MS Windows
briani 27239
missing hal.dll
Fra : Jan

Dato : 30-08-06 22:12

Hej NG,

Jeg er ved at kigge på min søsters computer, og har et underligt (for
mig) problem:

Jeg kan ikke starte windows, får denne fejlmedd.:
Windows could not start because the following file is missing or
corrupt: <windows root>/system32.hal.dll
Please re-install a copy of the above file.

NB:Jeg kan godt starte windows op hvis jeg sætter windows-cd'en i cd-rom
drevet. Så starter windows op uden at jeg skal gøre noget extra!

Min mistanke er at det er boot.ini og/eller NTDETECT.COM og ntldr. Først
var problemet faktisk de to sidst nævnte filer.

Det som jeg har gjort:
* Jeg har haft sat en ekstra harddisk i.
* Jeg ændrede <program files> i registry til et andet drev pga.
pladsmangel. Det har jeg ændret tilbage. Jeg mener fakttisk at problemet
først opstod efter at jeg ændrede dette første gang...
* Den første disk er partitioneret i 2 - hvor h: er den primære, altså
hvor windows er installeret. (ja lidt underlig måske! - men det har
virket gennem længere tid uden problemer).
* Jeg har i recovery mode forsøgt at reparere boot.ini - med bootcfg
/rebuild - det gjorde ingen forskel.

Jeg mener ikke at det har været virus eller spyware der har forårsaget
problemet.

Håber at noget har et godt råd som kan hjælpe mig til at løse problemet.

boot.ini ser således ud:
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional(on h:)" /fastdetect

Spørgsmål til boot.ini:
Partition - hvor kan man se hvilken partition et drev hører til ?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-08-06 23:32

"Jan" <jma73FRERNTHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemet.
>
> Håber at noget har et godt råd som kan hjælpe mig til at løse problemet.

Det er en drilsk fejl, som rent faktisk ofte er det rene volapyk, idet den
også fremkommer når der bootes fra en forkert disk/partition.
Jeg har mødt den en del gange og så vidt jeg husker, har det altid været
fordi den ikke bootede fra den disk/partition hvor styresystemet lå.
Det har jeg også set beskrevet i ms knowledge base.
Så prøv lige at sikre dig, at der bootes fra det rigtige drev, evt. pil den
ene disk ud. Men ellers kan man ændre bootrækkefølge i bios eller på mange
nyere pc.er under boot ved at trykke på F8 eller F11.
Hvis du har pillet i registry til at pege på en anden disk, hvordan fik du
så rettet det tilbage, hvis du ikke kan boote?
Min boot.ini ser således ud:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

Kurt

Fra : jma

Dato : 01-09-06 17:06

On Thu, 31 Aug 2006 00:32:15 +0200, Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
> Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

Hej Kurt,
Jeg har ikke fået kigget på det endnu, men grunden til at jeg kan rette er
at jeg ingen problemer har med at starte windows op hvis blot
windows-cd'en sidder i drevet under opstart!!! Hvilket jeg finder ret
mystisk!
Tak for svaret.

Fra : moi?

Dato : 01-09-06 21:02

jma den 01-09-2006 18:06:

> [...]
> at jeg ingen problemer har med at starte windows op hvis blot
> windows-cd'en sidder i drevet under opstart!!! Hvilket jeg finder ret

Jeg har samme boot.ini som Kurt. Engang imellem -sjovt nok samme dag
hvor du postede dit indlæg, havde jeg problemet. Det er hos mig altid,
fordi 'etellerandet' har fået windows/bios til at gå i ged. Mit OS
ligger på en sata-disk og denne har det med at forsvinde i BIOS fra tid
til anden. Jeg skal dog bare i BIOS ind og finde den og dernæst vælge
den til i rette boot-rækkefølge.

Bundbræt: et bedaget ASRock K7Upgrade-880 (som sjovt nok ikke kan starte
med skærmbillede uden jeg efter powerknappen også trykker reset) Hvorfor
jeg lever med det? - fordi et andet gammelt kort ikke kunne klare
dualchannel ram selv om det burde jvf manual. Men ok, jeg ku jo også
bare købe nyt istedet for alt det..

mvh
Moi

Fra : Jan

Dato : 03-09-06 12:36

moi? skrev:
> [...]

> jeg lever med det? - fordi et andet gammelt kort ikke kunne klare
> dualchannel ram selv om det burde jvf manual. Men ok, jeg ku jo også

Jeg har nu prøvet at pille den nye disk fra, og så kan jeg boote uden
problemer. Efter jeg satte den i igen har jeg stadig ingen problemer med
at boot, men jeg tror du har ret i at problemet ligger i forhold til
bios. Jeg regner med at det er et spørgsmål om tid før problemet opstår
igen...
Mvh Jan