Debian, primær netværksforbindelse
Fra : Kasper Johansen

Dato : 05-07-06 10:50

Hej gruppe.

Hvordan vælger jeg det netkort, som der primært skal oprettes
forbindelse til internettet fra?

Jeg har to netkort, og der er net på dem begge. Det er dog kun det ene
kort, som maskinen rent faktisk skal bruge.

Jeg kører Debian testing.

Kasper Johansen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-07-06 11:31

Kasper Johansen wrote:
> [...]
>
> Jeg har to netkort, og der er net på dem begge. Det er dog kun det ene
> kort, som maskinen rent faktisk skal bruge.

Se man-siden interfaces(5).

Mvh. Michael.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 05-07-06 11:34

Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> writes:

> [...]
>
> Jeg har to netkort, og der er net på dem begge. Det er dog kun det ene
> kort, som maskinen rent faktisk skal bruge.

Sætter 'gateway' på det.

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Kasper Johansen

Dato : 05-07-06 16:02

Christian Joergensen wrote:
> Sætter 'gateway' på det.

Men det virker da ikke, når man configurerer det med DHCP?

Kasper Johansen

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 05-07-06 20:18

On Wed, 05 Jul 2006 11:49:54 +0200, Kasper Johansen wrote:

> [...]
>
> Jeg har to netkort, og der er net på dem begge. Det er dog kun det ene
> kort, som maskinen rent faktisk skal bruge.

Hvis det ikke skal bruges hvorfor er det der så?
Du kunne slukke for det med ifdown.

Tomas

Fra : Kasper Johansen

Dato : 05-07-06 21:04

Tomas Pedersen skrev:
> Hvis det ikke skal bruges hvorfor er det der så?
> Du kunne slukke for det med ifdown.

Det skal skam bruges - bare ikke som forbindelse til internettet.

Kasper Johansen

Fra : andy

Dato : 05-07-06 21:43

Kasper Johansen wrote:
> [...]
>
> Jeg har to netkort, og der er net på dem begge. Det er dog kun det ene
> kort, som maskinen rent faktisk skal bruge.

Redigere filen
#nano /etc/network/interfaces
til noget ligende

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

hvis du får dit internet via en dhcp server.
ifup eth0

se eventuel http://debianguiden.dk/index.php/Netv%C3%A6rksops%C3%A6tning
for mere info.

og du kan jo kongfigurere eth1 til noget andet eks til dit interne net m.v
--
http://www.brandorff.net/news.php

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-07-06 22:05

Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> writes:

> Men det virker da ikke, når man configurerer det med DHCP?

Så skal du bruge kommandoen route. Se man 8 route, hvor der er masser
af gode eksempler:
---
route add -net 192.56.76.0 netmask 255.255.255.0 dev eth0

adds a route to the network 192.56.76.x via "eth0". The Class C
netmask modifier is not really neces- sary here because
192.* is a Class C IP address. The word "dev" can be
omitted here."
---
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu Dapper, Debian Sarge & Sid