iversen | And then there was king manylayers, who |
| chrivers@iversen-net.dk | was like a sponge cake. |

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-07-06 23:30

On Sat, 08 Jul 2006 23:25:16 +0200, Per wrote:

> "It really sums up the difference in thinking between Gnome and KDE.

Ja, for begge dele er nemlig fuldstændigt entydigt bestemt.

Ligesom alle Linux-brugere er enige om alt og alle Windows-brugere
er...

Mvh.

--
"Generalization is the root of all evil, Adam Sjøgren
All." asjo@koldfront.dk

Fra : Per Riber

Dato : 09-07-06 21:07

Per Riber skrev:

> Jeg søger følgende linux-programmer:

Jeg vil gerne sige jer allesammen tak for de mange gode forslag, I har
givet mig, Jeg har nu en længere todo-liste med software, jeg skal afprøve.

"Ågger"-problemet er løst, og jeg har et par gode kandidater til
fotoalbums og html-editorer.

Jeg ser frem til at gøre min XP arbejdsløs

mvh Per

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-07-06 21:09

Per Riber <nospam@none.invalid> writes:

> Nu er det faktisk Ubuntu, jeg slås med lige nu
>
> Debian unstable er kommet rigtig godt med på det sidste og
> indeholder langt flere pakker Ubuntu.

Det er godt nok ved at være et halvt år siden jeg sidst brugte Debian
Unstable primært, men det lyder lidt som om at du har glemt at slå
universe og multiverse arkiverne til (men ok, du har jo Lame et eller
andet sted fra). Med de og lidt andre små-arkiver har jeg:

jes@padden$ apt-cache stats
Total package names : 24044 (962k)
Normal packages: 18675
Pure virtual packages: 305
Single virtual packages: 1098
Mixed virtual packages: 197
Missing: 3769

> Så jeg vil fortsætte med at køre Debian til serverbrug. På en laptop
> ville jeg vælge Ubuntu.

Fair nok, jeg har også hørt nogen brokke sig over rod i de knapt så
gængse pakker i Ubuntu. Ikke noget jeg selv har oplevet, dog.

> Lame er installeret og jeg har forsøgt at installere den i Sound
> Juicer. Hvilket program bruger du i KDE?

Det er ikke så tit jeg ripper CD'er, men det burde slet ikke være
nødvendigt at bruge et særligt program under KDE. Når du browser en cd
med Konqueror burde den vist vise en fiktiv mappe med hhv. mp3 og
ogg-filer inde i. Kopierer du filer derfra encodes de automatisk. Men
ellers er der også kaudiocreator, der minder meget om grip, hvor jeg
med min nuværende konfiguration kan vælge at encode med hhv. OggEnc,
LAME, wav og FLAC. For at få ordentlig mp3-support i Kubuntu er det
forresten nødvendigt at installere libmad0 og libxine-extracodecs.

> En Nokia 6020 med USB-kabel og en 6021 med bluetooth.

De understøtter garanteret begge OBEX. Med usb-kabel skal modulet
cdc-acm loades, men det klares sikkert automatisk. Derefter skulle der
gerne dukke et device op a la /dev/ACM0 (er ikke sikker på
navnet). Jeg kan ikke lige huske hvordan man får konqueror til at
bruge OBEX over et bestemt device, men ellers kan obexftp også bruges.

> Hvis det drejer sig om filadgang kan det ofte
>
> Jeg ser på OBEX - tak for hjælpen.

Mht. modem-halløjet foregår det også via ovennævnte device. Med
bluetooth skal du rette i /etc/bluetooth/rfcomm.conf, hvor der sikkert
allerede er et eksempel. Derefter er det bare at finde de rigtige
AT-kommandoer og det rigtige falske telefonnummer at fodre f.eks. kppp
med.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu Dapper og Debian Sarge