Hjælp med formmail
Fra : MegaMaster

Dato : 26-08-06 19:56

Hej.

Jeg blev sendt herover af en som arbejder i nyhedsgrupperne på
dk.edb.internet.webdesign.html

Beskeden var således (mit spørgsmål indgår også i beskeden):

MegaMaster wrote:

> Er der nogen der ved hvordan man kan gøre at i formulare
> (formmail) gør man sådan at visse eller alle felter er "låst",
> altså hvis man ikke udfylder dem og alligevel sender så kommer
> der en fejl meddelse frem at alle felter skal udfyldes....?

Nu er jeg nødt til at bruge et ord, som lige pt. åbenbart er fy i
denne
gruppe. Du skal indføre validering på dine input.

Det vil sige, at du med javascript skal lave et tjek på, om der
er skrevet
noget i de pågældende input og hvis ikke, en viderestilling til
enten en
fejlside eller retur til formularen, som har fået påført en
anmærkning om,
at alle (tvungne) felter skal udfyldes.

Dat det netop kræve javascript, sender jeg dig over i clientside,
hvor svar
på dette også bringes:

X-FUT til news:dk.edb.internet.webdesign.clientside

> Håber det var forståeligt.

Jo, absolut.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-08-06 23:24

MegaMaster skrev:

> Jeg blev sendt herover af en som arbejder i nyhedsgrupperne på
> dk.edb.internet.webdesign.html

For en ordens skyld - der er ingen der arbejder i nyhedsgrupperne
(i hvert fald ikke officielt).

> Nu er jeg nødt til at bruge et ord, som lige pt. åbenbart er fy i
> denne gruppe. Du skal indføre validering på dine input.

Det har han ret i.

> Det vil sige, at du med javascript skal lave et tjek på, om der
> er skrevet noget i de pågældende input

Javascriptvalidering er en god ide, da det fungerer meget hurtigt i
forhold til brugeren - men det må ikke stå alene. Javascript kan
være slået fra i en browser, og så virker ren javascriptvalidering
slet ikke.

Fornuftig validering foretages på serversiden (i det sprog din
formhandler er skrevet i), og så kan javascriptvalideringen så
lægges ovenpå for at gøre det enklere for brugeren. I mindst ét
serversidesprog (asp.net) er det i øvrigt muligt at lave kombineret
server- og clientside validering direkte med serverkoden (spørg i
dotnet-gruppen hvis det er relevant for dig).

Du kan finde en artikel om at lave javascriptbaseret formvalidering
her: <http://www.infimum.dk/HTML/validering.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : MegaMaster

Dato : 27-08-06 08:23

Hej igen.

Jeg har kigget lidt på det link du gav mig og prøvet ad, men det
lykkedes ikke.

Og jeg er ikke særlig bekendt med asp...

Min formmail er ellers skrevet i html...

Hilsen Mega.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-08-06 07:55

MegaMaster skrev:

> Jeg har kigget lidt på det link du gav mig og prøvet ad, men det
> lykkedes ikke.

Må vi se hvad du har forsøgt? Giv et link til din side, så er det
lettere at hjælpe.

> Min formmail er ellers skrevet i html...

Din formhandler kan ikke være i html - men det kan tænkes at du
anvender et standardiseret cgi-script. I så fald kan du ikke
validere på serversiden.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen