this.forms[0]
Fra : Martin

Dato : 24-07-06 10:16

Hvad hedder this.forms[0] i "nutidens" sprog?
Skal bruges til dette:
onchange="document.forms[0].submit()"

Hvordan omskrives det? :)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-07-06 22:48

Martin <maa@scandesigns.dk> writes:

> Hvad hedder this.forms[0] i "nutidens" sprog?

Det kommer an på hvad "this" refererer til. :)

> Skal bruges til dette:
> onchange="document.forms[0].submit()"
>
> Hvordan omskrives det? :)

Hvorfor omskrive det? Det er stadig gyldigt, og næsten rent[1] W3C
standard-kode.

/L
[1] Den globale "document"-variabel undtaget.

Fra : Martin

Dato : 25-07-06 07:57

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Det kommer an på hvad "this" refererer til. :)

Fordi jeg gerne vil bruge det nyeste :)
Også tænkte jeg på noget ala getByElement, om der ikke var noget for
getByForm eller noget i den dur

> Hvorfor omskrive det? Det er stadig gyldigt, og næsten rent[1] W3C
> standard-kode.

Det er ret nederen at man skal rette på tallet, hvis man indsætter en
form inden.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-07-06 08:33

Martin skrev:

> Fordi jeg gerne vil bruge det nyeste :)

Det er ikke altid hensigtsmæssigt at bruge det nyeste i
websammenhæng - hvis man ikke kun vil skrive til de nyeste
browsere.

> Også tænkte jeg på noget ala getByElement, om der ikke var
> noget for getByForm eller noget i den dur

Hvis du er inde i formen, kan du nok bruge this og evt. parent til
at fange den aktuelle form (Lasse kan givetvis præcisere
mulighederne).

Globalt kan du bruge formens navn i stedet for dens placering til
udvælgelsen: document.forms["minform"]. Det kræver dog at du har
navngivet formen med name (ikke blot id).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : René Lønstrup

Dato : 25-07-06 12:42

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvis du er inde i formen, kan du nok bruge this og evt. parent til
> at fange den aktuelle form (Lasse kan givetvis præcisere
> mulighederne).

F.eks.:
<select name="choices" id="choices" onchange="this.form.submit();"></select>

Bemærk dog, at this.form kun refererer til formen i det tilfælde det bruges
på rigtige form-elementer (input, textarea, select, button), og selvfølgelig
kun så længe disse er indlejret i en form.
For andre elementer (f.eks. a, img, div etc.), kan du ikke få fat på formen
på den måde (da disse elementer ikke er tilknyttet den), men så kan man
istedet vandre igennem dom-træet via this.parentNode indtil man støder på
formen.

> Globalt kan du bruge formens navn i stedet for dens placering til
> udvælgelsen: document.forms["minform"]. Det kræver dog at du har
> navngivet formen med name (ikke blot id).

Jeg ved ikke hvordan det står til i forbindelse med gamle browsere, men
ihvertfald i IE6 og Firefox virker det skam fint med id alene.

--
Mvh René Lønstrup
web: http://rene.loenstrup.net?r=usenet

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-07-06 17:35

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Globalt kan du bruge formens navn i stedet for dens placering til
> udvælgelsen: document.forms["minform"]. Det kræver dog at du har
> navngivet formen med name (ikke blot id).

Det er kun meget gamle browsere der ikke forstår "id"-attributten
hvor dette er et problem (Netscape 4 og deromkring).

Hvis man vil være kompatible med dem, så bruger man ganske rigtigt
både "id"- og "name"-attributterne, med samme værdi.

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-07-06 17:38

"René Lønstrup" <fornavn @ efternavn . net> writes:

> F.eks.:
> <select name="choices" id="choices" onchange="this.form.submit();"></select>

Ja, men lad være med det trick. Det gør det svært at navigere med
keyboard hvis man ikke lige vil have fat i den næstøverste mulighed.
(En mulighed er at slå auto-submitten fra hvis der bruges keyboard
til at navigere med, som aflæst af en onkey-etellerandet event, og så
have en submit-knap ved siden af).
/L