Hjælp til at indsætte tal i vindmodstandsf~
Fra : morten_mj@mail.dk

Dato : 03-09-06 17:59

Hej med jer,
er der nogen der kan hjælpe mig med at indsætte tallene i formlen.
Jeg syntes ikke jeg får et realistisk resultat(skråstreg hvilke
præfix skal de forskellige oplysninger være i?). Formoder de kommer
ud i Newton, hvordan regner jeg det om til watt? -det er i forbindelse
med formel til vindmodstand på en cykel.

//Morten aka "einstein"

F=0.5*(rho)*Cd*A*U^2

rho:density of air = 1,200kg/m3
Cd: drag factor = 0.973
A:reference area = 0,33 m2
U:speed = 30km/t

Fra : Niels Erik Danielsen

Dato : 03-09-06 18:43

<morten_mj@mail.dk> wrote in message
[...]

A:reference area = 0,33 m2
U:speed = 30km/t

Hastigheden skal indsættes i m/s (Dvs. divider med 3,6)
Resultatet F er i Newton

Hvis du vil have effekten i W skal du gange med hastigheden i m/s. (Dvs. U^2
skal ændres til U^3)

Fra : Steen

Dato : 03-09-06 22:26

Niels Erik Danielsen wrote:

> Hvis du vil have effekten i W skal du gange med hastigheden i m/s.
> (Dvs. U^2 skal ændres til U^3)

Jah, jeg kan godt se, at det passer med enhederne - men giver det nogen
mening?

Resultatet giver dig en kraft i N, men der udføres jo kun et arbejde, hvis
det foregår over en vis strækning. Det giver vel ingen mening blot at gange
en hastighed på? Eller hvad? Kan man altid bare gange en hastighed på, og så
regne med, at der i løbet af tiden t bliver udført arbejdet A = F · v · t ?

/steen

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-09-06 09:41

Scripsit "Steen" <oz1sej@get2net.dk>

> Resultatet giver dig en kraft i N, men der udføres jo kun et arbejde, hvis
> det foregår over en vis strækning. Det giver vel ingen mening blot at gange
> en hastighed på?

Jo, for hastigheden fortæller dig jo netop hvor meget af den visse
stærkning du får pr. tidsenhed. Når du ganger hastigheden på får du
derfor hvor meget arbejde der udføres pr tid (thi kraft gange
strækning giver jo arbejde), og arbejde pr tid er definitionen på
effekt.

--
Henning Makholm "There is a danger that curious users may
occasionally unplug their fiber connector and look