Simpelt sudo spørgsmål ?
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 27-06-06 07:26

Jeg er logget ind som alm. bruger og ønsker at køre nogle scripts fra et
område jeg ikke normalt har adgang til.
sudo /helestien/kommando
virker selvfølgelig, men er der ikke en måde fx at foretage
sudo cd /helestien ?
så der ikke skal skrives så meget hver gang.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Per Riber

Dato : 27-06-06 08:15

Lars P. Magnussen skrev:
> [...]
> virker selvfølgelig, men er der ikke en måde fx at foretage
> sudo cd /helestien ?
> så der ikke skal skrives så meget hver gang.

Jeg orker heller ikke alt det sudo-fræs, så mine customiseringer efter
installation indledes normalt med en sudo passwd root, Derefter logger
jeg ind som root, når det er hensigtsmæssigt.

mvh Per

Fra : Jesper Krogh

Dato : 27-06-06 08:39

I dk.edb.system.unix, skrev Per Riber:

> Jeg orker heller ikke alt det sudo-fræs, så mine customiseringer efter
> installation indledes normalt med en sudo passwd root, Derefter logger
> jeg ind som root, når det er hensigtsmæssigt.

Hvorfor gør du ikke bare det med "sudo -s" eller "sudo -i" i stedet, så
har du stadig kun et password at skulle huske. (noget får man jo ud af
at kigge i programmernes man-sider)

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 27-06-06 08:57

On 2006-06-27, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> Hvorfor gør du ikke bare det med "sudo -s" eller "sudo -i" i stedet, så
> har du stadig kun et password at skulle huske. (noget får man jo ud af
> at kigge i programmernes man-sider)

Hvis man ikke vil kigge man-sider, så virker sudo su - og sudo bash også
ganske fornuftigt ,)

/Sune

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-06-06 08:44

Lars P. Magnussen wrote:
> [...]
> virker selvfølgelig, men er der ikke en måde fx at foretage
> sudo cd /helestien ?
> så der ikke skal skrives så meget hver gang.

Skriv et script som gør det, du har brug for og put det i
/usr/local/bin. Put /usr/local/bin i din PATH (hvis den ikke allerede er
der) og kør sudo <ditscriptnavn>.

Mvh. Michael.