/ Forside / Teknologi / Udvikling / PHP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
PHP
#NavnPoint
rfh 3959
natmaden 3372
poul_from 3310
funbreak 2700
stone47 2230
Jin2k 1960
Angband 1743
Bjerner 1249
refi 1185
10  Interkril.. 1146
brug af \n
Fra : Rasmus Kjær


Dato : 22-06-06 10:55

Bær over med en total nybegynder, som er ved at lære PHP...

Jeg har lavet en string - noget i retning af:

$streng = $var1."\t ting og sager".$var2."\n"

Denne streng gemmer jeg i en .txt-fil, på serveren.
Når jeg så åbner txt-filen er der godtnok sat de tabs ind jeg har
bedt om (\t), men i stedet for linieskiftet (\n) kommer der bare
en firkant. Ved nogen hvorfor, eller hvordan jeg kommer ud over
det?

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
David Trasbo (22-06-2006)
Kommentar
Fra : David Trasbo


Dato : 22-06-06 11:03

Rasmus Kjær skrev:

> Denne streng gemmer jeg i en .txt-fil, på serveren.
> Når jeg så åbner txt-filen er der godtnok sat de tabs ind jeg har
> bedt om (\t), men i stedet for linieskiftet (\n) kommer der bare
> en firkant. Ved nogen hvorfor, eller hvordan jeg kommer ud over
> det?

Må vi se et link til txt-filen?

--
David Trasbo.
Læs om Usenet: http://usenet.dk

Rasmus Kjær (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Rasmus Kjær


Dato : 22-06-06 11:22


> Må vi se et link til txt-filen?
>
Ja, selvfølgelig... Værsågod: :)

@ $fp = fopen("$DOCUMENT_ROOT/cases/Bobs/ordrer/ordrer.txt", 'ab');
if(!$fp)
{
   echo '<p><strong>Ordren kunne ikke gennemføres på nuværende
tidspunkt. '
   .'Prøv venligst igen senere.</strong></p>';
   exit;
}
fwrite( $fp, $outputstring, strlen($outputstring) );
fclose($fp);

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Benny Nissen (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Benny Nissen


Dato : 22-06-06 11:04

Rasmus Kjær ramte sit keyboard den 22-06-2006 11:55 og fik dette ud af det:
> Bær over med en total nybegynder, som er ved at lære PHP...
>
> Jeg har lavet en string - noget i retning af:
>
> $streng = $var1."\t ting og sager".$var2."\n"
>
> Denne streng gemmer jeg i en .txt-fil, på serveren.
> Når jeg så åbner txt-filen er der godtnok sat de tabs ind jeg har
> bedt om (\t), men i stedet for linieskiftet (\n) kommer der bare
> en firkant. Ved nogen hvorfor, eller hvordan jeg kommer ud over
> det?

Tekstfilen er ikke lavet / oprettet med det korrekte tegnsæt.


--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Rasmus Kjær (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Rasmus Kjær


Dato : 22-06-06 11:23


>
> Tekstfilen er ikke lavet / oprettet med det korrekte tegnsæt.
>

Ja, det lyder logisk...
Hvordan får jeg scriptet til at oprette filen med samme tegnsæt?

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Rasmus Kjær (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Rasmus Kjær


Dato : 22-06-06 11:28

>
> Tekstfilen er ikke lavet / oprettet med det korrekte tegnsæt.
>

Jeg har lige prøvet de fire muligheder der er i notepad, for at gemme i et
andet tegnsæt, men ingen af dem virkede
(ANSI, Unicode, Unicode Big Indian og UTF-8)

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

bonfils (22-06-2006)
Kommentar
Fra : bonfils


Dato : 22-06-06 15:33

On 22 Jun 2006 09:55:16 GMT, Rasmus Kjær <r.kjaer@ofir.dk> wrote:

>Bær over med en total nybegynder, som er ved at lære PHP...
>
>Jeg har lavet en string - noget i retning af:
>
>$streng = $var1."\t ting og sager".$var2."\n"
>
>Denne streng gemmer jeg i en .txt-fil, på serveren.
>Når jeg så åbner txt-filen er der godtnok sat de tabs ind jeg har
>bedt om (\t), men i stedet for linieskiftet (\n) kommer der bare
>en firkant. Ved nogen hvorfor, eller hvordan jeg kommer ud over
>det?

Hvis du kører php på en windows-maskine, så prøv evt. med "\r\n" i
stedet.

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Rasmus Kjær (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Rasmus Kjær


Dato : 22-06-06 17:24


> Hvis du kører php på en windows-maskine, så prøv evt. med "\r\n" i
> stedet.
>

Fantastisk! Det virkede
Tak for det! Hvad betyder koden \r ?

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Johan Holst Nielsen (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Johan Holst Nielsen


Dato : 22-06-06 20:00

Rasmus Kjær wrote:
>>Hvis du kører php på en windows-maskine, så prøv evt. med "\r\n" i
>>stedet.
>>
>
> Fantastisk! Det virkede
> Tak for det! Hvad betyder koden \r ?

\r = carriage return - gode game skrivemaskinsdage ;)

mvh
Johan

Bertel Lund Hansen (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-06-06 20:15

Rasmus Kjær skrev:

> Fantastisk! Det virkede
> Tak for det! Hvad betyder koden \r ?

På en skrivemaskine kan man skubbe vognen helt til venstre. Det
hedder "Retur(n)" og har kode \r (ASCII 13).

Hvis man skubber på det fremspringende håndtag, skiftes der til
en ny linje. Det hedder "New line/ny linje" og har koden \n
(ASCII 10). Hvis man skubber hårdt nok, får man samtidig skubbet
vognen til venstre.

Nogle tekstsystemer laver både retur og ny linje blot ved koden
\n. Andre bruger begge koderne \r og \n.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Arne Feldborg (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 23-06-06 00:07

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev Thu, 22 Jun 2006
21:14:53 +0200


>På en skrivemaskine kan man skubbe vognen helt til venstre. Det
>hedder "Retur(n)" og har kode \r (ASCII 13).
>
Nej. Det er på en fjernskriver det forholder sig sådan. På en
skrivemaskine har det hverken navn eller kode.

>Hvis man skubber på det fremspringende håndtag, skiftes der til
>en ny linje. Det hedder "New line/ny linje" og har koden \n
>(ASCII 10). Hvis man skubber hårdt nok, får man samtidig skubbet
>vognen til venstre.
>
På en skrivemaskine gør man det jo netop rent manuelt og har derfor
heller ikke behov for give de enklte bevægleser hverken navne eller
koder.

Såvel Carrige Return (vogn retur) som New Line (ny line) er dele af den
7-bits ASCI tabel der blev udarbejdet i 1907 (var det vist) som
morsetabellens afløser til brug for telegrafen.


--
mvh, A:\Feldborg

Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/

Bertel Lund Hansen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-06-06 01:04

Arne Feldborg skrev:

> Nej. Det er på en fjernskriver det forholder sig sådan. På en
> skrivemaskine har det hverken navn eller kode.

Jeg fik blandet tingene sammen i min formulering.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Rasmus Kjær (24-06-2006)
Kommentar
Fra : Rasmus Kjær


Dato : 24-06-06 18:02

Tak for det fine svar! Og bare rolig meningen var tydelig nok -
at de enkelte koder svarer til stadierne på en gammel
skrivemaskine.
Arne gik vist lige i ordkløver-mode der

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Arne Feldborg (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 25-06-06 00:44

Rasmus Kjær <r.kjaer@ofir.dk> skrev 24 Jun 2006 17:02:01 GMT

>Tak for det fine svar! Og bare rolig meningen var tydelig nok -
>at de enkelte koder svarer til stadierne på en gammel
>skrivemaskine.
>Arne gik vist lige i ordkløver-mode der
>
Det har du da lov til at kalde det.

Men fakta er dog at ASCI koderne og de tilsvarende begreber ikke har
været brugt på skrivemaskiner - men derimod på fjernskrivere hvorfra de
er gået over i computerbrug.

At det dog måske nok er nemmere at forklare begrebenrne i relation til
skrivemaskinen er så er en anden sag.

Det interessante er imidlertid, at man allerede dengang indså nytten af
at udnytte det binære talsystem og samle et antal impulser (bits) sammen
i grupper (bytes) og dermed fik mulighed for at repræsentere en hvilken
som helst værdi mellem 0 og 127 med 7 af disse bits.


--
mvh, A:\Feldborg

Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/

Bertel Lund Hansen (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-06-06 11:26

Arne Feldborg skrev:

> Men fakta er dog at ASCI koderne og de tilsvarende begreber ikke har
> været brugt på skrivemaskiner

Trodede du for alvor at jeg mente det? eller at nogen kunne få
den opfattelse?

Jeg gør ikke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Arne Feldborg (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 23-06-06 00:12

Rasmus Kjær <r.kjaer@ofir.dk> skrev 22 Jun 2006 09:55:16 GMT


>Denne streng gemmer jeg i en .txt-fil, på serveren.
>Når jeg så åbner txt-filen er der godtnok sat de tabs ind jeg har
>bedt om (\t), men i stedet for linieskiftet (\n) kommer der bare
>en firkant. Ved nogen hvorfor, eller hvordan jeg kommer ud over
>det?
>
Det er et problem der opstår i visse kombinationer af PHP-version og
konfiguration iøvrigt. Løsningen er at bruge "\n\r" i stedet.

Og selvom man i nogen tilfælde faktisk kan nøjes med "\n", så kan man
roligt altid bruge "\n\r" - det skader ikke.

--
mvh, A:\Feldborg

Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/

Bertel Lund Hansen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-06-06 01:05

Arne Feldborg skrev:

> Og selvom man i nogen tilfælde faktisk kan nøjes med "\n", så kan man
> roligt altid bruge "\n\r" - det skader ikke.

Det har måske ingen betydning, men den normale rækkefølge er
omvendt, "\r\n" (CRLF).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Arne Feldborg (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 25-06-06 00:21

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev Fri, 23 Jun 2006
02:04:58 +0200


>> Og selvom man i nogen tilfælde faktisk kan nøjes med "\n", så kan man
>> roligt altid bruge "\n\r" - det skader ikke.
>
>Det har måske ingen betydning, men den normale rækkefølge er
>omvendt, "\r\n" (CRLF).
>
Du har fuldstændig ret - og det har faktisk betydning (ihvertfald i
nogle tilfælde).

Jeg beklager det forkerte udtryk.

--
mvh, A:\Feldborg

Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste