ASP eller PHP ?
Fra : Thomas Juul

Dato : 30-08-06 22:34

Hej html bruger!

Jeg sidder og overvejer at lære asp eller php, men ved ikke hvad
jeg skal vælge. Har fundet en masse gode guides til asp og C#.
Men inden jeg går igang med dem har jeg nogle spørgsmål:

Er der noget som man kan med asp som man ikke kan med php og
omvendt?

Hvad er letteste at lære og lave?

Hvis jeg nu vil lære at programere senere hen, hvad vil så være
bedste at lære?

Hvad er mest benyttet?

Hvis jeg skal lave en almindelig hjemmeside, med login, galleri,
gæstebog og kalender hvad vil så være bedst og mest optimalt og
hurtigts at browse?

Tager meget gerne imod kommentare, anbefalinger og links.

Mvh.
Thomas Juul

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-08-06 00:07

On 30 Aug 2006 21:33:59 GMT, Thomas Juul <tjuul@tele2adsl.dk> wrote:

>Hej html bruger!

Hej,
Men du skriver ikke kun til brugere på html.dk, derimod til en
nyhedsgruppe, der hedder: dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp.
Se forklaring her:
<url: http://www.html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>

> [...]
>Men inden jeg går igang med dem har jeg nogle spørgsmål:
>
>Er der noget som man kan med asp som man ikke kan med php og

Næppe, men nogle ting kan være lettere i det ene miljø end i det andet
og omvendt.
>Hvad er letteste at lære og lave?

Det er der vist flere meninger om.

>Hvis jeg nu vil lære at programere senere hen, hvad vil så være
>bedste at lære?

Jeg tror ikke det gør den store forskel. En programmør jeg kender
siger, at de to første sprog er de sværeste at lære ...

Der er dog den forskel, at mens PHP både er et udviklingsmiljø og et
sprog, så er ASP et udviklingsmiljø, hvor der kan anvendes flere
sprog, fx VBScript og JavaScript.

VBScript er nok lidt mere fejl-tolerant en JavaScript, fx har det den
fordel, at det ikke er følsomt for, om man bruger små eller store
bogstaver.

>Hvad er mest benyttet?

Det ved jeg ikke, men ASP bruges mest på Microsoft-servere og PHP mest
på UNIX-/Linux etc.-servere. Så der er nok en tendens til, at
folk/firmaer/foreninger der ikke vil betale for dyre MS-licenser
bruger PHP, mens man bruger ASP, hvis man i forvejen har MS-servere.

>Hvis jeg skal lave en almindelig hjemmeside, med login, galleri,
>gæstebog og kalender hvad vil så være bedst og mest optimalt og
>hurtigts at browse?

Jeg tror ikke der er nogen forskel.

>Tager meget gerne imod kommentare, anbefalinger og links.

En tredje mulighed er ASP.Net, som er "afløseren" for (traditionel)
ASP. Det kan programmeres i endnu flere sprog end trad. ASP, og det er
et reelt objekt-orienteret miljø.

Performance skulle efter sigende også være bedre end PHP/ASP. Og
objekt-orienteringen er nok mere fremtidssikret. Så hvis du starter
helt fra scratch, så vil det ikke være et dårligt bud.

Til gengæld er det nok en msule sværere at starte på - men til gengæld
har MS lavet en gratis editor, som gør det noget lettere at komme i
gang.

Hvis du vil starte med traditionel ASP, så velkommen i gruppen her.
Start med tutorialen på html.dk, så er du godt i gang.

ASP.Net spørgsmål stilles i:
dk.edb.programmering.dotnet

PHP-sppørgsmål i:
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 31-08-06 18:10

Thomas Juul <tjuul@tele2adsl.dk> wrote in news:44f60446$0$75029$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> Men inden jeg går igang med dem har jeg nogle spørgsmål:
>
> Er der noget som man kan med asp som man ikke kan med php og

Ikke rigtigt

> Hvad er letteste at lære og lave?

Det er generelt ikke nogen forskel ... det er afhængigt af personen.

> Hvis jeg nu vil lære at programere senere hen, hvad vil så være
> bedste at lære?

Jeg vil foreslå dig at vælge et sprog, der ikke så nemt lader dig lave
dårlig kode, dvs ikke mere eller mindre direkte opfordrer til dårlige
kodevaner. Dårlige kodevaner er nemlig ekstremt svære at lægge fra sig
igen. Der kører i øjeblikket en diskussion i dk.edb.programmering om, at
netop PHP nemt giver dårlige kodevaner. Jeg har kodet 3 liniers PHP i min
karriere, så jeg kan ikke udtale mig konkret om sproget, men jeg ville
foreslå dig at kigge på ASP.Net (c#) i stedet for ASP. ASP er nemlig heller
ikke verdens bedste sprog at vælge, hvis man vil lære at programmere
(godt).

(se i øvrigt Jørns udmærkede svar på dit indlæg)
--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Findes din kiosk på nettet? Se http://ekiosk.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 31-08-06 20:22

Thomas Juul wrote:
> [...]
> jeg skal vælge. Har fundet en masse gode guides til asp og C#.
> Men inden jeg går igang med dem har jeg nogle spørgsmål:

Der er et problem med ASP; det er som om forkortelsen betyder
"Alt skal Sælges for Penge".

Mangler du et modul til filupload? det kan du godt købe.
Mangler du et modul til .... ? Det findes måske, men koster penge.
Vil du på et forum for at få hjælp af andre brugere? Det koster penge.
Der findes ca 3 asp-grupper på usenet, med ringe trafik.

Der findes masser af gratis moduler til php.
Sourcen til php er tilgængelig, så der er mange flere til at finde bugs.
Er dokumentationen dårlig, kan man læse i koden, og (måske) bedre forstå,
hvad der sker.
Der findes ca 17 php-grupper på usenet og en del fora, der ikke koster
penge.
php er generelt gratis (licensfrit) at bruge, og brugerne er mere
interesserede i at hjælpe andre brugere end asp-brugere er.

Det er bare min mening...

Og nu må jeg vel hellere finde asbest-dragten frem...

Leif

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 31-08-06 21:26

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in

> Der er et problem med ASP; det er som om forkortelsen betyder
> "Alt skal Sælges for Penge".
>
> Mangler du et modul til filupload? det kan du godt købe.

Men de findes også gratis

> Mangler du et modul til .... ? Det findes måske, men koster penge.

De findes sikkert også gratis

> Vil du på et forum for at få hjælp af andre brugere? Det koster penge.

Sikke noget pjat

> [...]

> Der findes masser af gratis moduler til php.
> Sourcen til php er tilgængelig, så der er mange flere til at finde

Hvordan mener du, at det har en målelig effekt? Størstedelen af de
defacements der sker på danske hjemmesider skyldes PHP-sites, der ikke
er blevet opdaterede med seneste bugfixes. Det er muligt at
"peer-review"-metoden, som en en vigtig del af OSS-tanken, finder bugs
"hurtigt" ... men det er ikke nødvendigvis det samme som, at den kode
slutbrugeren anvender er sikker.

> Er dokumentationen dårlig, kan man læse i koden, og (måske) bedre
> forstå, hvad der sker.

Jæssør ... og det er uhyre relevant for en person, der gerne vil lære at
programmere.

I øvrigt mener jeg overhovedet ikke, at fri kildekode skal være et
argument for sprogvalg i processen med at lære at programmere. Det er
naturligvis uhyre interessant i mange andre sammenhænge, men det er
sgutte relevant at man har mulighed for at kigge i kildekoden, hvis man
i øvrigt er i gang med at lære at programmere.

> php er generelt gratis (licensfrit) at bruge

Du har ret i, at det generelt koster mere at få lov til at bruge et
webhotel med understøttelse af ASP end med PHP. Det er dog blevet meget
billigere end det tidligere var. Fx koster det kr. 7,5/md at have adgang
til ASP ved fx www.unoeuro.com .

>, og brugerne er mere
> interesserede i at hjælpe andre brugere end asp-brugere er.

Har du nogensinde hørt om msnews.microsoft.com ?

> Det er bare min mening...
>
> Og nu må jeg vel hellere finde asbest-dragten frem...

Det må du jo selv om, men jeg synes ikke, at din fremstilling er fair.
For nogle år siden var ASP-miljøet meget præget af
Microsoft-tankegangen, dvs lukket kode, som ikke var gratis. Det var
faktisk netop en af årsagerne til, at jeg på et tidspunkt overvejede at
skifte til PHP. Det er blot ikke længere på samme måde. Min vurdering
er, at ASP-miljøet er blevet langt mere klar over OSS-tanken og de
værdier den kan tilføre et miljø af ASP-udviklere. Hvis man følger
nyhedsgrupperne på msnews.microsoft.com, så er der myriader af
mennesker, der er ivrige for at hjælpe andre programmører - og en ganske
stor del af disse er Microsoft-ansatte udviklere.

Når det så er sagt, så er en af de store ulember ved ASP, at det er
svært at kunne ret meget, hvis man ikke har adgang til at lege med COM
på serveren - hvilket de færreste hobby-programmører har. Her er PHP
langt mere udvidelsesvenligt, da man blot henter den pakke man ønsker og
smider den op på serveren.

Disse uhensigtsmæssigheder er dog løst med ASP.Net, som jeg under alle
omstændigheder vil foreslå som sprog/platform. ASP er en gammel
teknologi og vil ikke blive udviklet/vedligeholdt i fremtiden på samme
niveau som ASP.Net/C#. At vælge ASP som sprog første sprog for en
web-programmør, svarer lidt til at ville vælge VB6 som første sprog for
applikations-programmør. De er begge gamle sprog, og der findes langt
bedre alternativer som fx ASP.Net og C#.

PS: Og hvis drengene i dk.edb.programmering har ret i deres nuværende
tråd om PHP og dens manglende/mangelfulde exception-håndtering, så er
dette imo alene grund nok til at fravælge PHP for et eller andet andet
alternativ.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 31-08-06 21:52

Jesper Stocholm wrote:
> [...]
> tråd om PHP og dens manglende/mangelfulde exception-håndtering, så er
> dette imo alene grund nok til at fravælge PHP for et eller andet andet

Så skal vi ikke glemme at "den gamle" ASP har stort set samme problemer.
Enkelte er skiftet ud med andre problemer. F. eks. finder jeg det
temmelig tåbeligt at man ikke har en indbygget klasse til håndtering af
SMTP i ASP. De enkelte fordele der er i ASP når det gælder sprogets
konsistens, må man sige at PHP opvejer ved at have forholdsvis mange
flere standard-moduler til alle mulige ting.

Mvh. Michael.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-09-06 17:53

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> wrote in news:c_HJg.323$524.252
@news.get2net.dk:

> Så skal vi ikke glemme at "den gamle" ASP har stort set samme problemer.

Præcist, og netop dette er endnu en grund til at kigge på ASP.Net/C#.

Fra : jeppe

Dato : 31-08-06 20:48

Thomas Juul wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> jeg skal vælge. Har fundet en masse gode guides til asp og C#.
> Men inden jeg går igang med dem har jeg nogle spørgsmål:

Da jeg jo så på en måde også er lidt nybegynner kunne det være at
jeg måske kunne hjælpe dig lidt på vej :)

Som Leif siger synes jeg også det er sådan at php er gratis og
asp koster penge..

Men der i synes jeg alligevel at der er et eller andet i asp,
Synes også det er "let" at lære på den måde at hvis man kan
engelsk siger meget sig selv..(det er selvfølgelig ikke let ;))

Men igen hvis man bare vil havde en hjemmeside eller noget skal
man jo nok vælge php da det er for det meste gratis og der findes
også massere af gratis færdigt lavede ting(hvis det var det man
ville)

Men jeg ville foreslå dig asp -> som så nok istedet for skulle
blive til asp.net

Men det er min mening, så er det jo op til dig :)

Mvh
Jeppe Richardt

"Ps."
Hvis du vælger asp (ikke asp.net) så synes jeg at html.dk er et