Installation af Ubuntu fra Nettet
Fra : Henrik Hartig

Dato : 25-06-06 19:29

Hej
Kan nogle sige mig om jeg kan installere Ubuntu fra Nettet?
Hvis ja, hvor finder jeg spejl (Må IKKE være KLIID) og
netværks-startop-disk (eller hvad det hedder)?
/henrik

Fra : Per Riber

Dato : 25-06-06 21:11

Henrik Hartig skrev:
> Hej
> Kan nogle sige mig om jeg kan installere Ubuntu fra Nettet?

Mig bekendt findes der ikke en speciel netinstall-CD i stil med debians.
Hvis der var: Hvorfor ville du foretrække den fremfor den nuværende CD?

mvh Per

Fra : Thomas Jansson

Dato : 26-06-06 00:41

Per Riber wrote:
> Mig bekendt findes der ikke en speciel netinstall-CD i stil med debians.
> Hvis der var: Hvorfor ville du foretrække den fremfor den nuværende CD?

Jeg har en subnotebook (thinkpad x30) med et eksternt floppydrev. Jeg
foretrækker også at lave netinstalls, så skal jeg heller ikke bruger cd'er
eller vente på at de er brændt færdige.

--
Kind regards / Venlig hilsen
Thomas Jansson

Fra : Per Riber

Dato : 26-06-06 07:23

Thomas Jansson skrev:

> Jeg har en subnotebook (thinkpad x30) med et eksternt floppydrev. Jeg
> foretrækker også at lave netinstalls, så skal jeg heller ikke bruger cd'er
> eller vente på at de er brændt færdige.

Okay, jeg havde ikke lige fanget, at der var tale om disketter. I kan
vel ikke bruge denne i stedet?

http://www.ubuntuforums.org/archive/index.php/t-185707.html

mvh Per

Fra : Henrik Hartig

Dato : 26-06-06 16:34

Per Riber skrev:

> Okay, jeg havde ikke lige fanget, at der var tale om disketter. I kan
> vel ikke bruge denne i stedet?
>
> http://www.ubuntuforums.org/archive/index.php/t-185707.html
>
> mvh Per

tak

Fra : Henrik Hartig

Dato : 26-06-06 16:33

Per Riber skrev:

> Mig bekendt findes der ikke en speciel netinstall-CD i stil med debians.
> Hvis der var: Hvorfor ville du foretrække den fremfor den nuværende CD?
>
> mvh Per

Jeg har nedtaget UBUNTU, og fået den til at køre Live, men når jeg vil
installeret den på hdd, går lor... ned, så det er grunden til jeg ville
finde en netværksinstallation.
/henrik

Fra : Per Riber

Dato : 26-06-06 18:52

Henrik Hartig skrev:

> Jeg har nedtaget UBUNTU, og fået den til at køre Live, men når jeg vil
> installeret den på hdd, går lor... ned, så det er grunden til jeg ville
> finde en netværksinstallation.
> /henrik

I release notes (se fx http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/6.06 )
er omtalt nogle kendte fejl ved installation fra live-CD, som er en ret
ny feature.

Kan du ikke installere fra CD'en uden at starte live-systemet? Jeg
spørger, fordi jeg ikke kender den pågældende CD.

Ellers er server install- eller alternate install-CD'erne måske noget
for dig.

PS: Meldinger à la 'lor... går ned' kan ikke bruges til noget som helst
fornuftigt

mvh Per

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 26-06-06 19:17

Per Riber skrev:

> PS: Meldinger à la 'lor... går ned' kan ikke bruges til noget som helst
> fornuftigt

Nej det er ikke en brugbar beskrivelse. Jeg har oplevet (dog med en
xubuntu) at installationen løber tør for ram (det var en lille maskine)
og den afmountede det på harddisken afsatte swap undervejs i forløbet.

/A

Fra : Henrik Hartig

Dato : 26-06-06 19:26

Per Riber skrev:
> [...]
>
> Kan du ikke installere fra CD'en uden at starte live-systemet? Jeg
> spørger, fordi jeg ikke kender den pågældende CD.

Det er desktop-discen nedtaget fra dit ovenstående link.

> Ellers er server install- eller alternate install-CD'erne måske noget
> for dig.
>
> PS: Meldinger à la 'lor... går ned' kan ikke bruges til noget som helst
> fornuftigt

Sorry, men jeg er ved at være godt træt. Mit oprindelige problem var at
få en asus wl-167g trådløs usb-adapter til at virke i hvilkensomhelst
Linuxdistro. Jeg valgt netop asus wl-167g, fordi der på edbpriser.dk
stod at den havde Linux-drivere, og jeg har kun haft ærgelser, men
retfærdigvis må jeg sige sige at den bærbare hp easynote-pc er noget
underlig, så mine ærgelser skyldes ikke kun Ubuntu. Derfor udbrød jeg:
"......"
... men jeg er slemt skuffet over Asus

> mvh Per

Jeg dropper lige Ubuntu, og prøver nu med SuSE 9.2, som jeg har i
købeversion (netværksinstallation af suse 10.1 og 10.0 kiksede nemlig også)

Mange tak for din hjælpene ord

/henrik

Fra : Per Riber

Dato : 26-06-06 19:59

Henrik Hartig skrev:

> [...]
> retfærdigvis må jeg sige sige at den bærbare hp easynote-pc er noget
> underlig, så mine ærgelser skyldes ikke kun Ubuntu. Derfor udbrød jeg:

Forståeligt nok - ny hardware kan være ret irriterende...

Du har vel prøvet driverne til både wl-167g og wl-167g v2 fra Asus? Har
du bemærket, at driverne senest er opdateret d. 20/6-06?

mvh Per

Fra : Henrik Hartig

Dato : 26-06-06 20:05

Per Riber skrev:

> Forståeligt nok - ny hardware kan være ret irriterende...
>
> Du har vel prøvet driverne til både wl-167g og wl-167g v2 fra Asus? Har
> du bemærket, at driverne senest er opdateret d. 20/6-06?

Ja, det har jeg - og det skyldes undertegnede. Jeg skrev nemlig og
brokkede mig til dem...
Men min fedora 5 installation ville ikke kompilere koden, så nu prøver
jeg med SuSE 9.2 (når den engang er færdig med at installere).

Fra : Per Riber

Dato : 26-06-06 20:48

Henrik Hartig skrev:

> [...]
> Men min fedora 5 installation ville ikke kompilere koden, så nu prøver
> jeg med SuSE 9.2 (når den engang er færdig med at installere).

Okay, jeg kan vist ikke hjælpe dig, håber det lykkes dig at få det til
at virke. Men det er da kedeligt at skulle gå tilbage til en backlevel
SUSE for at nå dit mål..

mvh Per

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 26-06-06 21:33

Henrik Hartig skrev:

> [...]
> retfærdigvis må jeg sige sige at den bærbare hp easynote-pc er noget
> underlig, så mine ærgelser skyldes ikke kun Ubuntu. Derfor udbrød jeg:

Jeg sidder i øjeblikket med forbindelse til et trådløst netværk ved
anvendelse af et Asus WL-167g USB adapter under SUSE Linux 10.1... Så
hvis du kan læse denne post, har edbpriser.dk og Asus ret... Dette
adapter er understøttet under Linux. - Jeg må dog indrømme, at jeg
aldrig har prøvet Asus' linuxsoftware, men i stedet har anvendt
modulerne fra <http://rt2x00.serialmonkey.com/>.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental

Fra : Henrik Hartig

Dato : 26-06-06 21:56

Jacob Tranholm skrev:

> Jeg sidder i øjeblikket med forbindelse til et trådløst netværk ved
> anvendelse af et Asus WL-167g USB adapter under SUSE Linux 10.1... Så
> hvis du kan læse denne post, har edbpriser.dk og Asus ret...
Nej de har IKKE ret. De ville have ret hvis de leverede en
linux-installationsfil, som kunne virke uden at skulle bruge
windows-drivere fra serialmonkey.
På deres hjemmeside havde de kun en .o-fil indtil jeg brokkede mig.. så.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-06-06 22:16

On Mon, 26 Jun 2006 22:55:44 +0200, Henrik wrote:

> Nej de har IKKE ret. De ville have ret hvis de leverede en
> linux-installationsfil, som kunne virke uden at skulle bruge
> windows-drivere fra serialmonkey.

Ahva?

Serialmonkeys rt-drivere er skam frie og har intet med Windows at
gøre:

"Welcome to the rt2x00 Open Source Project

This project is a development effort to create a stable and feature
rich Linux driver for wireless 802.11b and 802.11g cards that are
based on the Ralink rt2400 and rt2500 chipsets."

<http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Main_Page>

og fra FAQ'en:

"Q. Why do we have this project ?

A. Ralink initially released the drivers under a closed source
license. After a period of time in the market Minitar worked with
Ralink to bring the drivers into the open-source community such that
we can bugfix and enhance the driver ourselves."

<http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/FAQ>

De virker fint på min Debian stable jukebox-maskine (med en hjemmebagt
2.6.16-kerne) med en Asus WL-167g usb-dims.

Mvh.

--
"Do not feed the oysters under the clouds" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : N/A

Dato : 27-06-06 06:49

Fra : N/A

Dato : 27-06-06 06:49

Fra : N/A

Dato : 27-06-06 06:49

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-06-06 06:49

On Tue, 27 Jun 2006 06:35:48 +0200, Henrik Hartig wrote:

> Jeg vil forsøge senere med min nye installation af SuSE 9.2.

Det tror jeg ikke, du får megen succes med. Suse 9.2 er publiceret før
Asus WL-167g blev fremstillet!

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-06-06 22:30

On Mon, 26 Jun 2006 23:26:09 +0200, Henrik wrote:

> Forkert formuleret af mig:
> Benytter windows .inf - filer til at få det trådløse til at virke -

Hvad rabler du om? Der er ikke nogle Windows .inf-filer på min maskine
og man har ikke brug for nogen Windows-filer overhovedet for at
benytte open source driveren fra serialmonkey.com.

Enten forveksler du den side med noget andet, eller også har du spist
lidt for mange spændende svampe.

> prisværdigt projekt, men stadig IKKE Asus-fortjeneste.

Det kan vi ikke blive uenige om, det er absolut ikke Asus fortjeneste
at Ralink har frigivet deres kildekode og at nogle derefter har lavet
en fri driver.

> Asus har IKKE vedlagt en driver som virker i fedora (som der står på
> edb-priser)

Det har jeg såmænd heller aldrig påstået - jeg har alene påpeget at
dine gentagne usande påstande om at driverne på serialmonkey.com
skulle have noget med Windows at gøre er netop det, usande.

> og jeg har altså stadig ikke fået usb'en til at virke !

Det er trist, men det giver dig nu ikke ret til at sprede usandheder
uimodsagt.

> jo men er det Asus fortjeneste? (retorisk - du behøver ikke svare)

Jeg har på intet tidspunkt påstået at Asus skulle have nogen som helst
fortjenste for andet end at sætte et Ralink chipset i en af deres
usb-dimser.

Mvh.