MS Windows
briani 27239
raid-driver til installation af XP-pro
Fra : Kasper Lindberg

Dato : 07-09-06 18:17

Jeg prøvede at installere XPpro på min Amilo M1437G fra fujitsu siemens.

Jeg fik desværre fejlen:

Setup did not find any hard disk drives installed in your computer.

Make sure any hard disk drives are powrered on and properly connected to you
computer, and that any disk-related hardware configuration is correct. This
may involve running a manufacturer-supplied diagnostic or setup program.

Setup cannot continue. To Quit setup, press F3.

Jeg har fået at vide at jeg skal installere en raid-driver før jeg kan
fortsætte med installationen.

Jeg har fundet denne,

http://support.fujitsu-siemens.com/Download/ShowDescription.asp?SoftwareGUID=4661437D-7F0A-43D6-8790-2B4A9815C21D&ClassID=435BB2C0-7983-468D-8B6F-A296BF7DEC74

De gør et stor nummer ud af at informere om at de ikke understøtter XP pro,
men kun XP-home.

spørgsmålet er så: Er XP-pro og XP-home, ikke det samme? altså skal jeg ikke
bare ignorere advarslen?

mvh

/Kasper

Fra : Fjollefrans

Dato : 07-09-06 18:42

> [...]
>
> Setup cannot continue. To Quit setup, press F3.
>
> Jeg har fået at vide at jeg skal installere en raid-driver før jeg kan

Øh, jeg tror ikke der er en RAID controller i din bærbare, så at installere
en driver gør nok ikke det store. Har maskinen ikke et restore mulighed ?

Alternativt, kan det være disken der ikke er sat op i BIOS på maskinen.

- FF

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-09-06 19:52

"Fjollefrans" <eksisterernokikkevel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mulighed ?
>
> Alternativt, kan det være disken der ikke er sat op i BIOS på maskinen.

Hvorfor har Fujitsu-Siemens lavet en Sata raid controller til denne
computer, hvis ike der er en sata raid controller i den???

Kurt

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 07-09-06 20:15

"Fjollefrans" <eksisterernokikkevel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Øh, jeg tror ikke der er en RAID controller i din bærbare, så at
> installere en driver gør nok ikke det store.

ja, det lyder næsten åndsvagt, specielt da der kun er én harddisk, men under
opstarten står der (bl.a.):

press TAB to run RAID-utility

så antag venligst at det kræver en raid-driver.

> Har maskinen ikke et restore mulighed ?

restore.... til hvad dog, jeg vil installere et nyt styresystem til at
erstatte det gamle

> Alternativt, kan det være disken der ikke er sat op i BIOS på maskinen.

Det tætteste jeg kommer på at opsætte min harddisk, i BIOS'en, er at
indstille boot-device-priority

spørgsmålet er: Er XP-pro og XP-home, ikke det samme? altså skal jeg ikke
bare ignorere advarslen om at de _kun_ understøtter XP-home?

/Kasper

Fra : Fjollefrans

Dato : 07-09-06 21:00

> [...]
>
> så antag venligst at det kræver en raid-driver.

> restore.... til hvad dog, jeg vil installere et nyt styresystem til at

det har du selvfølgeligt ret i, men om ikke andet ville du kunne se hvilken
driver det er du mangler, hvis systemet er oppe at køre.

> [...]
>

> spørgsmålet er: Er XP-pro og XP-home, ikke det samme? altså skal jeg ikke
> bare ignorere advarslen om at de _kun_ understøtter XP-home?

jo, det er meget tæt på at være det samme. jeg vil gætte på der ikke er
forskel på drivere til den ene eller anden version. dog kunne en driver godt
laves så den kun kan installeres på den ene version.

men du skriver selv at Home og Pro er meget ens. Kig på forskellene og se om
der er nogen værdi for dig i at skifte.

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 07-09-06 21:19

> det har du selvfølgeligt ret i, men om ikke andet ville du kunne se
> hvilken driver det er du mangler, hvis systemet er oppe at køre.

hmm... jeg mangler ikke en driver til min home-edition.
Men xp-pro-installationen kender ikke til den, så jeg skal indstallere en
(ny) under indstallationen.

> [...]
>
> men du skriver selv at Home og Pro er meget ens. Kig på forskellene og se
> om der er nogen værdi for dig i at skifte.

ang. De tekniske forskelle regner ikke med at de er de store, men jeg ved
det ikke 100%, derfor mit spørgsmål.

Feature mæssigt, ja jeg vil gerne skifte.

/Kasper

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-09-06 19:55

"Kasper Lindberg" <NoSp@m.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> pro, men kun XP-home.
>
> spørgsmålet er så: Er XP-pro og XP-home, ikke det samme? altså skal jeg

Der er visse tekniske forskelle mellem home og pro, men jeg har ikke før
hørt, at det kunne give driverproblemer - men det må jo komme an på en
prøve.
Den er jo nok født med en home version, så måske nævner de kun den, fordi de
forventer, at det altid vil være den, som er installeret.
Jeg har ikke læst manualen til din pc, men raid/sata controlleren læses
typisk ind under installationen, idet når du installerer kan du forneden se,
at der står at du skal trykke på F6 for at installere driveren. Det er i
begyndelsen af installationen, at dette skal gøres.

Kurt

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 07-09-06 20:22

> [...]
> se, at der står at du skal trykke på F6 for at installere driveren. Det er
> i begyndelsen af installationen, at dette skal gøres.

Ja, Den skal indstalleres før XP.
hvorfor jeg spørger, er fordi, jeg gerne ville have bekræftet, at det vil
virke, før jeg prøver.

Da første installation fejlede, kørte jeg en XP-home-recovery, for at
reparere eventuelle ændringer installationen måtte have foretaget, herunder
registrering af min xp-home-license-key.

Jeg ville gerne undgå at skulle bruge den igen.

Jeg tror jeg tager chancen, når jeg får tid i weekenden.

/Kasper

Fra : Henning

Dato : 08-09-06 09:51

> [...]
>men kun XP-home.
>
>spørgsmålet er så: Er XP-pro og XP-home, ikke det samme? altså skal jeg ikke

Fuldstændig same driver - Fujitsu har muligvis ikke testet den omtalte
maskine med XP Pro, derfor supporterer de det ikke. Installer den bare
(F6 under opstart af installation). Du kan under alle omstændigheder
ikke ødelægge noget

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 09-09-06 09:35

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> maskine med XP Pro, derfor supporterer de det ikke. Installer den bare
> (F6 under opstart af installation). Du kan under alle omstændigheder

Lige det jeg ville høre :)

Takker

/Kasper

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 09-09-06 16:35

> [...]
> maskine med XP Pro, derfor supporterer de det ikke. Installer den bare
> (F6 under opstart af installation). Du kan under alle omstændigheder

Installationen forventer at kunne finde driveren på et diskette-drev.

driveren jeg har fundet er for stor til en diskette. (6,5MB)

da jeg prøvede at lade installationen lede efter driveren på en (tom)
diskette, klagede den over at den ikke kunne finde filen txtsetup.oem.

kan denne bruges til at fortælle installationen hvor driveren er placeret?
.... (på en cd-rom)

/Kasper

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-09-06 13:37

"Kasper Lindberg" <NoSp@m.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Installationen forventer at kunne finde driveren på et diskette-drev.
>
> driveren jeg har fundet er for stor til en diskette. (6,5MB)

Lyder voldsomt stort. En driver fylder typisk nogle få hundrede KB.

> da jeg prøvede at lade installationen lede efter driveren på en (tom)
> diskette, klagede den over at den ikke kunne finde filen txtsetup.oem.

Er det muligt at pakke driveren/filen ud? Den indeholder muligvis en PDF fil
med nogle store billeder / logoer. Dem behøver du jo ikke installere.

-Michael.

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 17-09-06 11:34

"Michael Jørgensen" <ccc59035@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> BF7DEC74

> Lyder voldsomt stort. En driver fylder typisk nogle få hundrede KB.

ja, min fejl, jeg ved ikke lige hvad alle de MB skal bruges til.

i den zip-fil jeg hentede lå der en mappe der hed drvdisk, indholdet smed
jeg på en diskette, og så kørte installationen. :)

/Kasper