Installations problem / skærm
Fra : Fisker

Dato : 07-07-06 09:16

Hej

Jeg har en PC som jeg gerne vil have Linux på.

Det er en barebone:
ASUS pundit P1-PH1 med grafik på mainboard.
ATI Radeon Express 200

Ifølge ATI's website er der kun SUSE og REDHAT der er understøttet i ATI
linux driveren.

Jeg har hentet SUSE 10.1 og FEDORA 5 og prøvet at installere, men uanset
hvad jeg vælger, så går skærmen i total flimmer inden installationen er
færdig.
Ved SUSU har jeg prøvet at vælge den mindste opløsning i starten af
instalationen, men allgevel går det galt.

Fedora kan godt installeres hvis jeg vælger text installation, men så
ved jeg ikke hvordan jeg får startet KDE eller Gnome når maskinen er
bootet og der kun er en kommando prompt.

Ved Fedora kan jeg se at den finder både skærm og skærmkort ved opstart,
men den har åbenbart ikke en driver som standard der kan styre skærmen.

Jeg har også prøvet UBUNTU, MEPIS og XANDROS, de kan alle installeres,
men ATI driveren fungerer ikke, dvs. skærmen kan kun komme op i 1024 x ?
opløsning. Og jeg vil gerne have 1280x1024.

Nogen der har forslag til hvordan jeg kommer videre ??
Er det helt umuligt at få Linux op i 1280x1024 ??

MVH
Fisker

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 07-07-06 11:00

Fisker skrev:
> Nogen der har forslag til hvordan jeg kommer videre ??
> Er det helt umuligt at få Linux op i 1280x1024 ??

Det er ikke umuligt at få X op i 1280x1024.

Vælg een af distributionerne og søg så på deres forummer for dit skærmkort.

Jeg ved der er noget der heder easyubuntu der giver dig ATI's egen
driver - måske det ku hjælpe.

Ikke meget hjælp jeg her giver hva ;)

/Andreas

Fra : Jan Birk

Dato : 07-07-06 12:19

> Nogen der har forslag til hvordan jeg kommer videre ??
> Er det helt umuligt at få Linux op i 1280x1024 ??

Jeg havde nogenlunde samme problem med en bærbar som skulle køre
1600*1400 med Fedora 5.

Jeg installerede i textmode og rettede efterfølgende i
/etc/X11/xorg.conf. Filen er nogenlunde selvforklarende, men start i
'screen' sektionen.

Når jeg havde rettet, prøvede jeg at starte grafikken med:

# startx

Hvis ikke grafikken kommer op, kommer der i reglen en (masse)
fejlmeddelelser som der kan give et hit om hvor du skal rette yderliger
(i /etc/X11/xorg.conf).

Ret lidt, start X, ret lidt ....

Når grafikken er på plads, skal du ændre i filen (stadig Fedora 5)
/etc/inittab. Find linien der ligner denne:

id:3:initdefault:

og ændre det dette

id:5:initdefault:

Herefter bør den boote i grafisk mode!