Underligt spejlingsfænomen
Fra : Martin Andersen

Dato : 25-08-06 22:26

Opdagede forleden efter et varmt brusebad at det store spejl i værelset var
dugget helt til. Det var for så vidt ikke så tankevækkende, men hvis jeg kiggede
hvor spejlbilledet af mit hoved ville have været hvis det var dugfrit, kunne jeg
omkring hvert øje se en meget tydelig hvid cirkel ca. 8-10cm i diameter.
Effekten forsvandt gradvist efterhånden som duggen fjernede sig og rummet blev
køligere, og kunne tilbagekaldes ved at dampe badeværelset til igen.

Jeg stod vel en god meter fra spejlet. Hvis jeg holdte mig for det ene øje, selv
om det kun var med en fingerspids, forsvandt den ene cirkel. Spejlet var
indirekte oplyst af et lysstofrør langs hele spejlets længde foroven, som
samtidigt var bag en anordning så det ikke lyste ud i selve rummet. Resten af
rummet var oplyst af en lampe godt af vejen, og ikke direkte synlig i spejlbilledet.

Mit spørgsmål er så: Hvad har lavet den illusion af de store hvide og
cirkelrunde brilleglas i spejlet?

Fra : John Larsson

Dato : 26-08-06 07:30

Martin Andersen <dur@ikke.nu> writes:
> [...]
>spejlbilledet.
>
>Mit spørgsmål er så: Hvad har lavet den illusion af de store hvide og

Hvor tæt på spejlet stod du? Jeg tror mest på spejling af lyset fra
lysstofrøret i de små vanddråber på spejlet, men hvis du oplever det igen,
så sørg for at blænde af for de forskellige lyskilder eller sluk dem en ad
gangen.

John

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-08-06 08:57

John Larsson wrote:
> Hvor tæt på spejlet stod du?

Som sagt, ca. 1 meter, men effekten var ikke voldsomt betinget af afstanden, det
blev dog noget sværere at se desto tættere jeg gik på spejlet.

> [...]
> så sørg for at blænde af for de forskellige lyskilder eller sluk dem en ad

Det sjove var formen og placeringen, som jo ledte tankerne hen på at det måtte
have noget med øjets opbygning at gøre. Jeg legede lidt med et kamera, men det
ikke så godt med at gengive effekten omkring spejlingen af linsen i dette
(hvilket for så vidt lige så godt kunne skyldes kvaliteten af billedet).