WebButik
Fra : peet_dk

Dato : 20-06-01 16:16

jeg går med nogle små planer om at lave en webshop ved siden af mit 9-16
job. Jeg skal ikke bruge "ekstra" kapital eller noget da jeg har pengene.
Det jeg vil sælge skal være forskelligt tilbehør til PC folket som musse
måtter m.m.. Men også speciale ting som energi-drik/pulver. Altså lidt
speciale ting. Det er ikke et krav at der skal være stort overskud. Bare det
køre rundt. Nu når jeg har forskellige produkter (tænker mest på energi
pulver) skal man så opfylde speciale krav? (det er lovligt i Danmark o.s.v.)
En af de ting jeg selvfølig også tænker på er det at virksomheder ikke skal
betale moms. f.eks. når jeg køber ny PC'ere, kontor m.m. Der kan jeg så få
tingene billigere. Er det en fordel, eller løber den "ud i sandet" ? Har I
(eller nogle i kender) nogle erfaringer med sådan nogle butikker.
Godt/skidt?

----
peet_dk was here....
ICQ#71309759 www.icq.com
www.kickme.to/lo-fi

Fra : Knud Berggreen

Dato : 20-06-01 18:59

In <9gqelb$2tvn$1@news.cybercity.dk>, on 06/20/2001
at 05:16 PM, "peet_dk" <peet_dk@nospam.dk> said:

> [...]
>det køre rundt. Nu når jeg har forskellige produkter (tænker mest på
>energi pulver) skal man så opfylde speciale krav? (det er lovligt i

Hvis det er noget til at indtage, så kan det være at man skal have nogle
tilladelser fra nogle af dem der kontrollerer næringsmidler el.lign.

> [...]
>kontor m.m. Der kan jeg så få tingene billigere. Er det en fordel, eller
>løber den "ud i sandet" ? Har I (eller nogle i kender) nogle erfaringer

Selvfølgelig skal virksomheder betale moms. Hvordan har du fået opfattelse
af andet? At man så hvis man driver momspligtig virksomhed så kan
modregne momsen er en anden ting, men i første omgang skal momsen skam
betales.

/Knud

Fra : peet_dk

Dato : 20-06-01 19:45

Også hvis det er danske virksomheder som er godkendt af Sundhedsstyrrelsen
som lægemiddelvirksomhed eller godkendt levnedsmiddelvirksomhed?

Jeg indrømmer jeg ikke har så meget forstand på "sådan" nogle ting _inu_

Sådan som jeg troede det er:

->ind (salgs vare + "hjælpemidler som kontor arktikler m.m.) Det er uden
moms 25%

<- ud (det man sælger) Men moms + 25%

Også betaler man skat af overkydet der er, som så ikke er så stort..

Fra : Knud Berggreen

Dato : 21-06-01 19:18

In <9gqqtc$eqm$1@news.cybercity.dk>, on 06/20/2001
at 08:45 PM, "peet_dk" <peet_dk@nospam.dk> said:

>Også hvis det er danske virksomheder som er godkendt af

>Sundhedsstyrrelsen som lægemiddelvirksomhed eller godkendt
>levnedsmiddelvirksomhed?

Hvis de er godkendt, så har de jo også - indirekte - fået en tilladelse.
Men bemærk lige at jeg skrev "så kan det være".

> [...]

>Sådan som jeg troede det er:

>->ind (salgs vare + "hjælpemidler som kontor arktikler m.m.) Det er uden

Du slipper altså ikke for at betale momsen når du køber de nævnte ting.

><- ud (det man sælger) Men moms + 25%

>Også betaler man skat af overkydet der er, som så ikke er så stort..

For en "normal" virksomhed så opgører man momsen en gang i kvartalet:

Udgående moms (den moms man har opkrævet hos sine kunder) fratrukket
Indgående moms (den moms man har betalt for varer) giver skyldig moms.
F.eks.

Udgående moms 15.000
Indgående moms 5.000
Skyldig moms 10.000
Den skyldige moms skal indbetales til T&S.

Og så betaler man selvfølgelig skat af overskudet.

/Knud

Fra : Erik G Christensen

Dato : 21-06-01 19:48

Knud Berggreen wrote:

> For en "normal" virksomhed så opgører man momsen en gang i kvartalet:

Der er nye momsregler, så momsomsætning under 1 mill om året kan
afregnes halvårsvis.
Mellem 1 og 10 mill afregnes kvartalsvis, og over månedsvis.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Knud Berggreen

Dato : 23-06-01 09:07

In <3B324171.57DE004B@post1.tele.dk>, on 06/21/2001
at 08:48 PM, Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> said:

>Der er nye momsregler, så momsomsætning under 1 mill om året kan afregnes
>halvårsvis.
>Mellem 1 og 10 mill afregnes kvartalsvis, og over månedsvis.

Ja, men det er vist først efter et års registreringsperiode. Alle nye
kommer ind under kvartalsvis afregning.

/Knud

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 24-06-01 15:59

"Knud Berggreen" <kub@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men det er vist først efter et års registreringsperiode. Alle nye
> kommer ind under kvartalsvis afregning.

Man skal i 3 år afregne moms hvert kvartal, før man kan komme i betragtning
til halvårlig, selvom ens omsætning er under 1 mio.

Man kan allerede efter 1 år komme ind under månedlig, hvis ens omsætning
overstiger 10 mio.

--
Anders Vind Ebbesen
Webudvikler

Fra : Knud Berggreen

Dato : 24-06-01 17:38

In <9h50l4$jnj$1@news.cybercity.dk>, on 06/24/2001
at 04:58 PM, "Anders Ebbesen" <anders@ebbesen.org> said:

>Man skal i 3 år afregne moms hvert kvartal, før man kan komme i
>betragtning til halvårlig, selvom ens omsætning er under 1 mio.

Det er ikke korrekt. Et nært familliemedlem er netop blevet ½-årsafregner
efter 1 år og 3 mdr.

/Knud

Fra : Erik G Christensen

Dato : 24-06-01 18:56

Knud Berggreen wrote:

> Det er ikke korrekt. Et nært familliemedlem er netop blevet ½-årsafregner
> efter 1 år og 3 mdr.

Citat fra momsvejledning ved opstart af virksomhed :

"Har omsætningen ændret sig sådan, at afregningsperioden skal ændres,
sker det automatisk. Undersøgelsen foretages hvert år på grundlag af
virksomhedens omsætning i en 12 måneders periode, der omfatter 2. halvår
af kalenderåret i år 1 og 1. halvår af kalenderåret i år 2. En nystartet
virksomhed, som er momsregistreret med kvartalet som afregningsperiode i
f.eks. 1. halvår 2000, kan derfor tidligst komme på halvårsafregning fra
1. januar 2002."

De nævnte tre år gælder, hvis man frivilligt hat valgt at afregne efter
en kortere periode end kravende forskriver.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 25-06-01 20:58

In <3B3629A8.3B1F8BAF@post1.tele.dk>, on 06/24/2001
at 07:55 PM, Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> said:

> [...]

>virksomhed, som er momsregistreret med kvartalet som afregningsperiode i
>f.eks. 1. halvår 2000, kan derfor tidligst komme på halvårsafregning fra

Det passer jo også på hvad jeg så siger.

>De nævnte tre år gælder, hvis man frivilligt hat valgt at afregne efter
>en kortere periode end kravende forskriver.

Aha, men hvorfor fremsætter du så en påstand med de tre år som noget
generelt hvis det kun har effekt hvis man frivilligt afviger i forhold til
standard? Det kan da kun skabe forvirring.

/Knud

Fra : Erik G Christensen

Dato : 25-06-01 21:44

Knud Berggreen wrote:

> at 07:55 PM, Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> said:
klip

> Aha, men hvorfor fremsætter du så en påstand med de tre år som noget
> generelt hvis det kun har effekt hvis man frivilligt afviger i forhold til
> standard? Det kan da kun skabe forvirring.

Har jeg da det ? -hvor ?

Fra : Knud Berggreen

Dato : 26-06-01 21:49

In <3B37A27F.78111490@post1.tele.dk>, on 06/25/2001
at 10:43 PM, Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> said:

>klip

>Har jeg da det ? -hvor ?

Sorry, det var Anders Vind Ebbesen. Men der kan du se at det skaber
forvirring

/Knud