Åbne "Mine Billeder" via en webside...
Fra : Søren Grønnegaard An~

Dato : 20-07-06 17:13

Hejsa alle i smarte mennesker derude.

Jeg arbejder på en personlig hjemmeside for folk som gerne vil
have en lille en om deres små børn eller ligenende.
Derfor "skabte" jeg en type "Mine Billeder" i systemet - en
folder hvor billederne ligger i, hvor man kan slette og omdøbe
filer o.s.v...

Min på grund af den tætte forbindelse til Windows' "Mine
Billeder" ønsker min arbejdsgiver dog at vi laver en funktion på
siden så man klikker på et link eller lignende, og så åbner
Windows sin "Mine Billeder" mappe...

Jeg må indrømme at jeg tvivler på det kan gøres, men jeg tænkte
det var et forsøg værd at spørge herinde, da jeg ikke lige kunne
finde noget på nettet.

Nå - nogle tanker?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-06 20:55

Den 20-07-06 18.13 skrev Søren Grønnegaard Andersen følgende:

> Min på grund af den tætte forbindelse til Windows' "Mine
> Billeder" ønsker min arbejdsgiver dog at vi laver en funktion på
> siden så man klikker på et link eller lignende, og så åbner
> Windows sin "Mine Billeder" mappe...

Det kunne lade sig gøre i gamle dage, indtil man fandt ud af, at det
ikke var så smart set ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Så vidt jeg
husker, kan det stadig lade sig gøre, hvis siden ligger lokalt på
brugerens computer. Og i så fald må det også kunne lade sig gøre med en
almindelig hjemmeside, hvis brugeren tilføjer siden til sin trusted
zone, eller hvad det nu hedder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine foretrukne bogmærker med AM-DeadLink.

Fra : Søren Grønnegaard An~

Dato : 21-07-06 12:45

> [...]
> brugerens computer. Og i så fald må det også kunne lade sig gøre med en
> almindelig hjemmeside, hvis brugeren tilføjer siden til sin trusted

Det lyder som et noget omstændigt projekt, og jeg tror vi bare dropper det.
Jeg er også selv helt enig om at det sikkerhedsmæssigt ikke giver mening at
give adgang til at køre vilkårlige programmer - men, måske kunne man
forestille sig at lige det her var tilladt.

Men, mange tak for svaret - jeg tror vi dropper det!

Mvh.

Søren

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-07-06 10:47

Søren Grønnegaard Andersen skrev:

> Min på grund af den tætte forbindelse til Windows' "Mine
> Billeder" ønsker min arbejdsgiver dog at vi laver en funktion på
> siden så man klikker på et link eller lignende, og så åbner
> Windows sin "Mine Billeder" mappe...

Ud over de sikkerhedsting der allerede er nævnt tænker jeg på om det
overhovedet kan lade sig gøre at finde ud af hvilken mappe der er
"Mine Billeder" på klientens maskine - er der en fast sti man kan
bruge som genvej eller skal man ind og aflæse det i systemet ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-06 11:21

Den 21-07-06 11.47 skrev Henrik Stidsen følgende:

> [...]
> "Mine Billeder" på klientens maskine - er der en fast sti man kan
> bruge som genvej eller skal man ind og aflæse det i systemet ?

Der findes "genveje" til en række systemmapper. Jeg ved ikke, hvordan
man kan afvikle det via browseren, men det kan gøres på denne måde:
startknappen => Kør => %USERPROFILE%\dokumenter\billeder => OK.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-07-06 20:49

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> "Mine Billeder" på klientens maskine - er der en fast sti man kan
> bruge som genvej eller skal man ind og aflæse det i systemet ?

Ville det ikke være nemmere med et serverside-script, som automatisk
genererer en liste med links til alle filer af en bestemt type i den
aktuelle mappe? Output bliver en almindelig html-side, så der ikke kan være
nogen sikkerhedsproblemer.

Jens Gyldenkærne Clausen har et sådant script i asp. Hans script laver en
liste over asp-filer, men man kan uden problemer ændre filtypen til eks.
jpg. Prøv at spørge Jens i asp-gruppen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-06 21:16

Den 21-07-06 21.49 skrev Erik Ginnerskov følgende:

> Ville det ikke være nemmere med et serverside-script, som automatisk
> genererer en liste med links til alle filer af en bestemt type i den
> aktuelle mappe?

Du har sovet i timen, Erik. Vi taler om mappen Mine billeder på
brugerens egen computer. Dem kan Jens' script vist ikke klare at lave en
liste over.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-07-06 23:01

Kim Ludvigsen wrote:

> Du har sovet i timen, Erik.

Næ, ikke så tidligt.

> Vi taler om mappen Mine billeder på
> brugerens egen computer.

Jeg fangede godt nok, at der blev snakket om den mappe - men ikke
nødvendigvis som den eneste mulighed. Billeder kan lægges mange steder,
f.eks. indenfor et server-range.

I princippet kan mappen 'Mine Billeder' også i IIS eller Apache defineres
som server-root. Derfor tillod jeg mig at komme med en alternativ løsning.

Jeg har netop prøvet at lave en omskrivning af omtalte script og jeg får nu
(kun lokalt, da jeg ikke har tilladelse til at bruge scriptet offentligt) en
nydelig liste over .gif, .jpg og .png præsenteret i en valid xhtml-side.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-07-06 23:37

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg har netop prøvet at lave en omskrivning af omtalte script
> og jeg får nu (kun lokalt, da jeg ikke har tilladelse til at
> bruge scriptet offentligt)

Brug du (og andre) bare scriptet offentligt hvis du har lyst. Jeg
vil sætte pris på at man i scriptet kan se hvor det stammer fra
(samt om det er ændret), men ellers har jeg ingen særlige
ejerfornemmelser for det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-07-06 23:43

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> vil sætte pris på at man i scriptet kan se hvor det stammer fra
> (samt om det er ændret), men ellers har jeg ingen særlige

Jeg takker. Jeg kunne faktisk godt bruge det til familiær distribution af
billeder. Det er jo dejlig nemt bare at læsse billederne på nettet og sende
link til den side.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-07-06 14:08

Kim Ludvigsen skrev:

> Der findes "genveje" til en række systemmapper. Jeg ved ikke, hvordan
> man kan afvikle det via browseren, men det kan gøres på denne måde:
> startknappen => Kør => %USERPROFILE%\dokumenter\billeder => OK.

Så skal man jo også til at holde styr på operativsystemets
sprogversion med mindre der også findes "miljøvariabler" der
definerer de øvrige mapper man har brug for.

Jeg tror nok jeg ville erklære projektet for dødt og så skifte til
en løsning der involverer noget flash eller Active X der kan afvikles
i browseren og have adgang til brugerens system.