skifte SSH-port
Fra : Jon Loldrup

Dato : 02-07-06 01:24

Hej

For at kunne lave portforward til min NAT'ede maskine har jeg brug for
at ændre det portnummer SSH-Dæmonen bruger. Der er nemlig allerede en
maskine bag NAT'en som har forward til port SSH-Dæmonens port 22.
Først forsøgte jeg mig med at ændre:

#Port 22

i /etc/ssh/sshd_config

til:

Port 23

(denne gang uden #-udkommenteringen, efter filens egen anbefaling)

Det resulterede dog i at ssh blev helt afbrudt (jeg testede efter
genstart af maskinen). Jeg kunne hverken ssh'e på port 22 eller 23.
Jeg satte så indstillingen tilbage til port 22.
Jeg prøvede også med port 8888. Samme resultat. Jeg tog port 23 fordi
jeg alligevel ikke har nogen telnet-dæmon kørende, og 8888 valgte jeg
for at have stor chance for at der ikke var nogen service kørende der
i forvejen.

Er der nogen der har en ide om hvad man så skal gøre?

mvh Jon Loldrup

Fra : Jon Loldrup

Dato : 02-07-06 02:18

Jeg glemte selvfølgelig at nævne, at jeg bruger CentOS 4.3 (en
redhat-KLON)

mvh Jon

Fra : Michael Zedeler

Dato : 02-07-06 14:42

Jon Loldrup wrote:
> [...]
> genstart af maskinen). Jeg kunne hverken ssh'e på port 22 eller 23.
> Jeg satte så indstillingen tilbage til port 22.

Kører sshd?
Har du kigget i logfilerne?

Mvh. Michael.
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-07-06 15:31

"Jon Loldrup" <loldrup@gmail.com> writes:

>Er der nogen der har en ide om hvad man så skal gøre?

Åbne for porten i en firewall?

Mange distributioner har vist firewalls installeret som default nu
om stunder.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jon Loldrup

Dato : 07-07-06 08:24

Beklager det sene svar. Pga. stress glemte jeg helt at jeg have postet
her.

> Kører sshd?

Jae, ellers kunne jeg vel ikke logge ind på port 22.

> Har du kigget i logfilerne?

ja, men det eneste jeg kan finde i /var/log/messages er en milliard
crond entries..

Jeg har fundet en anden løsning på mit problem. Jeg kan logge ind på
nr. 2 computer når jeg har logget ind på nr. 1. Så kan jeg godt
klare mig med at jeg ikke kan logge direkte ind på dem begge.

Men ellers er det sikkert noget med en firewall der blokerer, som Klaus
Ellegaard foreslog. Så må jeg jo til at kigge i det.

mvh Jon