kopiering af bootsector
Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 20-06-01 07:22

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-06-01 07:55

Michael Sig Birkmose <msbi00@control.auc.dk> writes:

> Jeg har et spørgsmål.... jeg har en 512 byte fil, som jeg gerne vil
> kopierer til bootsectoren af en flopyy...

$ dd if=bootsector.bin of=/dev/fd0 bs=512 count=1

Eftersom du nok ikke har vigtige data på en floppy, så skulle dette
være rimeligt sikkert, men dd er et af de farligere programmer under
unix, så læs manualsiden.

--
"Definitely not Swedish."

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 20-06-01 08:51

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-06-01 09:29

> Hvad så hvis jeg vil kopiere noget andet data ind lige efter
> bootsectoren?

$ dd if=mere_data.bin of=/dev/fd0 bs=512 seek=1

Så springer den 1 blok af størelsen 512 bytes over før den skriver.

> Med andre ord man skal passe på med at sætte "of" til /dev/hdaX ?

Blandt andet.

--
"Definitely not Swedish."

Fra : Ole Hansen

Dato : 20-06-01 10:07

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Blandt andet.

Og slet ikke kombineret med if=/dev/random

--
Ole Hansen

Fra : Kent Friis

Dato : 20-06-01 17:00

Den 20 Jun 2001 11:07:13 +0200 skrev Ole Hansen:

>Og slet ikke kombineret med if=/dev/random

/dev/zero er hurtige til at gøre skade.

(Er det nu random eller urandom der er blocking?)

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows 2000 Data Center is now obsolete!!!

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-06-01 19:12

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> (Er det nu random eller urandom der er blocking?)

/dev/random -- Kryptografisk tilfældighed, opbruger kernens pøl af
tilfældighed.

/dev/urandom -- Mikrorandom, ikke nær så tilfældig men opbruger ikke
(lige så hurtigt?) kernens pøl af tilfældighed.

Det er hvad Linux og FreeBSD bruger. OpenBSD kalder deres stærke
tilfældighedsenhed for /dev/srandom og reserverer /dev/random til
hardwaregenereret tilfældighed (Hvorfor man så end skulle have brug
for de andre, hvis man har hardware der er uforudsigelig)

--
"Definitely not Swedish."

Fra : Kent Friis

Dato : 20-06-01 16:59

Den 20 Jun 2001 08:55:29 +0200 skrev Peter Makholm:

> [...]
>
>Eftersom du nok ikke har vigtige data på en floppy, så skulle dette
>være rimeligt sikkert, men dd er et af de farligere programmer under

Pjat.

dd er ikke mere farlig end andre programmer, det er brugen af den der
er farlig.

dd (convert and copy) er egentlig beregnet til opgaver som:

dd if=mintekst conv=ebcdic of=ibmfil.txt

Den er bare velegnet til ting som at skrive råt til disken, og derfor
har man efterhånden fået en vane at bruge den.

Ovenstående kommando kunne faktisk nøjagtig lige så godt være lavet med
cat:

cat bootsector.bin >/dev/fd0

(Forudsat at filen allerede er 512 bytes, men det stod der jo at den
er).

Mvh
Kent
--