Trådløs SuSe
Fra : pjl

Dato : 24-06-06 20:13

Hej jeg fandt en SuSe på en købe-CD og har indstalleret den på samme HD som
min gamle Win98.
Der er meget stor forskel i performance. Når jeg har fået mit Orinoca
Trådløs pcmcia (11 Mbit/s) kort til at fungere
så kan jeg skipper Windows indstallationen.
Hvordan får jeg etableret trådløs forbindelse. ? Maskinen har været på
nettet og Suse har hentet opdateringer automatisk.
Suse har genkendt kortet og fortæller mig at det er en Lucen Wavelan/IEEE.
Hvilken proces skal jeg gennemføre
for at få kortet til at fungere sammen med Suse Linux 9.1 (special edition).
Min første linux var Redhat for adskillige år siden,
så jeg trænger til at få genopfrisket hukommelsen.

mvh pjl

Fra : Henrik Hartig

Dato : 24-06-06 22:06

pjl skrev:
> [...]
> Min første linux var Redhat for adskillige år siden,
> så jeg trænger til at få genopfrisket hukommelsen.

Kan din YaST genkende dit trådløse netkort?

YAST -> Network Devices -> Netværkskort (NIC)

Hvis "Ja" kan du konfigurere det trådløse netkort herinde.
/henrik

Fra : pjl

Dato : 24-06-06 22:39

Tak for hurtigt svar.

Det ser ud til at at det kan det.
Når jeg gennemfører indstallationen, er den eneste parameter jeg tilføjer
nemlig
SID og krybteringsnøglen.
Skal jeg noget sted tilføje lokal ipaddr: på routeren ?
Hvordan ser jeg om netværkskortet forsøger at kommunikere med routeren. ?

mvh pjl

Fra : Henrik Hartig

Dato : 24-06-06 23:59

pjl skrev:

> [...]
> nemlig
> SID og krybteringsnøglen.

> Skal jeg noget sted tilføje lokal ipaddr: på routeren ?
Det kommer an på om du bruger dhcp eller fast ip.

> Hvordan ser jeg om netværkskortet forsøger at kommunikere med routeren. ?

Hvis du hiver netværketstikket ud og kan komme på netværket, kører du
med det trådløse netkort.

> mvh pjl

Mystisk navn

mvh

/henrik

Fra : Henrik Hartig

Dato : 25-06-06 00:09

pjl skrev:
> [...]
>
> Det ser ud til at at det kan det.
> Når jeg gennemfører indstallationen, er den eneste parameter jeg tilføjer

Dette virker for det meste:
Vælg YAST -> Network devices -> Netværkskort -> Skift (change ??) ->
marker og slet det kort du ikke ønsker -> marker det trådløse edit (ret
??) -> automatisk DHCP hvis det er det du vil ha -> hostname and
nameserver -> modify -> sæt hostname -> sæt domainname -> ingenflueben i
"change hostname via DHCP" -> flueben i "update nameserverand searchlist
via DHCP" -> OK -> Next -> Finish

Så skulle det virke, det er ikke sikkert det passer helt med
benævnelserne men du kan sikkert improvisere

/henrik

Fra : pjl

Dato : 25-06-06 08:02

Tak for hjælpen..
Det prøver jeg. Der er en god grund til at blive ved. Linux indstallationen
kører let og ubesværet på
maskinen til forskel for Win98.