Dynamit
Fra : Filip

Dato : 04-09-06 07:26

Hej

Hvor stor er energiudladningen i en stang dynamit? Jeg ville nemlig prøve at
sammenligne en kortslutning i en specifik højspændingstransformer med en
eksplossion med sprængstof.
Alternativt kunne være at få oplyst hvor stor energiudladningen i et kiloton
sprængstof, hvis det er et mere standartiseret mål.

Filip

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-09-06 08:51

Filip wrote:
> Alternativt kunne være at få oplyst hvor stor energiudladningen i et
> kiloton sprængstof, hvis det er et mere standartiseret mål.

Mener at have hørt at de oplyser a-bombers kraft som ton trotyl (eller
rettere kiloton trotyl). Så måske en søgning på dette kan hjælpe

/jim

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-09-06 09:11

Scripsit "Filip" <filipravm@SLETMIGgmail.com>

> Alternativt kunne være at få oplyst hvor stor energiudladningen i et kiloton
> sprængstof, hvis det er et mere standartiseret mål.

Det er det - ihvertfald når man angiver størrelsen af kernevåben.
Da tæller "et ton TNT" som 10^9 cal = cirka 4,2 GJ frigivet energi.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Ton>

--
Henning Makholm "I tried whacking myself repeatedly
with the cluebat. Unfortunately, it was

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 04-09-06 09:15

Filip wrote:

> Hvor stor er energiudladningen i en stang dynamit? Jeg ville nemlig
> prøve at sammenligne en kortslutning i en specifik
> højspændingstransformer med en eksplossion med sprængstof.

Her er nogle datablade der måske kunne være til hjælp:

http://www.dynonobel.com/dynonobelcom/en/global/productsandservices/northamerica/Products+(march2006)/Dynamite/

Har du tal for hvor meget energi din eksplosion skal udvikle, og på hvor
meget tid?

> Alternativt kunne være at få oplyst hvor stor energiudladningen i et
> kiloton sprængstof, hvis det er et mere standartiseret mål.

Der findes et begreb der hedder TNT-ækvivalent til at måle store
energiudladninger, men det har ikke nødvendigvis en sammenhæng med noget
eksisterende sprængstof. Det er dog brugbart hvis du vil sammenligne
med kendte størrelser som folk har et forhold til. Jeg mener at en
TNT-ækvivalent er ca. 4.2 kJ/g (ikke specielt meget, men det bliver
frigivet meget hurtigt).

--
PeKaJe

Q: God, root, what's the difference?
A: God can change the byte order on the CPU, root cannot.

Fra : Filip

Dato : 04-09-06 10:36

> Har du tal for hvor meget energi din eksplosion skal udvikle, og på hvor
> meget tid?

Jeg har lavet lidt beregninger på en 300MVA transformator med en
kortslutning på 1 sek.

> TNT-ækvivalent er ca. 4.2 kJ/g (ikke specielt meget, men det bliver
> frigivet meget hurtigt).

Med denne størrelse svarer energiudladningen i kortslutningen til:

(300*10^6/(4,2*10^3))*10^-3=71,4Kg TNT Vildt!!!

Er der nogen der evt har set et billede eller en video af en sådan
eksplossion?

FIlip

Fra : /Peter

Dato : 04-09-06 14:56

"Filip" <filipravm@SLETMIGgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> (300*10^6/(4,2*10^3))*10^-3=71,4Kg TNT Vildt!!!
>
> Er der nogen der evt har set et billede eller en video af en sådan

Her har du 100 tons TNT der bliver braget af på en gang:

http://nuclearweaponarchive.org/Usa/Tests/Trinity.html

Fra : Filip

Dato : 05-09-06 14:26

> Her har du 100 tons TNT der bliver braget af på en gang:

Nu er den vist lidt større end de 71,4kg, og det er lidt svært at skalere
den eksplosion ned med en faktor 1400, så er der andre der har links?

Filip