MS Windows
briani 27239
ACER pc m/Windows 98 (dansk, vistnok 1st ~
Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 12:07

Min kæreste har en pc. Den kører Windows 98. Jeg vil gerne kunne snakke
Skype med hende. Skype kan ikke finde nogen lyd ud. Så jeg kigger lidt på
den i forsøg på at få lydkortet til at fungere.
Opdager, den har nogle småskavanker: Er aldrig er blevet defragmenteret
eller har fået kørt ScanDisk eller andre vedligeholdelses værktøjer.

Jeg er selv Mac-bruger. Og burde måske derfor have holdt snitterne for mig
selv.

Jeg fandt noget Norton (fra 2002/2003) installeret, som jeg benyttede. Det
kørte udmærket. Defragmenteringen kørte i omtrent to døgn. Diskens tilstand
blev bedre, kunne man jo følge på grafen. Startede med 66% fragmentering.

Så stoppede den pludselig med en fejlmelding. Var nødt til at guide hende
gennem ctrl-alt-del over telefonen. Og siden er computeren
LANGSOMMERE end den var før, meddeler damen.

Jeg vil ikke yderligere trætte læseren med alle mine forskellige forsøg på
at bedre maskinens tilstand. Bundlinien er: hun kan stadig gå på nettet at
checke mail, men langsommere, og hun har decideret problemer med netbank.

Jeg tror ikke problemet er særlig stort eller vanskeligt, jeg har bare ikke
en kæft forstand på det selv.

Kender du nogen, der véd noget om netop Win98 og som vil være interesseret i
at hjælpe? Jeg kan betale et eller andet rimeligt honorar.

Den bor på Nørrebro i København. Jeg kan evnt køre den til dig...

Fra : Ole C

Dato : 31-08-06 14:24

thomas t skrev blandt andet:

> Så stoppede den pludselig med en fejlmelding. Var nødt til at guide
> hende gennem ctrl-alt-del over telefonen. Og siden er computeren
> LANGSOMMERE end den var før, meddeler damen.

Jeg ville i første omgang prøve at lægge en Windows oveni den bestående for
at få repareret evt. systemfiler - og helst ved samme lejlighed opgradere
til Second Edition.
Men hvis maskinen har kræfter til det, ville det allerbedste være en frisk,
ny XP-installation.....

--
vh
Ole C

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 16:40

Ole C at ocl@fjerndettetdcadsl.dk ha scritto:

> Jeg ville i første omgang prøve at lægge en Windows oveni den bestående for
> at få repareret evt. systemfiler - og helst ved samme lejlighed opgradere
> til Second Edition.

Hvad vil det sige at "lægge oveni"?

> Men hvis maskinen har kræfter til det, ville det allerbedste være en frisk,
> ny XP-installation.....

Ja, det kunne sikkert være godt. Men med en ti år gammel maskine vil det vel
være som når jeg kører MacOS X på min 466 MHz G4. *sløøøvt*. Og hele planen
er at den skal komme op på mindst den hastighed, den havde før jeg pillede.

Bare checke mail, lidt surf og en enkelt gang imellem skrive et
WordDokument.

-okay, hvis jeg i samme ombæring kan få lydkortet til at acceptere sin
driver, så vil jeg være rigtig glad: så kan vi snakke via Skype.

Kunne bedst tænke mig at formatere og derefter geninstallere. Men hun fik
maskinen af en eller anden bekendt for lang tid siden, og har aldrig haft
installations-cd'er. (bortset fra det Norton, hun selv købte, fordi nogen
fortalte hende, at man skal ha' noget virusbeskyttelse)

Fra : moi?

Dato : 31-08-06 18:38

thomas t den 31-08-2006 17:40:

> Hvad vil det sige at "lægge oveni"?

Det Ole foreslår er, at du gen-installerer styresystemet men uden at
formattere hardisken/partitionen først.

Men ok, du skriver senere at du ikke har en windows cd.

> [...]
> er at den skal komme op på mindst den hastighed, den havde før jeg pillede.

Jeg har installeret xp på flere pc´ere med lignende horror-specs
- det kan godt køre hvis man slår alt unødvendigt eye-candy fra men
sjovt er det ikke. Alternativt kunne du prøve at fremskaffe en windows
2000 et sted (SP4 til win2000 får dog nok de fleste ældre pc´ere til at
hænge som ved en XP inkl SP2)

> -okay, hvis jeg i samme ombæring kan få lydkortet til at acceptere sin
> driver, så vil jeg være rigtig glad: så kan vi snakke via Skype.

Har du forsøgt at hente en nyere af slagsen fra kortproducentens site?

> Kunne bedst tænke mig at formatere og derefter geninstallere.

Syns jeg også lyder som det mest fornuftige sålænge du har hendes e-mail
settings, password til div. sager og evt nøglefil til netbank etc.

(bortset fra det Norton, hun selv købte, fordi nogen
> fortalte hende, at man skal ha' noget virusbeskyttelse)

Norton er noget af det mest ressourceforbrugende software du kan finde !
Selv relativt nye pc´ere vil sukke med det crap installeret.
Prøv først og fremmest at afinstallere det - jeg vil vædde med at I kan
mærke et performance-boost.
AVG laver et fortrinligt gratis antivirus program - det gør NOD32 også
men koster lidt. - begge er meget nøjsomme.

mht. antivirusprogrammer og firewalls mm. er der megen nyttigt læsestof
her: http://sikkerhed-faq.dk/

mvh
Moi

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 19:09

moi? at any@way ha scritto:

> thomas t den 31-08-2006 17:40:

> Det Ole foreslår er, at du gen-installerer styresystemet men uden at
> formattere hardisken/partitionen først.

Hvad er fordelen ved det ?

> Jeg har installeret xp på flere pc´ere med lignende horror-specs

Eih, jeg skal vist ikke ud i noget mere eksotisk end 98SE.

> Har du forsøgt at hente en nyere af slagsen fra kortproducentens site?

Jeg brugte en hel dag på det: Det var mig umuligt at få maskinen til at
fortælle, hvad lydkortet hedder. Men ad nettets omveje fandt jeg tilsidst en
driver, der skulle være den rigtige (bestemt via maskinens
navn/modelnummer).
Og så en hel masse kringlet bøvl med at jeg først skal downloade driveren,
så skal den kopieres på en DISKETTE, og derefter kan den installeres via
disketten. Er det åndssvagt eller hvad..

Nå, men så virkede det ikke engang, da det endelig lykkedes at installere
den.

Nu har en vens søn så foræret mig et gammelt standardlydkort MED driver-cd.
Så når jeg på et tidspunkt får maskinen til at køre med en frisk w98
installation, kan det jo være, jeg skal begive mig ud i at indsætte nyt
lydkort.

Men måske er det da ikke nødvendigt. På en frisk installation vil det
forhåbentlig være muligt at få det indbyggede til at fungere.

> Syns jeg også lyder som det mest fornuftige sålænge du har hendes e-mail
> settings, password til div. sager og evt nøglefil til netbank etc.

Godt at blive mindet om!!

> [...]
> men koster lidt. - begge er meget nøjsomme.
>
> mht. antivirusprogrammer og firewalls mm. er der megen nyttigt læsestof

Mange tak.

Fra : moi?

Dato : 31-08-06 19:35

thomas t den 31-08-2006 20:08:

> Hvad er fordelen ved det ?

At du slipper for at skulle konfigurere alle de personlige settings
efterfølgende. I visse tilfælde er det faktisk bare, som Ole skriver, et
par systemfiler som skal overskrives med de originale fra cd´en - som du
ikke har.

Jeg glemte at anbefale et andet fint stykke software til
windowsmaskiner. CCleaner - http://www.ccleaner.com/
Det kan genoplive mange tilstoppede gamle pc´ere som ikke har været
vedligeholdt. CCleaner er også gratis.
Har selv haft meget glæde af det. Og nu vi er ved det, er Adaware heller
ikke så tosset men nu skal jeg nok lade være at prakke dig mere software
på..

mvh
Moi

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 20:07

moi? at any@way ha scritto:

> I visse tilfælde er det faktisk bare, som Ole skriver, et
> par systemfiler som skal overskrives med de originale fra cd´en - som du
> ikke har.

Hmn, nu har jeg jo en cd. Men ikke til samme version. Så jeg bliver vel nødt
tilat lave clean install.

> CCleaner - http://www.ccleaner.com/
> Adaware

Dem vil jeg prøve, mange tak.

> nu skal jeg nok lade være at prakke dig mere software på.

Jo jo, DEN slags software må du meget gerne komme med. Det kunne da være
heeelt fantastisk, om jeg skulle være så svineheldig at kunne få renset op
og ud i den gamle installation så meget, at jeg kunne slippe for at
geninstallere. Nej, jeg tror ikke på det, men vil dog prøve først.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-08-06 23:10

Ole C skrev:

> Jeg ville i første omgang prøve at lægge en Windows oveni den
> bestående for at få repareret evt. systemfiler - og helst ved samme
> lejlighed opgradere til Second Edition.

En ny installation ændrer IKKE på de gamle ini-filer, så man arver bare
problemerne igen.

Formater og installer. Brug så hellere en ME, den er langt mere stabil,
bl.a. USB fungerer mange gange bedre.

Claus

Fra : thomas t

Dato : 01-09-06 12:17

Claus Tersgov at nospamnews@tersgov.dk ha scritto:

> Formater og installer. Brug så hellere en ME, den er langt mere stabil,
> bl.a. USB fungerer mange gange bedre.

Aha.

USB virker nu ellers fint: Stoppede en standard Mac-mus i. Og windows kunne
se den med det samme.

Jeg har ikke ME. Kammerat har lånt mig sin 98SE -cd, det er hvad jeg har.
Er det der ME så ikke også langsommere?

Eller har andre ulemper... det er jo en gammel, lidt svagelig maskine. Jeg
er ikke ude på at indføre store omvæltninger. Startede bare med at ville
have Skype til at kunne se lydkortet, og så rodede jeg mig ud i alt det der
med at defragge, og så gik der ged i det.

Hvis jeg får den til at køre 98SE og at lydkortet fungerer, så er jeg
lykkelig. Hun skal bare kunne checke mail og surfe lidt + skrive et
tekstdokument en gang om måneden.

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 31-08-06 19:00

"thomas t" <spam.tomcat@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> LANGSOMMERE end den var før, meddeler damen.
> Jeg tror ikke problemet er særlig stort eller vanskeligt, jeg har bare

Hej
Kan Skype overhovedet køre på WIN98?¿? Du skulle nok have brugt Windows egen
Diskfragmentering, hvad sagde fejlmeldingen? Det er et alvorligt handicap at
i ikke har en WIN98 CD Er det en WIN98 first edition i har? Jeg har vist en
CD med den liggende et sted og jeg bor på Nørrebro.
--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 19:20

Bjarne Christensen at Invalid@web.invalid ha scritto:

> Kan Skype overhovedet køre på WIN98?

Ja, den kører fint (tidligere ejer har åbenbart installeret). Kan bare ikke
finde lydkortet, men selve Skype kører fint.

> Du skulle nok have brugt Windows egen Diskfragmentering

Prøvede jeg også. Den starter på 0%, arbejder lang tid, kommer op på 1%,
arbejder, falder så ned til 0% igen, o.s.v..
Også da jeg prøvede at lade den stå hele natten.

> , hvad sagde fejlmeldingen?

24X:BFF9DBA7 BLEVET FUNDET EN FEJL, BLA BLA... [ved Nortons defrag]

> Det er et alvorligt handicap at i ikke har en WIN98 CD.

Nu har en kammerat søreme lånt mig en disk til 98SE (engelsk)

> Er det en WIN98 first edition i har?

Ja, på dansk.

> Jeg har vist en CD med den liggende et sted og jeg bor på Nørrebro.

Okay? Har du også koderne/ serienumrene, som den vil spørge om under
installationsprocessen?

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-09-06 22:11

thomas t wrote:
> Min kæreste har en pc. Den kører Windows 98. Jeg vil gerne kunne
> snakke Skype med hende.

Glem det. Skype kræver win xp eller et tilsvarende styresystem.
Her var det jeg skulle anbefale Ubuntu Linux, men da jeg ikke selv kan få
microfonen til at virke i Ubuntu såå....

mvh
Henning

Fra : moi?

Dato : 01-09-06 22:15

Henning Præstegaard den 01-09-2006 23:11:

> Glem det. Skype kræver win xp eller et tilsvarende styresystem.
> Her var det jeg skulle anbefale Ubuntu Linux, men da jeg ikke selv kan få
> microfonen til at virke i Ubuntu såå....

Kan jeg bruge Skype under Windows 98 eller Windows ME?

Vi er endnu ikke helt færdige med at teste Skype under disse
operativsystemer, så vi tør derfor ikke love, at det virker uden
problemer. Skype virker muligvis under Windows 98 eller ME, men vi kan
ikke garantere det. Under WinME/9x vil nogle grafikdrivere (og muligvis
andre drivere) bruge 100 % af processorkraften i længere tid ad gangen.
Dette kan medføre, at lydkvaliteten forringes betydeligt. Desuden
understøtter WinME/9x ikke Unicode fuldt ud, hvilket kan medføre, at
nogle ting ikke vises korrekt.

Fra : thomas t

Dato : 02-09-06 00:36

Henning Præstegaard at onkelhenning@not.valid ha scritto:

> Glem det. Skype kræver win xp eller et tilsvarende styresystem.

Ikke korrekt. Skype kører fint.
Kan blot ikke få lydkortet i maskinen til at fungere.

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 02-09-06 01:05

> Ikke korrekt. Skype kører fint.
> Kan blot ikke få lydkortet i maskinen til at fungere.

Jeg har kigget lidt på 98 du kan deaktivere norton ved at højreklikke på
ikonet nede ved uret, jeg ville vælge at afinstallere den, i kontrolpanel
tilføj fjern programmer jeg kan se at du har fået en 98SE så er 98 1st ed
vist ikke aktuel mere, har der aldrig været lyd på den PC? Jeg tvivler
stadig på at Skype vil køre på WIN98! Men luk / afinstaller Norton og prøv
at køre den fragtmentering inden du roder dig ud i mere. Prøv også at
højreklikke på denne computer og se om der er nogle gule spørgmålstegn under
hardware / enhedshåndteringen.
--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : thomas t

Dato : 02-09-06 15:43

> Jeg har kigget lidt på 98 du kan deaktivere norton ved at højreklikke på
> ikonet nede ved uret, jeg ville vælge at afinstallere den, i kontrolpanel
> tilføj fjern programmer

Okay, tak. Det vil jeg prøve (jeg gemmer alle de her råd og printer dem ud
til når jeg skal derover)

> jeg kan se at du har fået en 98SE så er 98 1st ed vist ikke aktuel mere

tja, det kommer jo an på: Jeg ved jo ikke, om jeg kan få det til at fungere
med 98SE på den disk, jeg tager med.
hvis ikke, må jeg jo boote fra hendes disk m/ 98 1st ed, der jo trods
alt fungerer.

> , har der aldrig været lyd på den PC?

Ikke i de fire måneder, hun har haft maskinen. Altså hun har ikke prøvet.
Hun checker mest bare mail.

> Jeg tvivler stadig på at Skype vil køre på WIN98!

Det skal du nu ikke betvivle: Skype kører! Den finder bare ikke lydkortet.

(Alle Skypes andre funktioner er iorden. fx fandt vi min Skype profil ved
almindelig søgning, og hun oprettede en profil. -da jeg kom hjem, fandt jeg
hendes profil på samme måde, ved søgning).

> Men luk / afinstaller Norton og prøv at køre den fragtmentering inden du roder
> dig ud i mere.

Okay!

> Prøv også at højreklikke på denne computer og se om der er nogle gule
> spørgmålstegn under hardware / enhedshåndteringen.

Øh -? Hvad skal jeg gøre, HVIS der er gule spørgsmålstegn?

(og hvad skal jeg gøre, hvis der IKKE er?)

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 02-09-06 16:41

> Det skal du nu ikke betvivle: Skype kører! Den finder bare ikke
lydkortet.
Skype uden lyd er jo ligesom ligemeget

> Øh -? Hvad skal jeg gøre, HVIS der er gule spørgsmålstegn?
Så er der et problem med en driver, hvis du har et gult spørgsmålstegn ved
f.eks lydkortet er den gal. Så kan du højreklikke og vælg skift / opdater
driver og lad den installere fra den diskette som jeg forstod du har
downloadet. Men det er jo noget knold når man ikke ved hvad det er for et
lydkort der sidder i.
> (og hvad skal jeg gøre, hvis der IKKE er?)
Ikke noget så er det i orden.
98SE er en "bedre" version end 1.edition.
--
venlig hilsen
Bjarne Christensen

Fra : thomas t

Dato : 02-09-06 19:57

> Skype uden lyd er jo ligesom ligemeget

Fuldstændig enig. Men det ændrer ikke ved, at Skype kører fint under
w98,1stEd. (Skype kan jo nok ikke klandres for, at maskinen har knas med sit
lydkort)

> [...]
> f.eks lydkortet er den gal. Så kan du højreklikke og vælg skift / opdater
> driver og lad den installere fra den diskette som jeg forstod du har

Men det HAR jeg gjort. Ikke vhj af de gule tegn. Men det er det samme, jeg
har gjort. Jeg fandt et eller andet sted, hvor der stod "installer hardware"
eller sådan noget, og så installerede jeg fra disketten. (som du siger stod
der også her noget med ".../ opdater driver" - den ku bare ikke selv
opdatere: systemet og det hele er for gammelt, så den ku ikke finde en nyere
driver, der passede. Jeg måtte bruge mange timer på nettet for at finde en
på Acer's sides afdeling for Old Downloads).

Det hjalp bare ikke. Maskinen accepterer driveren under installationen. Men
der er stadig ingen lyd bagefter. En kammerat siger, at det nogengange kan
forekomme, at jeg så skal _afinstallere_ "hardwaren" igen ... og så
installere igen, forfra.

Jeg forsøgte, men kunne desværre ikke finde et punkt, der hed "afinstaller
hardware". -Så jeg gætter på, at HVIS metoden skal have en chance, bliver
jeg nødt til at finde ud af, hvilke filer, driveren består af, of så slette
dem ALLE manuelt. Og så genstarte og installere igen fra disketten (*pyyh*).

> Ikke noget så er det i orden.

Okay, forstået.

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 03-09-06 09:11

> [...]
> slette
> dem ALLE manuelt. Og så genstarte og installere igen fra disketten

Hvis du vil følge det råd fra din kammerat skal du ind i kontrolpanel tilføj
/ fjern programmer og se om du kan finde noget med lydkortet ATI /
Soundblaster eller noget helt tredie. du kan også højreklikke inde under
hardwaren på lydkortet hvis der er et gult ? og slette det der, og efter en
genstart burde computeren finde lydkortet og bede om en driver MEN det er jo
noget knold hvis du ikke har den rigtige driver. Har du prøvet at
dobbeltklikke på højtaleren nede ved uret i procceslinen lige for at se om
lyden ikke er deaktiveret. I kontrolpanelet kan du lige tjekke systemlydene
--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : thomas t

Dato : 03-09-06 11:08

Bjarne Christensen at Invalid@web.invalid ha scritto:

> skal du ind i kontrolpanel tilføj
> / fjern programmer og se om du kan finde noget med lydkortet

Ja, dén prøvede jeg. Alt med lyd var dog "grået ud", altså ikke-klikbart.
Maskinen kan åbenbart ikke se hardwaren.

-men der ER en eller anden form for skod-lydkort med fra maskinens fødsel,
for jeg fandt det et andet sted. Angivet som ... nej, kan ikke huske det,
men et eller andet navn, som jeg ved net-søgning fandt ud af, betyder
"ikke-navngivet lydkort". En generisk betegnelse som Windows bruger for
lydkort, hvis oprindelse Windows ikke kan fastslå.

Jeg gik så på Acer's hjemmeside og fandt frem til (pc'ens model) ACER 6100,
og langt nede i deres Old Downloads fandt jeg driveren til lydkortet.

Så hvis jeg har gjort alt dét korrekt, så har jeg altså den rigtige driver
på den diskette, jeg efter instruktionerne lavede.

> du kan også højreklikke inde under
> hardwaren på lydkortet hvis der er et gult ? og slette det der

-men den kan slet ikke se lydkortet derinde under Hardware, så dén går ikke.

> Har du prøvet at
> dobbeltklikke på højtaleren nede ved uret i procceslinen lige for at se om
> lyden ikke er deaktiveret.

Nej, det vil jeg prøve.

> I kontrolpanelet kan du lige tjekke systemlydene

Der er ingen systemlyde. Eller, selvfølgelig er der det. Men maskinen siger
ikke noget. -Ikke så satans mærkeligt; den skal jo kunne sende via lydkortet
for at det bliver til fysisk lyd.

Der er efterhånden mange ting, jeg lige skal prøve. Glæder mig til at komme
igang. -onsdag, bliver det nok...

Indtil videre mange tak for råd og forslag og energi :)

Fra : "Jørgen K."

Dato : 03-09-06 10:31

thomas t wrote:

> Ikke korrekt. Skype kører fint.
> Kan blot ikke få lydkortet i maskinen til at fungere.

Har du tænkt på muligheden for at bruge usb-headset istedetfor?

Fra : thomas t

Dato : 03-09-06 10:55

Jørgen K. at en_skod@email.com ha scritto:

> Har du tænkt på muligheden for at bruge usb-headset istedetfor?

Hvad mener du? Ikke forstå: Jeg kan vel ikke hive lyd ud gennem usb (eller
andre steder) før lydkortet fungerer - eller ?

Fra : "Jørgen K."

Dato : 03-09-06 11:17

thomas t wrote:

> Hvad mener du? Ikke forstå: Jeg kan vel ikke hive lyd ud gennem usb (eller
> andre steder) før lydkortet fungerer - eller ?

joda.
Jeg har selv 'disablet' lydkortene på 2 af mine pc'er og
bruger logitechs usb hovedtelefoner istedet for.

Det eneste jeg ikke kan huske er om w98 1.ed. kan finde
hovedtelefonerne eller om du skal op i 2nd. ed.

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 03-09-06 12:47

""Jørgen K."" <en_skod@email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det eneste jeg ikke kan huske er om w98 1.ed. kan finde
> hovedtelefonerne eller om du skal op i 2nd. ed.

w98 1.ed understøtter ikke USB
--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : thomas t

Dato : 03-09-06 14:05

Bjarne Christensen at Invalid@web.invalid ha scritto:

> w98 1.ed understøtter ikke USB

Jo.

Testede endda både i et sted i systemet (hvor usb-"kæden" registreres af
systemet) OG ved at jeg havde en standard Mac-mus (den dér smukke
gennemsigtige, som er 100% upraktisk i brug), som jeg stak i stikket bagpå:
Windows ku se den med det samme...

Fra : "Jørgen K."

Dato : 03-09-06 15:29

Bjarne Christensen wrote:

> ""Jørgen K."" <en_skod@email.com> skrev i en meddelelse

> w98 1.ed understøtter ikke USB
Grænsen er helt tilbage ved w95.
Ved W95 ver.2,5 er det understøttet men ikke
særlig godt.

Fra : thomas t

Dato : 03-09-06 14:08

> [...]
>
> Det eneste jeg ikke kan huske er om w98 1.ed. kan finde
> hovedtelefonerne eller om du skal op i 2nd. ed.

Jamen jeg har netop også tænkt mig at installere 98SE på en anden HD, som
jeg vil tage med derover og sætte i maskinen.

Jeg forstår det dog ikke. Der kan sgudda ikke overhovedet blive dannet
fysisk lyd, hvis ikke LYDKORTET gør det ???

Er du 100 % sikker? Virker det også, hvis du .. øh, fx piller lydkortet helt
ud?

Hvad koster sådan et sæt?

Fra : "Jørgen K."

Dato : 03-09-06 15:28

thomas t wrote:

> [...]
> fysisk lyd, hvis ikke LYDKORTET gør det ???
>
> Er du 100 % sikker? Virker det også, hvis du .. øh, fx piller lydkortet helt

Jup. Man går bare ind mixerpulten og definere det der.
Eller i kontrolpanelet i 'lyd og lydenheder'

> Hvad koster sådan et sæt?

Det kan fås billiger med andre mærker også

Fra : thomas t

Dato : 03-09-06 16:47

> Jup. Man går bare ind mixerpulten og definere det der.
> Eller i kontrolpanelet i 'lyd og lydenheder'

Mixerpulten? Nemt at finde?

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=130062
> Det kan fås billiger med andre mærker også

Det er jo ikke så galt. Mange tak.
De får det lige i hovedet igen, hvis det ikke virker... ;)

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 03-09-06 16:28

> Jamen jeg har netop også tænkt mig at installere 98SE på en anden HD, som
> jeg vil tage med derover og sætte i maskinen.

Det tror jeg ikke på at du får til at virke!!! Hvis du installerer den
passer den jo slet ikke med damens computer. Prøv nu først at defragmentere
Disken uden at Norton kører og se om der kan komme lidt mere fart på. Prøv
også at slette eventuelle filer i Windows\ Temp mappen inden du
defragmenterer. Lydkortet er et problem hvis det er gråtonet i
enhedshåndteringen så har windows ikke fundet det.Så skal du ind i Tilføj
Hardware og vælge et lydkort er du sikker på at der er et lydkort i
maskinen?
--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : thomas t

Dato : 03-09-06 16:45

> Det tror jeg ikke på at du får til at virke!!! Hvis du installerer den passer
> den jo slet ikke med damens computer.

Nu forstår jeg slet ingenting:
1) Jeg åbner pc'en
[dette er godtnok et problem i sig selv, se evnt. anden tråd]

2) Jeg fjerner HD, indsætter min medbragte HD istedet. Installerer 98SE.

3) Hvis der er plads til to HD, sætter jeg den gamle ind igen, som slave.
Overfører diverse filer.

4) hvis det IKKE virker, kan jeg sætte den gamle HD ind igen, ingen skade
sket.

Bortset fra bøvlet med at installere W98 + apps, så kan jeg ikke se nogen
grund til at det ikke skulle virke.

-Så hvad mener du?

> Prøv nu først at defragmentere Disken uden at Norton kører og se om der kan
> komme lidt mere fart på.

Jojo, det har jeg også tænkt mig først.

> Prøv også at slette eventuelle filer i Windows\ Temp mappen inden du
> defragmenterer.

Det har jeg gjort. Det hjalp måske noget, men defrag gik altså i ged
alligevel.

> Lydkortet er et problem hvis det er gråtonet i enhedshåndteringen så har
> windows ikke fundet det.

Nemlig. Windows kan slet ikke se lydkortet.

> Så skal du ind i Tilføj Hardware og vælge et lydkort er du sikker på at der
> er et lydkort i maskinen?

Ja. Jeg fandt et andet sted, mens jeg rodede rundt, hvor den kunne se, at
der SIDDER et "ukendt" lydkort.

Tilføj Hardware kan ikke se det. Desværre.

Nå, nu skal jeg til Horsens.. Wee :)

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 03-09-06 18:52

> [...]
>
> 3) Hvis der er plads til to HD, sætter jeg den gamle ind igen, som slave.

Glem det jeg misforstod dig jeg troede du ville installere disken hjemmefra
og tage den med derud.
BC

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 03-09-06 22:55

Bjarne Christensen wrote:

> Glem det jeg misforstod dig jeg troede du ville installere disken
> hjemmefra og tage den med derud.

Sådan læste jeg det også, men med lidt fiflen kan det nu sagtens lade
sig gøre.

mvh
Henning

Fra : thomas t

Dato : 04-09-06 00:56

Bjarne Christensen at Invalid@web.invalid ha scritto:

> jeg troede du ville installere disken hjemmefra og tage den med derud.

Hmn, det ku da også være fedt. Men hvis jeg gør det her på min Mac (kan det
overhovedet lade sig gøre?) , vil hendes maskine så acceptere den HD?

Den slags ved jeg ikke noget om, så medmindre nogen har prøvet det, må jeg
hellere pænt vente...

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 04-09-06 06:58

> Hmn, det ku da også være fedt. Men hvis jeg gør det her på min Mac (kan
> det
> overhovedet lade sig gøre?) , vil hendes maskine så acceptere den HD?

Nej du skal installere den på hendes PC
BC

Fra : thomas t

Dato : 04-09-06 10:33

Bjarne Christensen at no_Spam@web.dk ha scritto:

> Nej du skal installere den på hendes PC

Forstået.

Fra : spam.tomcat@pc.dk

Dato : 07-09-06 22:55

Okayy ... lykke.

Ved at slukke Norton (alt norton) kunne Windows' egne diskværktøjer
pludselig godt fungere. Så på under en time blev diske defragmenteret

Nå, men så hentede jeg ccleaner.

Den ryddede lidt op på maskinen. Den kunne også fjerne det Norton +
Symantec, som jeg j oikke selv turde fjerne. Det ser jo godt ud...

Mend er er en hage:

Under opstart siger den nu:

En enhedsfil blev ikke fundet. Denne fil skal muligvis bruges til at
køre Windows eller et Windows-program.

Windows registrerings-databasen eller System.ini-filen refererer til
denne fil, men filen eksisterer ikke længere.

Hvis du har slettet filen med vilje, skal du prøve at fjerne det
tilknyttede program med dets uninstall-program.

C: -jeg ved ikke, hvordan man laver backslash på en Windows-pc, så
jeg skriver "/"

C:/PROGRM"1/SYMANTEC/SYMEVENT.386

----- Inde i ccleaner er der ikke mere Symantec at se. Så hvordan kan
jeg komme til at fjerne det Symantec-program, som den fil må referere
til?

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 08-09-06 00:08

[...]
Aller først prøver du i kontrolpanel tilføj fjern programmer og ser om der
er noget Norton \ Symantec at fjerne derfra. Hvis ikke prøver du Start KØR
skriv msconfig og se om der er en henvisning til Norton \ Symantec i start
hvis der det fjerner du fluebenet. Hvis der ikke er det må du i Start KØR
skrive regedit og søge på først på Symantec og derefter eventuelt på Norton
og slette de nøgler der indeholder de henvisninger. Du kan jo først prøve om
du har en nøgle der hedder HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Symantec. MEN DU SKAL
PASSE PÅ HVAD DU LAVER I REGISTRERINGS DATABASEN. Alternativt kan du prøve
at instalere Norton igen og så afinstallere den igen MEN FRA KONTROLPANELET.
Norton har vist også et program et eller andet sted der kan afinstallere
programmet
http://search.symantec.com/custom/uk/query.html?qt=remove&charset=utf-8&la=en&filter=all&qp=language%3Aen&nh=10&hitsceil=100&st=1&context=gbh&x=11&y=10
Du laver en \ med tasten Alt GR og og tasten med <> og \ på. Hvordan gik det
med lydkortet?¿?
--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : Hans

Dato : 08-09-06 16:34

<spam.tomcat@pc.dk> skrev i en meddelelse
Okayy ... lykke.

'''
C: -jeg ved ikke, hvordan man laver backslash på en Windows-pc, så
jeg skriver "/"

C:/PROGRM"1/SYMANTEC/SYMEVENT.386

Mon ikke det er klogest, at du lader en fagmand løse problemerne.

Fra : spam.tomcat@pc.dk

Dato : 08-09-06 17:03

Bjarne Christensen skrev:

> Aller først prøver du [...] Hvis der ikke er det må du i Start KØR
> skrive regedit og søge på først på Symantec og derefter eventuelt på Norton
> og slette de nøgler der indeholder de henvisninger.

Jeg fandt to filer med din metode. Slettede dem, men den laver det
stadig ved HVER opstart.

Et måske clue: Inde i msconfig\start figurerer stadig
ccEvtMgr "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec
Shared\ccEvtMgr.exe"
og NPROTECT C:\Programmer\Norton Utilities\NPROTECT.EXE
som elementer, der kan aktiveres ved start.

- Jeg har fjernet fluebenene, men jeg kan ikke lige finde ud af,
hvordan jeg kan få lov at fjerne de to muligheder fra listen. Jeg HAR
kigget i mapperne, men den første har jeg selv slettet, og den anden
eksisterer heller ikke længere.

Så det passer altså ikke, at disse startelementer skulle kunne
startes, men det tror Windows åbenbart....

ccleaner kan ikke se dem - den har jo ellers også en funktion til at
slette elementer fra start-listen.

Nogle idéer til, hvor Windows kunne tænkes at ha sin fejlagtige
oplysning liggende?

> Hvordan gik det med lydkortet?¿?

Jeg har ikke lige pillet ved lydkortet endnu: Vil først lige have
knægtet det her NYE prob, der opstået som følge af
Norton-Symantec-oprydningen (aflivningen).

Mange tak indtil nu. Jeg lærer jo desuden lidt hele tiden, bliver lidt
sikrere på hvordan jeg bevæger mig rundt o.s.v.

Nå, jeg skal på kursus nu, checker igen søn eller mandag

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 08-09-06 18:00

[...]
Kommer fejl meddelensen også efter at du har fjernet fluebenene og
genstartet? Du kan ikke fjerne linierne kun deaktivere dem, altså ingen
flueben ved linierne. Hvis du stadig får fejl meddelensen så prøv lige at
kigge i autoexec.bat om der ligger noget der starter norton op, kig også
lige i start / programmer / start og se om der skulle have sneget sig noget
norton derind.. Hvis det ikke hjælper skal der grovere midler til. Hvad er
det for noget Norton halløj du har installeret?
--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : spam.tomcat@pc.dk

Dato : 11-09-06 20:17

Bjarne Christensen skrev:

> Kommer fejl meddelensen også efter at du har fjernet fluebenene og
> genstartet?

Ja.

> Du kan ikke fjerne linierne kun deaktivere dem, altså ingen
> flueben ved linierne.

Hvor fjollet (hader, når der er noget i computerverdenen, som man
'bare ikke kan fjerne' -- når man nu ikke har brug for det fremover )

> prøv lige at kigge i autoexec.bat om der ligger noget der starter norton op

Nej, det ligner noget Windows det hele...

> kig også lige i start / programmer / start og se om der skulle have sneget sig noget
> norton derind.

Start-mappen er helt tom.

>. Hvis det ikke hjælper skal der grovere midler til. Hvad er det for noget Norton halløj du > har installeret?

Jeg har *af-installeret* Norton ... OG Symantec.

Det er derfor, det er besynderligt, at Windows stadig får en
meddelelse (fra Reg.-basen) fra NOGET, som under opstarten tror, at
dendér Symantec -fil skal bruges...

En af vennerne sagde, at jeg skulle p nettet og lede efter en
Reg-base-editor...

Fra : spam.tomcat@pc.dk

Dato : 11-09-06 21:31

Heyyy :)

Så fung'er det: Nu booter den som den skal. -INGEN fejlmeddelelse.

En menneskelig fejl; jeg havde troet, det var nok at be'
søgefunktionen i reg-basen EEN gang om at finde norton henholdsvis
Symantec. At den så fandt ALLE relevante emner.

Det gjorde den ikke. Man skal manuelt be' den igen og igen (F3), slette
hver enkelt, osv til man har været basen igennem.

Nu opstarter maskinen glilmrende.

Ah. Næste gang jeg besøger kæresten, kna jeg måske få skovlen
under lydkort-fejlfunktionen.

Mange, mange tak for gode råd indtil videre, sov godt alle :)

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 12-09-06 19:03

<spam.tomcat@pc.dk> skrev i en meddelelse
Heyyy :)

Det gjorde den ikke. Man skal manuelt be' den igen og igen (F3), slette
hver enkelt, osv til man har været basen igennem.

Så fik du også lært det med F3
--
Venlig Hilsen
Bjarne