Problemer med betingelsessætning
Fra : john wengel

Dato : 30-08-06 21:13

Hej.

Håber nogen har et bud på en løsning
Jeg kan ikke få nedenstående kode til at virke efter hensigten.
Det virker som om if -then sætningen ikke bliver udført.Hvad er
der galt ?

>%

' Nedenstående kode indlæser data fra en access database til et
array. Array undersøges nu for om
' der findes flere værdier der er ens. Der tælles hvor mange
gange en værdi forekommer.
' Array læses nu til en ny tabel hvor værdierne indsættes; men
kun hvis de ikke findes i forvejen
' dvs det er meningen men betingelsessætningen virker ikke !!!!
' Optælling virker fint og data skrives til ny tabel men
betingelsessætningen bliver ikke udført

'Databaseforbindelse
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("db2.mdb")

Conn.Open DSN

' SQL forespørgsel

strSQL = "Select * From kalkulationer "

' Udfør forespørgsel

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

' rs indlæses til array ved navn cartarray

cartarray=rs.Getrows(, ,
Array("varenavn","pris","stk","omregntal","ialt","nr","kalknavn",
"bruger"))

' variable

dim i

dim j

dim s

dim ialt
dim a,b

'optæller ens "poster" i array

for i = 0 to ubound(cartarray,2)

s=0
ialt=0
for j = 0 to ubound(cartarray,2)

if cartarray(0,i)=cartarray(0,j) then

s=s+1
a=cartarray(2,i)
b=cartarray(2,j)
ialt=ialt+b

end if

next

' SQL forespørgsel
' Undersøg om der allerede findes en post med værdien
cartarray(0,i)

strSQL = "Select navn from samlet where navn = 'cartarray(0,i)'"

' Udfør forespørgsel (rs indeholder nu resultatet)
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

' værdien af cartarray(0,i) skal nu indsættes i databasen i
tabellen samlet,hvis posten ikke findes i forvejen

if rs.eof then

strSQL = "Insert into samlet ("

strSQL = strSQL & "navn, "

strSQL = strSQL & "samlet) "

strSQL = strSQL & "values( "

strSQL = strSQL & "'" & cartarray(0,i) & "', "

strSQL = strSQL & "'" & ialt & "')"

response.write "<br>"

end if
next

rs.close
set rs = nothing
conn.close
set conn = nothing

%>

På forhånd tak

John Wengel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-08-06 23:29

On 30 Aug 2006 20:12:47 GMT, john wengel <jwnospam@svend-es.dk> wrote:

>Håber nogen har et bud på en løsning
>Jeg kan ikke få nedenstående kode til at virke efter hensigten.
>Det virker som om if -then sætningen ikke bliver udført.Hvad er
>der galt ?

Du skal generelt ikke forvente, at folk gider trawle gennem flere
hundrede linier kode.
Men prøv at tage et kig på:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=41>
hvor der er lidt hjælp til at stille nogle lidt mere præcise
spørgsmål.

<snip>

>' SQL forespørgsel
>' Undersøg om der allerede findes en post med værdien
>cartarray(0,i)
>

>strSQL = "Select navn from samlet where navn = 'cartarray(0,i)'"

Der er nok noget galt her - prøv med:
.... where navn = '" & cartarray(0,i) & "'"

- du vil formentlig have *værdien* af arrayet og ikke bare en streng,
der hedder "cartarray(0,i)" -ik'

Jeg har ikke tjekket, om der er andre fejl.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : john wengel

Dato : 31-08-06 10:53

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Du skal generelt ikke forvente, at folk gider trawle gennem flere
> hundrede linier kode.

Nå nej - begrænsningens kunst kan være svær .

- men tak for svaret

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-08-06 17:59

On 31 Aug 2006 09:52:42 GMT, john wengel <jwnospam@svend-es.dk> wrote: