Sjekk om forekomst finnes fra før i databa~
Fra : Kjetil Lund

Dato : 21-06-01 10:47

Jeg har en metode som tar seg av å lagre forskjellige nye forekomster i en
tabell ved å trykke på en lagre knapp. Som vist under. Dette fungerer helt
fint å lagre.
Trykker jeg to ganger kommer den samme forekomsten på nytt.
Det jeg ønsker en en rutine som sjekker om Ordrenr finnes fra før. Dersom
den gjør det, skal forekomsten bare overskrives og sammtidig skal det tas
med eventulle endringer som er gjort.

Er det noen som har en bra løsning på dette?

'****************************************************************

RSeordre.Open ("Select * from dph.eordre"), eordreConn
With RSeordre
.AddNew
!Ordrenr = frmEndringordre.lblEndringsordre.Caption
!sakbehandler = frmEndringordre.txtSakbehandler.Text
!sakbehandlerdato = frmEndringordre.txtSakbehandlerDato.Text
!kontrollert = frmEndringordre.txtKontrollert.Text
!kontrollertdato = frmEndringordre.txtKontrollertDato.Text
!brenneprogram = frmEndringordre.chkBrenneprogram.Value
!endringstype = frmEndringordre.endringstypeSjekk
!iverksettelse = frmEndringordre.iverksettelseSjekk
.Update
End With
RSeordre.Close

'****************************************************************

Hilsen Kjetil
(PS! Dersom det har noe å si, så arbeider jeg mot en MS SQL Server)

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 21-06-01 10:15

"Kjetil Lund" <kjetil.lund@online.no> skrev i melding
> [...]
> !endringstype = frmEndringordre.endringstypeSjekk
> !iverksettelse = frmEndringordre.iverksettelseSjekk

Ikke noe annet enn at du kan kjøre en "test-query" først;
testSQL = "SELECT COUNT(Ordrenr) AS antall WHERE Ordrenr = '" _
& frmEndringordre.lblEndringsordre.Caption & "'"
RStest.Open(testSQL), eordreConn
If TStest!antall = 0 Then
'.....din kode for å legge til record
Else
'.......evt. melding om at record finnes
End If
RStest.Close

Ikke test, "just from memory"

--