Lyrik wrote:
> Lad os prøve at indkredse fænomenet.
> 4. mosebog;
>
> v25 Herren steg ned i skyen og talte til ham, og han tog noget af den ånd,
> som hvilede på ham, og lagde den på de halvfjerds ældste. Ånden kom over
> dem, og de kom i profetisk henrykkelse. Det gjorde de ikke siden hen.
> v26 To af mændene var blevet tilbage i lejren; den ene hed Eldad, den anden
> Medad. Ånden kom over dem, for de hørte til de halvfjerds, der var blevet
> udskrevet; men de var ikke gået ud til teltet, så de kom i profetisk
> henrykkelse inde i lejren. v27 En ung mand løb ud til Moses og fortalte
> ham, at Eldad og Medad var kommet i profetisk henrykkelse inde i lejren, v28
> og Josva, Nuns søn, der fra sin ungdom havde været i Moses' tjeneste,
> sagde: »Moses, herre, stands dem!« v29 Men Moses svarede ham: »Viser du
> nidkærhed på mine vegne? Gid hele Herrens folk var profeter, fordi Herren
> lagde sin ånd på dem!«
>
> Allerede dengang var der nogen som ville bremse denne højst ureglementerede
> henrykkelse.
>
> Moses derimod mente at alle burde være profeter.
>
> De profeterede måske slet ikke om noget konkret? Måske var det bare jubel i
> Herren.
Jeg tænker at det er centralt i begrebet " profetisk henrykkelse ", at
der rent faktisk profeteres, og det på en måde, sådan at profetien
kan verificeres.
Selve adfærden er ikke præcist beskrevet. Fokus placeres mere på
andres reaktion, som du selv reflekterer videre på.
Når du nu er bibelkyndig, kunne du måske yderligere begrebsafklare.
En åbenbaring.
Hvad er en åbenbaring? Hvad er en profeti ?
> 1. Samuel 19 fortæller:
>
> v23 Mens han var på vej derhen, til Najot i Rama, kom Guds ånd også over
> ham, så han kom i profetisk henrykkelse, mens han vandrede af sted til Najot
> i Rama. v24 Også han rev i profetisk henrykkelse klæderne af sig foran
> Samuel, og han faldt om og lå nøgen hele dagen og natten. Det er derfor, man
> siger: Er også Saul blandt profeterne?
>
Han rev klæderne af. Faldt om og lå nøgen gennem 14 - 20 timer.
Beskrivelsen, " at falde om " leder ikke tankerne hen på frivillighed,
gør det?
> For en rationel fornuftskristen, må dette fortrænges.
Fortrængning er isigselv en psykotisk primitiv forsvarsmekanisme, som
beskrevet af Freud.
> Hvad skal det ligne? Hvad er forklaringen?
Godt spørgsmål. Hvad er forklaringen? Men beskrivelserne er
upræcise...
> Hvis Gud er fornuften selv hvordan kan man så under indflydelse af hans Ånd
> rive tøjet af sig og ligge ekstatisk på gulvet nøgen i fuld offentlighed.
>
> Sådanne skriftord bliver forbigået i tavshed.
>
>
>
> "Profetisk henrykkelse" må være en upræcis oversættelse, det skulle vel
> snarere have været "ekstatisk tilstand"
>
>
>
> For afguderne kender også til "profetisk henrykkelse" Baalspræsterne er også
> ude for denne tilstand, som vi vel i dag må betegne som ekstase.
>
> 1.Kongebog:
>
> v28 De råbte højere og snittede sig med sværd og lanser, som de havde for
> skik, så blodet flød ned ad dem. v29 Over middag kom de i profetisk
> henrykkelse lige til aftenofferets tid, men der lød ingen stemme, intet
> svar, ikke en lyd.
Råbe højt. Snitte i sigselv, så blodet flød ned af dem.
Ja, du. Her er kriterierne for en magtanvendelse sådan set fuldt
opfyldt. Foregik en sådan scene på en døgninstitution eller en
psykiatrisk afdeling, ville begivenhederne blive standset ved en
magtanvendelse, såfremt en dialog ikke kan opnåes.
> En meget interessant beretning er den fra 1.Samuel 18;
>
> v10 Dagen efter greb den onde ånd fra Gud Saul, så han kom i profetisk
> henrykkelse inde i huset, mens David spillede, som han plejede. Saul havde
> et spyd i hånden, v11 og han kastede det mod David og sagde: »Nu spidder
> jeg ham til væggen!« Men to gange sprang David til side.
Samme her. Plejere ville gribe ind og formentlig bæltefiksere indtil
videre afklaring af vedkommendes tilstand, hvis scenariet foregik på
en psykiatrisk afdeling.
> "Den onde ånd fra Gud" hvad andet kan det være end det vi i dag kalder en
> psykose?
>
Det er et særdeles interessant udtryk. " den onde ånd fra gud ".
> Det kunne jo tyde på at skribenterne (profeterne) fortolkede psykoser som
> onde ånder fra Gud.
>
>
>
> Men hvad så med henrykkelserne i Herren? Dem tolker vi i dag som psykoser??
>
> Kærlighed bliver også tolket som en slags psykose, mild og rimelig
> godartet.
>
Forelskelse er blevet beskrevet som en psykotisk tilstand. Det er
korrekt. Ikke kærlighed.
> Vi må til at operere med gode og dårlige psykoser.
))
Gode og dårlige psykoser
Regards Bruun