Ingen stabile baner om Månen?
Fra : Steen

Dato : 07-09-06 09:00

For nylig hørte jeg John Leif Jørgensen udtale sig i anledning af Smart-1's
kollision med Månen. Han sagde bl.a., at der *ikke eksisterer stabile baner
om Månen*. Men at en satellit i kredsløb om Månen, hvis den ikke har
brændstof med til at vedligeholde sin bane, til sidst enten vil blive
slynget væk fra Månen (og så formodenlig gå i kredsløb om Jorden), eller
kollidere med Månen.

Hvad skyldes det?

/steen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 07-09-06 09:48

"Steen" <oz1sej@get2net.dk> writes:

> [...]
> brændstof med til at vedligeholde sin bane, til sidst enten vil blive
> slynget væk fra Månen (og så formodenlig gå i kredsløb om Jorden), eller

Det skyldes formentlig jordens tiltrækningskraft, der forstyrrer
kredsløb, der ellers (uden jordens påvirking) ville være stabile.

Torben

Fra : Steen

Dato : 08-09-06 11:00

"Torben Ægidius Mogensen" wrote:

> Det skyldes formentlig jordens tiltrækningskraft, der forstyrrer
> kredsløb, der ellers (uden jordens påvirking) ville være stabile.

Jo bevares, jeg er med på at der er perturberende virkninger, men at der
ligefrem ikke skulle findes "nogen" stabile baner om Månen, det kommer bag
på mig. Jeg er på udkig efter noget lidt mere teknisk - evt. matematisk
bevis for, at der ikke er stabile baner om Månen.

Men måske er det Delaunays gamle ligninger, jeg skal have fat i her?

/steen

Fra : John Larsson

Dato : 07-09-06 15:35

torbenm@app-6.diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) writes:

> [...]
>
>Det skyldes formentlig jordens tiltrækningskraft, der forstyrrer
>kredsløb, der ellers (uden jordens påvirking) ville være stabile.

Tjo, ingen 3-legemers systemer er vel stabile. Hvor langlivede de er
afhænger vel momenterne i systemet!

John

Fra : Martin Andersen

Dato : 08-09-06 08:04

John Larsson wrote:

> Tjo, ingen 3-legemers systemer er vel stabile. Hvor langlivede de er
> afhænger vel momenterne i systemet!
>
> John
3-legeme ? Solen er også med.

Martin.

Fra : Max

Dato : 08-09-06 08:25

Hej Martin

> 3-legeme ? Solen er også med.

Hele universet er med :)

Mvh Max

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-09-06 10:47

Martin Andersen wrote:

> 3-legeme ? Solen er også med.
>
> Martin.

Ja, men den er langt væk.

Men månen fjerner sig da også langsom fra jorden.

Fra : Erling Nansen

Dato : 08-09-06 11:00

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men den er langt væk.
>
> Men månen fjerner sig da også langsom fra jorden.

Den (solen) er da ikke længere væk, end at vi hænger fast i den.

Erling

Fra : Filip

Dato : 08-09-06 11:06

> Ja, men den er langt væk.
>
> Men månen fjerner sig da også langsom fra jorden.

Ja og hvis man regner tilbage ca 65mio år så har man her svaret på
dinusaurussernes forsvinden :)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-09-06 22:24

Filip wrote:

> Ja og hvis man regner tilbage ca 65mio år så har man her svaret på
> dinusaurussernes forsvinden :)

Månen var meget tættere på den gang - fyldte betydeligt mere på himlen, men
årsagen til dino´ernes bortgang er den ikke ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Max

Dato : 08-09-06 12:27

Hej Peter

> Men månen fjerner sig da også langsom fra jorden.

Månen tilhører også solen, ikke jorden.

Mvh Max