Båndbreddestyring
Fra : fes

Dato : 27-06-06 15:57

Der er sikker sket en masse de sidste par år, så er der nogen som kender et
produkt som kan styre båndbredden på forskellige netkort, enten virtuelle
eller fysiske?

altså eks et udvendigt kort tilsluttet en 10 Mb linie, og 3 interne som
sætter max 4, 4 og 2 Mb på hvert sit lan.
eller en prop, som begrænser et kort til en given hastighed -

finn

Fra : Per Jørgensen

Dato : 27-06-06 16:12

fes skrev:
> [...]
> sætter max 4, 4 og 2 Mb på hvert sit lan.
> eller en prop, som begrænser et kort til en given hastighed -

Jamen det kommer jo helt an på hvad du har at sidde som forreste led i
kæden???
Jamen hvis det er du har en maskine(PC) som routewr - ville jeg nok
anbefale at bruge IPcop eller Monowall som har de egenskaber du søger .
alt efter hvor meget kontrol du vil have ???

Dog derudopver kan man også få en zytel Router som har disse egenskaber
og rigtig mange andre produkter.

MVH
Per Jørgensen
pj4a@dmusyd.edu

Fra : Kim Emax

Dato : 28-06-06 10:48

fes skrev:

> [...]
> sætter max 4, 4 og 2 Mb på hvert sit lan.
> eller en prop, som begrænser et kort til en given hastighed -

Jeg har lige sat en linux op som firewall, router, DHCP server og
bruger CBQ til styring af båndbreden. Du kan bl.a. filtere på
netkort, IP, IPsegment, porte og tid. Hver regel ligger i en fil,
f.eks.:

# på en IP
DEVICE=eth0,10Mbit,1Mbit
RATE=115Kbit
WEIGHT=10Kbit
PRIO=5
RULE=10.0.1.74

# på eth1, segment af 16 adresse fra .0 til .15
DEVICE=eth1,10Mbit,1Mbit
RATE=8096Kbit
WEIGHT=810Kbit
PRIO=2
RULE=10.0.1.0/28

# filtrer port
DEVICE=eth0,10Mbit,1Mbit
RATE=115Kbit
WEIGHT=10Kbit
PRIO=5
RULE=10.0.1.74:80

Du kan læse mere her:
https://sourceforge.net/projects/cbqinit

--
Take Care
Kim Emax

Fra : fes

Dato : 29-06-06 07:04

"Kim Emax" <kimemax@gmail.com> skrev i en meddelelse
fes skrev:

> [...]

PRIO=5
RULE=10.0.1.74

# på eth1, segment af 16 adresse fra .0 til .15

Tak, det ligner noget!